De postbode.

Frankrijk, Gy

Een strak blauwe lucht in de ochtend, maar het is ook broeierig warm. In de namiddag worden er buien verwacht en dat verbaasd mij niets. Nadat ik heb ontbeten en alles heb in gepakt, ga ik naar beneden en daar is inmiddels ook één van de medewerksters binnengekomen. Daar had ik gisteravond wel mee willen eten 😄. Of ik nog iets wil schrijven in het schrift waar ook andere 'pelgrims' wat in hebben gezet. Geen probleem. Even later ga ik naar de dames van het bureau voor toerisme om het adres te checken van de gîte waar ik vanavond slaap. In Google krijg ik namelijk een heel andere locatie..?? Met een printje van de juiste locatie erbij komt het allemaal toch goed. Anders had ik 5 km fout gezeten en dat wil je toch zien te voorkomen.

Op aanraden van de dame van het toeristenbureau neem ik de doorgaande wegen. De Via Francigena maakt hier een heel grote omweg.... De kaarten nog even nagelopen en de omweg is inderdaad substantieel. De gelopen route naar Gy, 28 km over asfalt is, op enkele spaarzame momenten na, uitermate saai. Had ik dan toch de Via moeten doen.....

8 km voor Gy, het is dan half twee, is er in het dorpje dat ik passeer een mooie schaduwplek onder grote kastanjebomen en er staan ook nog picknicktafels. Mooier kan het haast niet. Schoenen uit en even het gemak ervan nemen. De sandwich die ik vanochtend bij de bakker heb gekocht, een extravagant grote bol met kipfilet, sla, tomaat en ei, is in een mum van tijd achter de kiezen. Even later passeert een postwagentje, rijdt een rondje en parkeert achter mij. De postbode stapt uit en komt enthousiast op mij aflopen. Ik had toch niets bij bol.com besteld denk ik nog.... Even later herken ik de man die met een grote grijns op zijn gezicht naar mij toekomt, en het is niet mijn ex-collega John😂. Het is de man uit Dampierre met de vijver in aanbouw, hoe toevallig. We kletsen weer wat. Hij is klaar met zijn rondje voor vandaag en gaat straks weer aan de gang met de vijver.

Na een half uurtje is het wel weer mooi geweest. Schoenen aan, opruimen en inpakken voor het laatste stukje. Als ik van de prullenbak terugloop, zie ik tussen de overhangende takken door twee wandelaars aankomen. De man heeft aan zijn rugzak een stok(je) bevestigd met daaraan de Nederlandse en Brabantse vlag, onmiskenbare medelanders.

Johnny en Henny (Brockies, ik hoop dat ik het goed schrijf) stappen over de'Via Francigena' naar Rome. Ze hebben hier 4 maanden voor uitgetrokken en doen het in twee keer. Van eind april tot en met eind juni en dan vanaf Milaan terug, om vervolgens in september en oktober het resterende deel te lopen. Er leiden vele wegen naar Rome en eenieder vult het op zijn eigen wijze in en dat is toch ook wel mooi. Zij zijn na Dampierre in het bos vastgelopen, ondanks de routebeschrijving en GPS die ze gebruiken. Na ongeveer 2 uur sjouwen kwamen ze het bos uit op 1.5km afstand van waar ze gestart waren. Het asfalt was dus zo gek nog niet. Nog even een foto maken en we gaan weer onze eigen weg.

Even na vieren loop ik Gy binnen en ga linea recta naar de gîte. Laurent laat zien waar alles is en er staat ook eten klaar; diverse rauwkost, Italiaanse worst, zelfgemaakte pasta saus, fruit, yoghurt, kaas en een flesje wijn. Ik moet alleen zelf de spaghetti koken. Hoe vervelend😊. Hij probeert zijn Engels te oefenen en ik mijn Frans en dat levert wel een leuke communicatie op. "Weet ik al waar ik morgen slaap?", hij wil wel bellen. Hij heeft namelijk een overzicht van overnachtingsadressen langs de Via Francigena. Ik twijfel nog een beetje over het traject van morgen. Ik wil naar Besançon, maar de loopafstand is ongeveer 35 km over heuvelachtig terrein en tussen Gy en Bresançon zijn geen geschikte overnachtingsmogelijkheden. Uiteindelijk heb ik de knoop door gehakt. Ik ga op tijd weg en dan zou het geen probleem hoeven te zijn. Laurent belt vervolgens met een adres voor pelgrims in Besançon, het is weer prettig geregeld.

Voordat ik ga douchen en koken, doe ik eerst even een was. Dat is volgens mij namelijk héél hard nodig......en met deze warmte en het zonnetje droogt het snel. Als ik drie uur later zit te eten, neemt de bewolking rap toe. De verwachtte buien zijn in aantocht.