The Battle of.........

Italië, Cassino

Met in gedachten de inspanning van de geallieerden destijds om het strategisch belangrijke Montecassino te veroveren, beginnen wij onze eigen strijd. De laatste dag van onze voetreis langs een stukje Benedictijner historie die eindigt bij dit vermaarde klooster.

Ons Italiaanse ontbijt is een dag van te voren al klaar gezet. We kunnen dus zelf bepalen hoe laat we opstappen en onderweg passeren we vast ook nog wel een paar lokaties voor de noodzakelijke proviandering. Als we de B&B uitstappen, staat Tomasso in de tuin kappertjes te plukken. Waarschijnlijk ook om er te zijn als we vertrekken. Na een fotootje en een 'buon cammino' gaan we op pad voor de laatste etappe. Het is goed weer, de zon wordt nog afgeschermd door een dunne laag bewolking en de temperatuur is nu nog aangenaam.

De eerste vier kilometer tot aan Castrocielo gaan nog over een drukke lokale weg. Smal, vlak, wat flauwe bochten en met name de vrouwen rijden te 'pittig' door. Het schiet wel op, maar het is 'niet prettig' lopen, goed opletten en hopen dat de andere weggebruikers dat ook doen. Ter afwisseling op het uitzicht over de vallei passeren we een enkele moerbeiboom met rijpe vruchten. Nooit gegeten en best wel lekker, als bramen maar zoeter. Als we in Castrocielo aan de koffie zitten, worden we op de foto gezet. Later blijkt dat dit voor de Facebook pagina van de Cammino was.

Na Castrocielo gaat de route gelukkig over een aanmerkelijk rustigere weg, onder andere langs het Lago dei Signi, en loopt het ontspannen. De tien kilometer tot aan Piedimonte San Germano zijn onder onze zolen door gevlogen, maar dan begint een stijging eerst nog geleidelijk echter al snel behoorlijk steil naar het gelijknamige dorpje een honderd meter hoger. Beide in eigen tempo omhoog....met af en toe wat schaduw en een beetje wind ter verkoeling lukt het om in één keer door te sjouwen. In het dorpje nemen we de tijd voor een flinke pauze en slaan we meteen wat brandstof in.

De temperatuur is inmiddels het aangename ruim ontstegen en we hebben nog een driehonderd meter te stijgen. We passeren het verstilde dorpje Villa Santa Lucia en stoppen bij een klein kerkje om op de trap in de schaduw te lunchen. Genietend van het uitzicht gaan we enigszins afziend verder omhoog. Om de bergrug heen en dan zien we het klooster Montecassino voor ons. Het eindpunt is 'binnen handbereik'.

Nog drieënhalve kilometer te gaan waarin we ons erg bewust zijn van de slag die hier heeft plaats gevonden en de grote begraafplaats voor de gesneuvelde Poolse militairen passeren. Onwillekeurig moet ik terugdenken aan de dagen dat ik in N-Frankrijk door het gebied van de loopgravenoorlog liep. Aafke had zich gisteren wat meer verdiept in de historie en vertelt nog wat wetenswaardigheden. Zo hebben de Amerikanen hier hun zwaarste verliezen geleden bij de slag om dit sterkst verdedigde punt van de Gustav-linie.

Bij het klooster aangekomen zitten daar de Italiaanse 'pelgrims', Angelo en Carlos. We praten even bij, fotomomentje, en gaan vervolgens het klooster binnen. Bij de informatiebalie halen we ons laatste 'stempel' en nemen het testimonium in ontvangst, de tocht is volbracht. Nu nog een bezoekje aan dit 'monument'.

In de oorlog is het klooster totaal verwoest, evenals het stadje Cassino. Na de oorlog zijn beiden weer opgebouwd waarbij het klooster volledig is gereconstrueerd en 1964 weer open gesteld. Hoe knap het ook is gedaan, het ademt niet de (atmos)sfeer (of is dat spiritualiteit) die je gewend bent in historische gebouwen.

Eind van de middag zijn we in Cassino en nemen met een voldaan gevoel een biertje op deze afgelopen weken wandelen en de goede afloop.

Proost op een mooi einde! Ik heb meegereisd en genoten!

Paulien 2018-06-01 21:45:11

Wederom genoten van de mooie reisverhalen. Goede reis naar huis. Groeten.

Marleen en Sjaak 2018-06-01 23:08:55

Had al eerder gehoord dat Montecassino toch sfeer mist, ondanks de 'rijke' historie. De foto heb ik je inmiddels door gestuurd ;-).