Een venijnig staartje.

Frankrijk, Besançon

Omdat ik vandaag een lang traject voor de boeg heb, ben ik nog voor acht uur vertrokken. De straten in Gy zijn nog nat van de buien van afgelopen nacht. Het is overwegend bewolkt en met een temperatuur van 16°C voelt het broeierig aan. Vanmiddag zullen er wel weer opnieuw buien ontstaan. Vanavond slaap ik op een locatie die wordt beheerd door Franciscaners. Laurent had me gisteren verteld dat ik daar kan koken, maar dan wel zelf de spullen mee moet nemen. Hij adviseerde om vooraf in de stad ergens te eten.

De eerste 12 km gaan over een klein weggetje dat door het bos kronkelt. Heerlijk rustig, kwetterende en fluitende vogels op de achtergrond en af en toe zie ik wat wild het bos invluchten. Vanuit het bos stap ik het dorpje Gézier-et-Fontelenay binnen en neem een korte pauze bij een 'wasplaats'. Je komt ze in bijna elk dorpje tegen en vaak met de waarschuwing 'non potable'. Na Gézier ga ik op weg naar Étuz en maakt het bos plaats voor landbouwgrond. In Étuz spreekt een kwieke oudere dame mij aan en wil weten waar ik heen ga. Zij zou het ook graag willen doen, maar op haar leeftijd (86 jaar) en met haar gezondheid gaat dat niet. "U bent nog jong en gezond", vervolgt ze.... In een volgend dorpje stop ik even bij een bakker annex kruidenier om wat energie in te nemen, op de stoeprand zittend eet ik een banaan en vervolgens een vruchtengebakje. De lucht betrekt en het begint een beetje te regenen. Toch maar voor de zekerheid de regenhoes om de rugzak en jack aan. Na een half uurtje klaart het op en is de bui achter mij langs getrokken. Jack weer snel uit.

Even later stap ik rustig door richting Besançon met nog flink wat asfalt kilometers te gaan. Het centrum van Besançon is redelijk compact, maar vanaf de noordzijde wordt je op 10 km afstand al geconfronteerd met de voorsteden, snelwegen, TGV etc. Lastig om je pad als voetganger te vinden. Zelfs als ik de markering van de Via Francigena poog te volgen, is het erg lastig omdat de markering niet overal aanwezig is. Met behulp van de GPS komt echter alles weer op zijn pootjes terecht.

Vlak voor ik het centrum in loop, spreekt vanaf de overkant van de weg een man mij aan. Grijs, tattoos, wilde haarbos en een flinke baard. Waar ik heen ga en of ik water wil hebben. Ik steek de weg over om hem wat beter te kunnen verstaan. Even later komt ook zijn vrouw/vriendin er bij staan en zij spreekt een beetje Engels. Vorig jaar is hij van Besançon naar Compostella gelopen. Dat is een geweldige ervaring geweest, vertelde hij. Hij laat ondertussen zijn motor verzameling zien, een Moto-Guzzi met zijspan, drie Harleys, een Ducati en nog twee andere klassiekers...

Het centrum is voor mij een gekkenhuis. Het is er erg druk met overvolle terrasjes, temperatuur meer dan 25°, korte rokjes etc... Ik voel mij er in mijn kloffie en met rugzak niet erg op mijn plek . Ik zoek een rustigere plek en beland vervolgens in een Ierse pub. Tijd om wat aan mijn verslag te werken onder het genot van een biertje. Ze hebben helaas geen WiFi. Voor het eten houd ik het simpel, dus een pizza.

Om half acht stap ik op om naar 'La Chappele des Buis' te gaan. Uiteindelijk nog 4 km, waarvan de laatste 1,5 km ook nog 200 meter omhoog. Als ik na een uurtje bijna boven ben en de pizza ondertussen is verteerd, begint het te regenen. De lucht ziet er dreigend uit, dus nog even flink stappen. Één van de Franciscaanse broeders ontvangt mij en laat me mijn kamer zien en de andere ruimtes. Eenvoudig, maar schoon. Ik kan me er prima in vinden. In de tuin verblijft een groep jongeren in tentjes, later blijken het scouts te zijn. Mocht het weer te slecht worden dan zullen zij in de ruimtes beneden slapen.

Zo venijnig was dat staartje toch niet....? Je gaat goed zo - nog circa 130 km naar het meer van Jenever! Klinkt beter dan Lak luman... ;-) Hadden een paar gezellige dagen met Anja en Martin - maar dat heb je al begrepen van de reacties van Anja en Janaco en Bram. Nu is de rust weergekeerd en staat er weer een gewone werkweek voor de deur. Hoop dat het weer de komende dagen een beetje meezit, zal voor je duimen.

wout 2016-05-29 19:40:14

Mooi, net op tijd binnen voor de bui losbarst ! Hier in Steenbergen druppelt het gestaag door maar de voorspelde hevige buien blijven tot nu toe uit ! Misschien maar beter ook, zonde van al het zaai- en plantgoed op de tuin. Vanmiddag dik een uur met Wijnand geskypt. Probeert nog zoveel mogelijk te genieten tijdens z'n laatste paar weken in Japan; zo te horen lukt dat héél aardig ... Misschien spreek ik je vanavond nog. Liefs.

Aafke Buijs 2016-05-29 19:43:44

Ha Jan, Heb net de link van Aafke doorgekregen. Wat prachtig om je verslagen en vorderingen te kunnen lezen, 550 km al! Hier denderen de dagen en weken gewoon door en jij loopt rustig (??) en gestaag richting Rome. Wat een prachtig projekt en een prachtig doel. Voor nu sukses met tegenslag(jes) en ongemakken, maar vooral iedere dag ook veel positiefs gewenst! Buon viaggio, fino a Roma!

Lieke van der Hoff 2016-05-29 22:07:52

Hi Jan gaat lekker zo! Misschien had je voor de zekerheid ook een klein rubberbootje moeten meezeulen! Hi hi. Hier in Zuid Limburg regent het gestaag. Zal vandaag wel zo aanblijven. Gisteren mooi concert mogen presenteren van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht in de nieuwe Brikke Oave in Brunssum. "Made in Holland". Heb Kiwanis Brunssum geholpen met de PR en Communicatie. Het was een zeer geslaagde zondagmiddag ondanks 'concurrentie' van de jaarlijkse Margraten Ceremonie. De Brikke Oave was geheel uitverkocht. Kan weer rustig slapen! Maar de volgende klus komt er al weer aan: tentoonstelling in de voormalige Tapijnkazerne, 100 jaar Tapijn. Die loopt van 7 juli - 11 september. Zo blijven we tenminste van de straat. In tegenstelling tot jouw onderneming die brengt je voortdurend op straat! De tijd gaat inderdaad snel. En de natuur heeft zich inderdaad in die korte tijd behoorlijk aangepast. Maar ja het is dan ook zeer groeizaam weer. Regen en zonneschijn doen veel. Wel ik hoop voor jou Jan dat het lekker loopweer wordt en je niet te nat wordt. Vanuit een nat Zuid Limburg de hartelijke groeten. Ook van Jet.

Ed Frieser 2016-05-30 10:24:51

Hoi Jan, de reis gaat voorspoedig. Er zijn toch veel leuke fransen en francaises.

Jannaco en Bram 2016-05-30 10:47:27

Hoi Jan, ken je ons nog van enkele dagen geleden? Wij zagen jou naam in het lijstje bij de Franciscanen, precies een dag voor ons. Heb je er misschien een microchipje van de Garmin laten liggen? Laat het dan even weten. Ons email adres brockhenny@ gmail.com Veel succes verder en groeten van ons.

Henny en Johnny Brock 2016-05-30 17:14:48

Vinden het leuk dagelijks je wandelervaringen te kunnen volgen en sturen heel veel groeten van het puntje van de wereld 71°10' 21" met volle zon vandaag ! Dat belooft wat voor vannacht ! Liefs en groetjes .