In Bath gaan we niet baden

Verenigd Koninkrijk,

We hebben weer heel wat mooie plekjes gezien in Cornwall en Devon.
Zo bezochten we in Penzance een tinmijn, daar zijn er best veel van in Cornwall en heel wat zeer welgestelde families zijn er nog rijker van geworden, zo niet de mijnwerkers, het was een zwaar leven. Kinderen van 10 jaar werden ingezet om de ventilatoren draaiende te houden om enige luchtcirculatie te houden. De gemiddelde leeftijd was niet hoger dan 45 jaar! Begin 20ste eeuw is de laatste tinmijn gesloten, toen tin niet meer vgenoeg opbracht.
De volgende stop was in Boscastle, een oud stadje dat nog niet al te lang geleden geheel overstroomd is geweest.
Toen naar Clovelly.... Als wij ergens niét willen wonen is het in het pittoreske Clovelly!
Het ligt aan de kust op een berghelling en is verschrikkelijk steil, auto's kunnen er onmogelijk komen.
Naar boven gaat het transport per ezel, naar beneden met sleeën over de keitjes. Heel bijzonder om zo te leven.
'You'll get used to it' volgens een bewoner die met een ezel beladen met schildersspullen naar boven liep.
Exmoor Park was ons volgende reisdoel, smalle weggetjes, oude dorpjes, de grootste behouden gebleven clapper bridge van Engeland, een brug van 17 granietplaten gemaakt in de tiende eeuw.
Hier hebben we Cream tea gedronken, een must in Zuid-Engeland. Eigenlijk is het gewoon zwarte thee, met scones met boter en jam en dan natuurlijk wel homemade!
Vogeltjes komen er gezellig bij zitten in de hoop wat kruimeltjes te kunnen wegpikken.
De kerkjes lijken van binnen allemaal op elkaar, ronde gewelfde daken, aan alle stoelen een handgeborduurd (!!) knielkussentje en allemaal een kinderspeelhoekje waar de kinderen tijdens de kerkdienst kunnen spelen en kleuren.
Dunster Castle, beetje luguber, daar werden gevangenen in de Dungeon (een grote diepe kuil) in de boeien gezet, de vloer ging weer dicht en daar bleven ze dan zonder iets te eten of drinken zitten tot ze dood waren!
Het kasteel zelf was meer recentelijk nog gerenoveerd, had zelfs een 'trekplee' zoals mijn oma zo'n wc noemde.
Ook aangesloten op nutsvoorzieningen dus dat zat wel goed!
We sluiten Exmoor af in Lynton/Lymouth 2 stadjes tegen elkaar aan, één op het strand, de ander boven op de berg en verbonden met een op waterkracht aangedreven treintje om het hoogte verschil te overbruggen.
Met een korte stop in Avebury Hendge, waar de grootste prehistorische steencirkel van Engeland is, zijn we aangekomen in Bath, waar de rij voor het bekende Romeinse thermaal badhuis zo groot was dat wij er niet aan moeten denken om daar in te gaan... Vraag ik me af..... hoe gezond is dat water als het bad zo vol zit dat je er 'in de file' staat?!

O wat is Engeland toch mooi!

Anneke 2016-05-31 21:24:02

Wat bijzonder en mooi en dat eigenlijk zo dicht bij huis.

Ria 2016-06-01 09:19:05

Ja zo dichtbij en zo anders hé.... fijne tijd !