Op nieuwe schoenen.

Frankrijk, Montigny-le-Roi

Na de regen van gistermiddag en avond is het vanochtend gelukkig droog, maar wel fris en ziet de bewolking er dreigend uit. Eerst alles een beetje opruimen en vervolgens in omgekeerde volgorde de procedures doorlopen zoals ik ben binnen gekomen...... Zodra ik buiten sta, doe ik toch maar het regenjack aan. Nog even een plaatje schieten en gaan. De afgelopen week is naar mijn gevoel te rustig geweest en ik kan merken dat dat toch wat doorwerkt in de 'mindset'. Ik, incluis het lijf, moet me er weer even toe zetten.

Vanuit Vroncourt is het over de D74 naar Montigny ongeveer 20 km. Aangezien ik deze weg de afgelopen zaterdag lang genoeg onder mijn schoenzolen heb gevoeld en ik niet zo van 'het delen' ben met de snelle en zwaardere medeweggebruikers, volg ik de wat rustigere binnenwegen en maak daarmee een omweg van 5 km. Als het weer het toelaat wil ik in Montigny het tentje opzetten.
@ Wout, in Pinblog wordt de afstand tussen de geografische locaties van de 'pins' berekend en daarmee krijg je dus een groot verschil tussen de werkelijk afgelegde afstand. Het is helaas niet mogelijk om je route in te voeren of per dag extra 'pins' te plaatsen.

Als ik even na tien uur uit Vroncourt vertrek, is het eerst een stukje omhoog om dan vervolgens bovenlangs de heuvelrug, over een binnenweg langzaam door bossages en akkerland over 8 km naar de Maasvallei af te zakken. Ondanks dat ik het nieuwe paar schoenen van tevoren heb ingelopen, is het verschil meteen merkbaar in de stugheid. Voor blaren ben ik niet zo bang, ik ben meer benieuwd naar de reactie van de pezen. Zonder noemenswaardige zaken stap ik rustig door, af en toe opletten of ik geen bakker zie, zodat ik wat kan kopen voor de lunch.

Na 15 km en een paar keer een steeds kleiner wordende Maas te zijn gepasseerd, ben ik in Lénizeul. Dat is een wat groter dorp en daar tref ik een klein barretje annex restaurantje aan. Er staan 11 tafeltjes en er is alleen een dag menu voor €12.50....dat lijkt mij een prima plan voor de lunch en ik ben benieuwd wat ik ga krijgen. Vooraf is het een stuk quiche met vlees, vervolgens als hoofdgerecht een halve kip met sla en gebakken aardappeltjes, daarna een 'bescheiden' plankje met 18 soorten kaas naar keuze en als desert gestoofde appeltjes met cranberry compote. Na anderhalf uur ben ik klaar en kan rollen.....toch maar niet gedaan want het regent ondertussen behoorlijk.

De resterende 10 km naar Montigny blijft het regenen en mijn idee om het tentje op te zetten, zet ik maar van mij af. Een tent is om in te slapen en niet om in te zwemmen, dus op zoek naar een droog onderkomen. Dat is dit keer redelijk snel gevonden. Gelukkig hebben ze ook WiFi, zodat ik weer wat kan uploaden. Aafke nog op Skype gesproken en begrepen dat de vermistte Compostella-gangster (niet op zijn Engels lezen) gelukkig weer boven water is. Ze had geen bereik en dus ontstaat er paniek bij de thuisblijvers......reden waarom Aafke en ik geen vaste contactmomenten hebben afgesproken.

Zojuist een 'lichte' salade à gourmand gegeten. Ik hoop dat ik nog kan slapen. Morgen op weg naar Langres en dan lopen we het er wel weer af😂.

@Jo&Germien, jullie zijn weer veilig thuis. Bedankt voor de reactie. Tekst heb ik meteen aangepast 😊.

@ Alle volgers en reaganten, bedankt voor de hartelijke reacties en support.

...vermoede dat al, maar dacht aanvankelijk dat je die km zelf invulde. Mooi end op streek...!👍🏻

Wout 2016-05-23 23:21:43

Hi Jan, zojuist de gelegenheid genomen om al je verslagen achter elkaar te lezen. Wat een prachtig relaas van een prachtige reis! Diep respect hoor! Super die onverwachtse en warme ontmoetingen en overnachtingen; je ontvangt wat je geeft Jan.. Maar ik geniet bijna nog het meest van je uitgebreide eet- en drinkverslagen en ik vraag me nu al in spanning af: wat zou hij morgen consumeren ;-) ?? Geniet ervan! Liefs!

Isabelle Hulsman 2016-05-24 17:53:40

Hallo Jan, Weer een mooi en interessant verhaal. Leuk om te lezen, vooral voor ons, omdat we het een en ander herkennen. Toen we je tegenkwamen kwamen we net uit het gebied waar jij nu naar toe loopt (Langres). Na onze ontmoeting, vlak voor Neufchâteau, zijn we met onze camper via de D74 naar Toul gereden en vandaar hebben we de snelweg genomen (is van daar geen tolweg meer (!), we blijven Hollanders hè) via Nancy en Metz naar Luxemburg. Daar zijn we op een mooie camperplaats gaan staan om de nacht door te brengen. Het was nog prachtig zonnig weer die namiddag en avond. 's Nachts begon het echter al een beetje te regenen. De volgende ochtend (Zondag) zijn we naar Oosterhout gereden, waar we rond half vier aankwamen. Hoe dichter we bij huis kwamen, hoe harder het begon te regenen. We moesten nog aan je denken en veronderstelden dat jij zeker beter weer zou hebben dan wij. We lezen echter dat jij ook slecht weer hebt gehad. Maandag heeft het hier ook de hele dag geregend en we dachten met weemoed terug aan het mooie weer in Zuid-Frankrijk. Wat dat betreft ga jij normaal gesproken het mooie weer tegemoet, al moet het voor het wandelen ook weer niet (te) heet worden! We hebben maandagavond ook meteen jouw weblog opgezocht en al het een en ander gelezen. Leuk om onszelf in jouw verhaal tegen te komen, compleet met foto's. De periode 8 mei tot onze ontmoeting op 21 mei moeten we nog lezen, maar dat gaan we binnenkort zeker doen. En we blijven je volgen, we vinden het veel te leuk. Met respect lezen we alle capriolen die jij moet uithalen om met enige regelmaat (fatsoenlijk) te kunnen eten en te slapen. Wat een opoffering! Gelukkig ontmoet je ook aardige mensen, hetgeen verrassende verhalen oplevert. En die krijgen wij dan weer te lezen, leuk. Waar ik echter benieuwd naar was is in ons gesprek onvoldoende uit de verf gekomen. Waarom ben je aan deze "missie" begonnen (behalve vijf maanden van huis). Wat beoog je "er aan over te houden" behalve de mooie verhalen? Wat gaat er allemaal door je hoofd tijdens al die uren wandelen? Als ik te nieuwsgierig wordt geef je gewoon geen antwoord. We hopen dat je voeten, pezen etc., kortom je lijf het goed houden/houdt. We hopen dat je het leuk blijft vinden. Namens ons in ieder geval veel plezier en voldoening gewenst. De hartelijke groeten uit Oosterhout bij Nijmegen, Jo&Germien