Toch weer anders!

Italië, Montelibretti

Het voornemen om het tot aan Rome rustig aan te doen, wordt enigszins doorkruist. Bij het regelen van een overnachtingsplek in de omgeving van Fara gaat het niet zoals gepland en worden het toch twee etappes in één. De afstand valt nog wel mee, maar door de te overbruggen hoogtemeters in combinatie met de warmte, kan het toch nog een pittige wandeling worden. Dat heeft dan wel weer het voordeel dat de spieren soepel blijven en er bij mij in die laatste week niet iets van gemakzucht insluipt 😄.

Na een heerlijke maaltijd, waarbij ik het gevoel kreeg zelf ook als maaltijd te dienen voor wat insecten, op tijd naar bed. Ik lig toch onrustig. Als er een vrachtwagen passeert met gedreun, schrik ik op..... Later op de nacht weer zo'n gevoel van onrust en ik heb het idee dat het bed weer beweegt. Als ik voor het ontbijt de laatste berichtgeving lees, blijken er vannacht nog diverse naschokken te zijn geweest en wordt de omvang van de gevolgen van de aardbeving steeds duidelijker.

Na een Italiaans ontbijt ga ik met gemengde gevoelens op stap. Het eerste deel van de route, naar het Benedictijner klooster bij Fara, is vanaf mijn hotel 8 kilometer. Er staat nauwelijks wind en de temperatuur loopt snel op. Gelukkig loop ik voornamelijk in de schaduw en is het nog goed uit te houden. Vanuit een wijngaard spreekt een man mij aan en even later komt zijn vrouw er ook bij staan. Ze zijn nieuwsgierig waar ik vandaan kom en waar ik heen ga. Even later gaat zijn vrouw weg, maar komt snel weer terug met een kleine zonnebloem voor op de rugzak.

Kwart over negen ben ik in Fara en loop ik even de kerk van het klooster binnen. Bij een bar vul ik mijn ontbijt aan met 2 croissants. Daar moet ik het tot de lunch vanmiddag maar even meedoen. Na het klooster is het over een stenig pad verder omhoog langs en wat later over de heuvel naar Farfa. Het pad wordt steeds smaller en het gras hoger. Boven aangekomen heb ik weer mooie vergezichten. Als het pad bij een asfaltweg uitkomt, zitten Eike en Bernd op een stoeprand uit te blazen. Ze hadden zich verlopen en waren hoger op de top uitgekomen. De routebeschrijving laat nogal te wensen over. Daar heb ik met de route op GPS gelukkig geen last van.

Na Farfa, niet Fara, te zijn gepasseerd gaat de route voornamelijk langs olijfgaarden en als ik even na twaalf uur bij het plaatsje Cannetto ben, stop ik bij een bar met een minisuper ernaast. Wat drinken op het beschaduwde terras bij de bar en genieten van de bij de buurman gekochte broodjes. Ondertussen nog wat lezen en na een klein uur begin ik aan de laatste 7 kilometer naar Montelibretti.

Olijven, olijven en nog een keer olijven. Oh ja, en ook nog af en toe een druif, een eikel en een onafgemaakte woning 😀. Waar ik over een pad langs een olijfgaard zou moeten lopen, is het pad volledig omgeploegd. Dat is wat lastig lopen met die keiharde kluiten, maar even later is ook die hindernis overwonnen. Vlak voor Montelibretti moet ik een dal in, terwijl ik het plaatsje tegenover me aan de andere kant op een heuvel zie liggen. Dat wordt nog even een steil stukje omhoog. Via het historische binnenstadje loop ik naar de B&B. Het is nog geen halfdrie en ik had verwacht pas later in de middag te arriveren.....en het is erg stil. Ik loop door naar het pleintje verderop en koop meteen een tros druiven. Op een bankje onder een boom, met een boek en de druiven, wacht ik rustig af. Als de bar aan de overkant open gaat, haal ik even een biertje. Het fontein op het pleintje wordt door de bewoners veelvuldig gebruikt om waterflessen te vullen. Een boer met een wagentje vol met bakken met perziken, vraagt of ik een perzik wil....

Als het vier uur is, loop ik weer naar de B&B. De deur staat nu open en ik wordt hartelijk ontvangen door Claudia. Of ik wat wil drinken..een kopje koffie. We zitten wat te praten als de bel gaat. Eike en Bernd zijn ook gearriveerd. Ze hebben het een beetje gehad door de warmte en zijn blij dat ze er zijn. In de avond eten we met zijn drieën bij het restaurant naast de B&B. Het is hun laatste loopdag geweest, morgen gaan ze met de bus/trein naar Rome. De route door de voorsteden doen ze niet. Ze besteden liever wat meer tijd in Rome, omdat ze maandag weer huiswaarts keren.

Als we laat op de avond terug gaan, raken we nog aan de praat met wat Italianen die ons het lokale drankje willen laten proeven. Een soort amaretto alleen 'iets' sterker. Eike en Bernd hebben het snel bekeken en ik blijf nog even praten...

Ha Jan, ook Klaas en Gerda volgen je blog, maar dan wel op het internet van Janaco en Bram. Die zijn er nu even niet, maar zij lazen natuurlijk wel van de vreselijke aardbeving en vroegen bezorgd of ik al wat van je heb gehoord. Zij zijn gerustgesteld en de hartelijke groeten - "topprestatie wat de olympiërs hebben bereikt, maar ff naar Rome lopen dat is toch wel ff andere koek! Zou zomaar een Olympische sport kunnen zijn!" Bijzonder die zonnebloem die je kreeg! Hier staan de kranten vol van de aardbeving. Schrijnend. Ook schrijnend om te lezen dat het gebied dat in 2009 is getroffen nog steeds een grote bouwput is.... Dat voorland wens ik de mensen die nu getroffen zijn niet toe. Kan mij voorstellen dat toch door je gedachten gaat wat er gebeurt zou zijn als je tocht wat anders zou zijn gelopen.... Desalniettemin, geniet juist daarom van het laatste stuk naar je eindbestemming!

Wout 2016-08-26 22:16:23

fijn dat je er goed vanaf gekomen bent. ik zij al tegen jannaco dat je daar wel in de buurt zou zijn. als je de berichten op tv zag is het een grote ramp voor dat gebied met ca 300 doden. ik zou maar aan de kust blijven het laatste eindje, veel succes het laatste stukkie.