Verstopt!

Frankrijk, Le Marteray

Als ik vanochtend om zes uur wakker word en een blik naar buiten werp, regent het behoorlijk en komt de weersverwachting toch weer uit....ik draai me nog maar een keer om. Als ik 2 uur later ga ontbijten is er niet veel veranderd. Ik heb gelukkig geen haast want de volgende halte, Flumet, is hemelsbreed slechts 17 kilometer, laat het via de weg 28 kilometer worden, 'so what', ik zie wel.

Op het moment dat ik me aan het voorbereiden/kleden ben op de regen, wordt de intensiteit minder...dan maar geen broek. De Mont Blanc verschuilt zich nog steeds achter de bewolking en met de weersvooruitzichten voor de komende week denk ik niet dat ik hem/haar nog te zien krijg. Henny en Johnny, het stel uit Wanroy, hebben via de 'Grand Bernard' inmiddels Italië bereikt en de Mont Blanc vanaf de oostzijde kunnen aanschouwen en zij genieten van de zon. Hemelsbreed is het nog geen 100 kilometer, maar de Alpen maken een wereld van verschil.

Ondanks het weer ga ik goed gemutst op stap. Je doet er toch niets aan, duimen, bidden of een zonnedans het helpt je niet. Vanuit het hotel eerst naar het centrum en weer die fietsers.....alles in de omgeving is zich aan het voorbereiden op de doorkomst van de tour volgende maand. Vanuit het centrum is het omhoog dieselen naar 1100 meter om de verloren hoogtemeters van gisteren goed te maken. Het motortje is al snel op temperatuur en met het regenjack aan gaat dat gepaard met alle bekende bijverschijnselen 😕.

De omgeving is prachtig en zoals ik al vaker heb geschreven, met kleurige bermen en weiden. De chalets variërend in grootte en uitvoering. De één nog fraaier dan de ander, maar van opzet veelal gelijk. Een 'harde' basisverdieping en daarboven is alles opgetrokken uit of afgewerkt met hout. Als ik een bouwplaats passeer is ook goed te zien hoe die bovenverdieping en kap worden gebouwd, alles goed in de isolatie. Dat soort huizen zouden ze bij ons ook wel mogen bouwen, maar daar hebben we waarschijnlijk te weinig grond voor.

Bij een moestuin staan een aantal vrolijke vogelverschrikkers. Misschien iets voor Aafke op haar tuin, trekt ze zeker de aandacht mee 😃. De laatste 12 km zijn veelal langs de hoofdweg en af en toe lukt het me om wat binnenweggetjes te pakken en het verkeer te mijden.....op naar het zuiden! Als ik langs een goed verzorgde camping loop, twijfel ik of ik toch niet de tent zal opzetten. Het is inmiddels droog geworden. Als ik achter me kijk zie ik een donker grijze lucht en naar het zuiden idem dito. Toch maar niet.

In Flumet zijn diverse hotelletjes, maar het merendeel is gesloten. Bij het bureau voor toerisme komt de gast achter de balie met kamers van €+100. Dacht het niet. Als ik zelf wat ga zoeken op internet, kom hij met wat lagere prijzen van andere hotels....?? Voor mij eigenlijk nog steeds hoog, maar in deze omgeving is het lastig. Na volgende week gaan de hotels weer open, vakantie prijzen. Het hotel is 'enigszins' gedateerd, maar de bedden zijn goed. Later hoor ik dat de jonge mensen, die de tent runnen, het hotel vorige maand in verwaarloosde staat hebben overgenomen en ze nu net twee dagen open zijn. Een aardige uitdaging.

In de avond worden de straten opnieuw schoongespoeld!

Hoi Jan, het is nu even doorbijten voor je. Ik meen datook een beetje in de ondertoon van je verslagen te proeven. Jammer dat je geplande route door de bergen onmogelijk blijkt en dat je de dalen met al het bijbehorende verkeer moet gebruiken om verder te komen. Maar zoals je schrijft: "Je doet er toch niets aan". Als je straks de Alpen achter je laat kun je weer routes kiezen die verkeersvrij zijn. Sterkte met de passage!!

rob 2016-06-14 08:37:14

Hoi Jan, ik heb gisteren je reisblog-link gekregen van Aafke, en al een heleboel verslagen gelezen. Wat een uitdaging en wat een doorzettingsvermogen. Knap hoor! Nog veel succes! groetjes Marianne van DAP

Marianne 2016-06-14 12:03:39

Lieve Jan, Wat een mooie verhalen en we wandelen zo echt een beetje met je mee... en het grappige is dat we de bloemen bijna kunnen ruiken en de pracht van Frankrijk meebeleven... Geniet! Liefs van Ons

Rianne & Matthijs 2016-06-14 15:52:02

Hé Jan! Met veel plezier lezen we je reisverslagen en beleven we je wandelingen een beetje mee. Ongelofelijk dat jij zoveel regen hebt en dat wij aan het beregenen zijn omdat het hier veel te droog is! Iedere zondag leest mem jouw verhalen. Hier geniet ze erg van en ze kijkt er de hele week al naar uit. Succes nog en veel plezier! Groetjes!

Dirk en Luciënne 2016-06-14 21:08:43

Hoi schat, op de valreep nog een even een berichtje. Leuk, die 'moestuin-meiden', hoewel ze eerder uitnodigend dan 'afschrikwekkend' zijn ! Hoop dat het weer snel wat opknapt en dat je de aanvankelijk geplande route weer op kunt pikken. Vanmorgen opgehaald door Wout en Nijnke voor een dagje Breda. Héél gezellig, ondanks de - ook hier - regen en in de gesprekjes hebben we het natuurlijk regelmatig over jou gehad. Was je d'r toch een beetje bij. Knuf