Kustpad 5-2, van Santpoort-Noord naar Vogelenzang

Nederland, Vogelenzang

Na het ontbijt om half tien vertrokken. Planning was om via het Kustpad naar Zandvoort te gaan en daar op een camping te overnachten, geplande afstand ongeveer 25km. Schitterend weer, niet te warm, rustig beginnen, iedere 8km even een stop en dan zo rond vieren in Zandvoort. Eitje dus....

Eerst nog door Santpoort en wat inkopen doen. De mensen kijken je een beetje vreemd aan als je bepakt een winkel inkomt en vragen ook bijna altijd waar de reis heen gaat. 'Dat doe je toch niet voor de fun' zie je ze denken. Maar goed, na een en ander te hebben ingeslagen snel op pad en de Kennemerduinen in. Schitterende omgeving maar nog vroeg in het jaar, dus alles is nog wel wat kaal. Voordat ik het strand bereik, blijkt er een omleiding te zijn. Vanwege de vele regen in de winter staat een deel van het pad onder water. Bij de strandopgang is dit duidelijk te zien en levert een leuk plaatje op.

Lopen door mul zand, het duin op, valt vies tegen. Ik begin zelfs aan mijn conditie te twijfelen en dan ben ik nog niet eens op weg naar Rome. Maar goed, alles wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag, en dan ben je het ongemak weer snel vergeten. Zoals gepland ben ik kwart voor vier bij de camping, daar blijkt echter dat ook zij nog lang last hebben gehad van het overtollige winterwater......en de veldjes tot gisteren nog blank hebben gestaan. Niet aan te bevelen om daar de nacht in je tentje door te brengen. De volgende kampeer mogelijkheid op de route is in Vogelenzang. Dit even opgezocht en besloten dat die 8 km extra nog wel moeten kunnen.

Via de Amsterdamse Waterleidingsduinen, het gebied waar zoveel over het afschieten van damherten is te doen, richting Vogelenzang getogen. Dit duingebied is werkelijk fantastisch, geen honden en fietsers, mooie paden en ook heel veel herten. Bij één van de info centra gevraagd wat de snelste route zou zijn naar de camping. Wat blijkt, de camping ligt net buiten het park en er schijnt daar vlakbij een doorgang voor ruiters te zijn. Dat zou goed uitkomen, want dan zou ik om zes uur op de eindbestemming zijn en is het voor vandaag mooi geweest. De doorgang heb ik echter nooit gevonden, was er blijkbaar ook niet en na nog eens 8 km te hebben omgelopen arriveerde ik tegen acht uur op de camping bij Vogelenzang. Waar ik door een hartelijke jonge dame welkom werd geheten, die ook nog eens zo aardig was om het restaurant te bellen en te vragen of de keuken wat langer open kon blijven.

Na een heerlijke maaltijd en de nodige dorstlessers kon ik terugkijken op een (te) lange zeer geslaagde dag, maar ook een ervaring rijker.