Nog één stukje Via Francigena.

Italië, Altopascio

Vannacht ging om een uur of drie de deur van de kamer weer zachtjes open. Het licht bleef uit en een zaklampje ging aan, de boodschap was overgekomen....

Vanaf zeven uur is het ontbijt en ik wil zo vroeg mogelijk op pad. Dus op tijd eruit, inpakken en richting ontbijtzaal. Een Fransman die bij mij op de kamer lag, heeft hetzelfde plan en is even later ook beneden. Hij loopt de VF vanaf Briançon voor de eerste keer en is al een paar keer naar Santiago de Compostella geweest. In het voorjaar of najaar is dat nog te doen, in de hoogtijmaanden arriveren er wel 1000 man op een dag, een soort van vierdaagse. Vandaag loopt hij naar San Miniato, ongeveer 40 km.

Als ik nog wat te drinken haal, is hij vertrokken. Even later vertrek ik ook en is het eerst nog een stukje door het oude centrum, dat nog volledig is ommuurd, Willemstad in het groot. De klim in een toren om een mooi uitzicht over de stad te hebben, heb ik toch maar niet gedaan, Lieke nog bedankt voor de tip! Het is al vroeg druk, hardlopers op de vestingwal, en marktlui die hun kramen opbouwen. Bij de oostelijke poort loop ik de Fransman tegen het lijf. Hij is in de stad een tijdje op zoek geweest om de VF weer te vinden.

We lopen samen een stukje op, onderwijl wat fietsers op het goede spoor geholpen die de Via Francigena even kwijt waren 😀. Hij heeft een wat andere pas en soms loopt hij wat vooruit en dan weer achter en zo lopen we weer een tijdje gezamenlijk op. Door de diverse berichtgevingen vanuit de media over aanslagen gaat het gesprek al snel in die richting. Hij heeft verscheidene jaren in Irak, Syrië en Saudi-Arabië gewerkt en plaatst grote vraagtekens bij de wijze waarop het 'westen' de zaak daar heeft aangepakt.

We lopen in op een wandelaarster in oranje, een Nederlandse...? Niet dus, een Italiaanse uit Verona. Ze is vandaag begonnen aan haar tocht, van Lucca naar Rome. Het gaat niet vlot, want ondanks de voorbereiding heeft ze problemen met haar linker been en neemt ze regelmatig rust. De Fransman is stug doorgelopen.

Ik hobbel in mijn eigen tempo door. Vanuit Lucca is het niet een fraai stuk, eigenlijk saai. Rechte wegen en veel verkeer. Dat heeft wel het voordeel dat je weinig onnodige meters maakt. Om half twaalf loop ik Altopascio binnen en zoek ik een plekje voor de lunch. Wat ik in Lucca niet kon vinden, daar loop ik nu tegenaan, een winkel met sportkleding. Best wel vervelend/lastig als je bezweet zo'n winkel binnengaat, maar de man die me helpt, heeft daar weinig problemen mee. Een eetgelegenheid is vervolgens zo gevonden, kop koffie en een foccacia met tonijn en pommodori.

Als ik daarna op zoek ga naar een boekwinkel (voor een kaart) kom ik uit in de bibliotheek, waar ook het toeristenbureau is gevestigd. Kaarten hebben ze niet, maar ze proberen me wel verder te helpen. Gelukkig hebben ze WiFi en kan ik via mijn tablet nog wat uitzoeken. In mijn mailbox een mailtje met de gpx track naar Firenze. Even een snelle blik geworpen en besloten om dit eerst uit te zoeken voor ik verder ga. In Altopascio hebben ze een pelgrimsonderkomen waar ik terecht kan. Wat later arriveert een Canadese jongen (Elliot) van Wijnand zijn leeftijd, die ik ook in Lucca had gezien. Hij slaapt in hetzelfde onderkomen. Als ik wat later op de middag mijn was ophang, komt de Italiaanse binnen, enigszins afgepeigerd, maar blij dat ze er is. In de avond eten Elliot en ik in het restaurantje aan de overkant van het plein.