"It's a beautiful day, the sun is shining 🎵".

Frankrijk, Briançon

Strak blauw en helder, yes! En een schitterend uitzicht vanuit de slaapruimte op de besneeuwde bergen.

Behalve dat Mike en Maria de refuge runnen, is hij berggids en verzorgt diverse trainingen, ook aan Deense commando's. Vanochtend moest hij er om 4 uur uit om ergens 30 gidsen in spé te examineren. Één van de proeven van bekwaamheid die ze moeten afleggen, is met een beladen rugzak van 15 kg, in 6 uur tijd, 30 km lopen en daarbij 2000 hoogtemeters overbruggen.... Een coopertest voor berggidsen 😉.

Gisteravond met Mike mijn plannen doorgenomen en na Briançon zal de route geen sneeuw problemen meer mogen geven. Voor het stuk van vandaag adviseert hij mij om de 'hoge' route richting Briançon te nemen, blijft tussen de 2000 en 2300 m met aan het eind een flinke afdaling. Deze is goed te doen en heeft een mooi uitzicht over het dal. Alleen is de totale afstand over het pad 40 km, ondanks mijn conditie toch ietsje teveel. Alternatief is halverwege bij 'Le Monêtier' het dal in en dan langs de rivier 'La Guisane'. Ook nog wel 30 km, maar dat is nog te overzien.

Na het ontbijt, Maria heeft wat extra broodjes neergelegd voor onderweg, snel op weg, er staat wat wind en het is redelijk fris. Eerst nog afdalend langs de weg, lekker vlot, maar ik ben blij als ik het pad op kan. Dat is dan wel even een steil stukje omhoog, maar slechts 200 m. Of het nu de hoogte is...maar het gaat toch wat moeizamer dan de voorgaande dagen. Eenmaal op niveau vallen de stijgingen en dalingen mee. Het smalle pad kronkelt evenwijdig aan de helling met een afwisselende begroeiing en omgeving. Bos, weiden, rotsen en puin, vlak of een smal gootje waarin je loopt. Het uitzicht is inderdaad geweldig en zeker nu. Een paar alpenmarmotten rennen weg, razendsnel. Wat hoger blijft er één zitten, toch even een foto maken. Ik blijf me verwonderen over de bloemen. Misschien dat het me zo opvalt, omdat ik in het verleden alleen laat in de zomer in de bergen ben geweest. Voor twaalven even pauzeren. Lekker op een rotsblok in het zonnetje een broodje eten. Wat een verschil met voorgaande dagen

Wat later op de ochtend passeer ik een paar groepen mensen die onder begeleiding van een gids een dagtourtje doen. Altijd leuk om even een praatje te maken, zeker als er ook nog eens Vlamingen tussen zitten. Bij de afdaling naar Le Monêtier stellen een aantal koeien mijn aanwezigheid niet zo op prijs en met een hoop geklingel rennen zij (sneller dan ik hier zou kunnen) langs de helling tussen struiken door naar een stuk verder op. Ik kan er alleen maar om grijnzen.

Halverwege de afdaling, waarbij ik nog wordt gepasseerd door een mountainbiker, even een stop bij een verlaten hutje. De ene schoen zit niet goed en ik krijg wat last van de buitenkant van mijn voet. Wat prutsen met de binnenzool en dan hoop ik dat het beter gaat. Ondertussen is er een Frans stel bij komen zitten. Hij zou wel naar Santiago de Compostella willen lopen, maar ziet op tegen de drukte langs het pad. Tsja, dat heb ik zelf ook. We hebben het nog even over de Via Francigena....

Om twee uur ben ik in het dal. Nog ongeveer 15 km te gaan, waarvan eerst een stuk langs de hoofdweg, voordat ik het pad langs de rivier kan oppakken. In één van de dorpjes staat op een parkeerplaats een groep fietsers. Met al mijn commentaar op fietsers 😄 moet ik hier natuurlijk een foto van maken.....er volgen wat leuke gesprekken. Ze vinden het nogal wat om met een rugzak door de bergen te sjouwen. Zij zijn van Annecy op weg naar Nice, vind ik ook knap. Dan beginnen ze te grijnzen....ze slapen in hotels en een volledig uitgeruste proviandwagen met gekoelde dranken (ook wijn en bier) etc staat tot hun beschikking. Misschien een tip voor Boudewijn en zijn fietsvrienden als ze volgend jaar in deze omgeving gaan fietsen 😉.

Het verdere verloop naar Briançon gaat voorspoedig, af en toe een dorpje of wintersport oord, maar vooral het geluid van een snel stromende rivier. Het water ziet er fris uit en het is erg aanlokkelijk om even de voeten te koelen. Alleen lastig om te doen. De eerste camping die ik tegenkom is helaas gesloten😕. De volgend camping is 3,5 km verderop en net ten zuiden van de stad. Via o.a. de 'Avenue René Froger', geen idee wat die hier doet, loop ik door de buitenwijken van de stad. Als ik om zes uur op de camping aankom, heb ik weer een aardige dagtrip gemaakt, morgen een rustdag. Nu eerst wat eten in het restaurant van de camping. Deze is helaas gesloten, want het seizoen is nog niet begonnen.....😖😷dus tentje opzetten en naar de super om wat snelle happen in te slaan. In een kantine-achtige ruimte kan ik in ieder geval zitten en rustig eten.

De km stand op de GPS staat nu op 1363 km.

Hallo Jan, Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Fijn te horen dat je nu eindelijk mooi weer hebt. En in de omgeving waar je nu loopt zal dat er ongetwijfeld fantastisch uit zien. In plaats van met zo'n zware rugzak einden te lopen, vermaak ik me lekker lui op de bank met het vele voetbal dat op de TV te zien is deze dagen. Maar ja, ieder zijn meug! Veel plezier verder, want je bent voorlopig nog wel even bezig. Groet vanuit Oosterhout.

Jo Janssen 2016-06-21 13:16:12

Wat een prachtige plaatjes weer Jan! We genieten hier elke dag met je mee. Fijn dat het weer nu ook weer is opgeknapt. Nog een paar kilometer en dan is het La Bella Italia! Het lijkt komende dagen daar i.h.a. droog te blijven. Ben benieuwd naar je belevenissen daar. Suczeven!

Mario 2016-06-21 13:26:53

Hey Jan! Ik zeg tegen Ewoud: "heb jij al iets van de voettocht van Jan B gehoord?" Niets, zei hij. Geen meldingen en we hadden ons beiden ingeschreven. Niet getreurd, we gaan met terugwerkende kracht alles lezen en wensen je nog een plessante voortzetting. Groeten uit Welschap.

Cor van Emst en Ewoud Kegge 2016-06-21 19:44:49

Jan, Al je verslagen gelezen hebbend, ben ik blij dat je die Deense commando's gemist hebt. Ik vrees dat je ze een aardig minderwaardigheidscomplex had laten oplopen. (niet goed voor de betrekkingen). Het aantal km's welke jij gelopen hebt gaan Janke en ik over 2 weken z'on beetje met de auto rijden. Zie er nou al tegenop. Groet, André