Een feestje.

Italië, Rieti

We beginnen vandaag met een strak blauwe lucht, nauwelijks wind en de benen voelen goed. De enige bewolking die we zien is beneden ons....en aangezien we ons aan de schaduwzijde van het dal bevinden, zullen we hier geen 'last' van ondervinden. Het belooft opnieuw een prima wandeldag te worden.

Vanuit Poggio is het eerst 100 meter omlaag over redelijk steile paadjes met af en toe wat traptreden, goed voor de kuiten. De man met de ezel kom ik dit keer niet tegen, maar Poggio tegen de berg 'aangeplakt', is ook nu weer een plaatje. Vervolgens gaat het evenwijdig aan de helling door het bos naar Cantalice. De route markering gaat hier gelijk op met de Cammino di San Francesco en is overduidelijk aanwezig.

Bij Cantalice is het eerst afdalen en vervolgens via trappen door het bergdorpje omhoog naar de kerk die gewijd is aan de beschermheilige San Felice, die op 18 mei 1515 in het dorpje is geboren. Als wij daar aankomen is men bezig met de voorbereidingen voor de festiviteiten van die dag ter ere van zijn geboorte. Een drukte van belang met naar ons gevoel alle mensen uit het dorp, de lokale fanfare en vertegenwoordigers van diverse pluimage die zich op het pleintje voor de kerk verzamelen. Allemaal heel gemoedelijk en iedereen kent elkaar. Bij de lokale 'super' halen we belegde foccacia voor de lunch. Aafke heeft behoefte aan een sanitaire stop en de eigenaresse is zo vriendelijk om het toilet in haar huis ter beschikking te stellen. Een hele opluchting.....

Vanuit Cantalice passeren we een aantal pijpen langs de kant van de weg....bij nadere inspectie lijken het 'geladen' vuurwerk mortieren te zijn. Ten behoeve van het feest misschien. Bij ons zou dat niet mogelijk zijn geweest. Misschien had ik er toch één moeten aansteken.....

Over een asfaltweggetje en langs enkele vervelende honden gaat het geleidelijk heuvel af tot we bij een 'gruizig' pad aankomen en we even geconcentreerd verder gaan. Je wilt toch niet op je gat naar beneden. Als we om één uur bij het fraaie klooster La Forestera aankomen, is het ook een mooie plek om er te lunchen in de schaduw van de bomen. Genieten dus. Op de achtergrond klinken de doffe knallen van zwaar vuurwerk, de mortieren worden afgevuurd.

De laatste 4 kilometer naar Rieti zijn saai, over asfalt afdalen en ook nog redelijk wat verkeer. Ik herken het nog van twee jaar geleden, toen was het alleen een stuk rustiger.

Om drie uur staan we voor ons appartementje waar we de komende twee nachten zullen verblijven. Morgen even pas op de plaats en Rieti bezichtigen. In de avond op weg naar een restaurantje valt er nog wat lichte regen en daar blijft het bij. Als primo piatti hebben we zeven verschillende soorten pasta en als secundo een 'beetje' gegrild vlees, op elk bord ongeveer 500 gram vlees, veel teveel dus..... Zo hebben we opnieuw een fantastische dag gehad.

Jaaa, Cantalice vind ik zo'n alleraardigst plaatsje. Inderdaad gemoedelijk, vriendelijke mensen, mooi oud. Zijn jullie la Foresta in geweest? Ben er inmiddels drie keer geweest en alleen de laatste keer is het gelukt om naar binnen te gaan. Interessante plek.