Niet gepland.

Frankrijk, Gondrecourt-le-Château

Het was een onrustige nacht, de kerkklok sloeg ieder half uur en op het hele uur 2x het aantal uren. Op een gegeven moment sukkel je wel in slaap....en als je dan weer wakker wordt, kan het gebeuren dat je een slag hebt gemist. Het zonnetje schijnt, het is zeven uur en ik draai me nog even om, want ik heb ruim de tijd met 17 km voor vandaag. Even later kijk ik met een half oog op mijn horloge, het is half acht, dat is een mooie tijd om het ochtendritueel te beginnen. Als ik de slaapzak als laatste heb ingepakt, mijn bril opzet en mijn horloge om doe, wrijf ik nog een keer in mijn ogen. Kwart voor zeven.....oeps. Het heeft geen zin om alles weer uit te pakken. Dan maar even de route voor vandaag nogmaals bekijken en wat aan het verslag werken.

Om acht uur kruip ik de tent uit om deze met een simpel sponsje af te nemen. Luc komt ook naar buiten en geeft me even later een droogdoek, dat gaat wat makkelijker en droogt je tent sneller zegt hij. "Wil je straks een kop koffie?". Zodra ik klaar ben, ga ik met mijn etensspullen bij hem in de keuken zitten. Een heerlijke bak dampende koffie staat klaar. Als Luc mijn brood ziet, nog gekocht in Varennes een aantal dagen geleden, biedt hij mij zijn laatste brood aan. Ik pak het niet aan, ik kauw wel wat beter en de smaak is niet verkeerd.

De dokter was om half acht al bij hem voor een speciale injectie. Het is voor mij niet duidelijk of dat met de chemokuur heeft te maken. Als we het over mijn route krijgen en het inslaan van brood e.d. dan zegt hij dat ik het beste via Dammarie kan gaan, want dat is het enige plaatsje in de omtrek waar een kruidenier is en waar je ook brood kunt halen. Een kleine omweg voor ik dan weer op de route kom. We krijgen het nog even over de grootschaligheid van de landbouw en de immense koolzaadvelden. Voornamelijk voor het maken van bio-brandstof zegt Luc en dan vooral vanwege de hoge subsidie vanuit Brussel.......ik zou het niet weten, maar kan me er alles bij voorstellen. Voordat hij weggaat naar vrienden, komt hij met een fotoboek over Nederland en vraagt of ik iets voorin wil schrijven. Voor hem als herinnering.....voor mij is het een pareltje in al zijn eenvoud.

Nadat ik (ik hoop dat ik ze allemaal had) slakken in diverse maten aan de binnenkant van de tent heb verwijderd, die wil je echt niet in je strak ingepakte tentje hebben, kan ik alles mooi droog inpakken. Inmiddels is het zonnetje deels achter de opbouwende bewolking schuil gegaan en vertrek ik om tien uur richting Dammarie voor mijn inkopen. In het dorpje staat een kerkje met op de zuidgevel een zonnewijzer. Die werkt natuurlijk prima, maar is een uur achter, van zomertijd en wintertijd hadden ze toen geen weet.

Rond het middaguur ziet de lucht er dreigend uit. Op een rustig plekje besluit ik eerst maar even wat te eten en dan te bekijken of ik mijn regenkleding zal aantrekken. Het lijkt mee te vallen en naar het westen toe klaart het alweer op. Vanuit het dorpje eerst een lange weg omhoog en boven aangekomen een uitzicht over de landerijen. Tussen de koolzaadvelden en graanvelden loop ik door een lang gerekt dal naar Couvertpui om daar op mijn route te komen naar Biencourt-Sur-Orge waar een B&B is. Eenmaal op de plaats van bestemming is er niemand bij de B&B aanwezig, en van een passerende dame wordt ik ook niet veel wijzer. Aan de achterzijde staat de grote schuurdeur wel open en ik twijfel wat ik zal doen. Het volgende B&B is in Bonnet, ongeveer 9km verder. Aangezien het nog vroeg is, besluit ik door te lopen naar Bonnet. Wel jammer, want in Ribaeucourt, een plaatsje dat ik passeer, had ik even willen rondkijken.

Opnieuw gaat het pad tussen de bekende gewassen door en het lijkt alsof de percelen steeds groter worden. Hier groeien echter ook windmolens, nog niet tegengekomen, maar vanochtend zag ik ze al in de verte staan. Zal de discussie over horizon vervuiling hier ook hebben gespeeld? Ook hier zal, net als bij ons, subsidie een belangrijke rol spelen. Hier over nadenkend kuier ik rustig door, een haas rent voor me uit en schiet het bos in. Ik zal het vast wel verkeerd zien, maar die hele subsidie toestand is natuurlijk 'van den zotte'. Uiteindelijk is het van belastinggeld dat wij met zijn allen betalen en de enige die er beter van wordt is het groot kapitaal, de banken en investeerders. En wij blijven met zijn allen rustig, zonder tegengas te geven, in die mallemolen meelopen....begin bijna recalcitrant te worden😉.

Halverwege naar Bonnet, in een leuk knus dalletje, tref ik een verlaten huisje/schuurtje. Zo te zien zijn ze het aan het opknappen en zal het waarschijnlijk door jagers worden gaan gebruikt. De deur is niet op slot en ik kijk binnen even rond. Als noodonderkomen had het een prima locatie geweest, maar mijn water is bijna op en de opvangbakken voor het regenwater, nou nee. In de openstaande koelkast staat een flesje Leffe rosébier. Normaal vind ik dat spul níet te drinken....ik leg 2 euro neer voor de consumptie en na een kwartiertje stap ik op.

Tsja, en dan kom je in Bonnet...geen B&B, c'est fermez, toerneledoki. De mensen kijken je een beetje vreemd aan, of ben ik vreemd. Als je wat vraagt, halen ze hun schouders op.....dan moet u in Gondrecourt zijn. Ik heb het er heel snel mee gehad en besluit de 7 km er nog uit te persen en, gezien mijn schema, morgen even pas op de plaats te maken. Als het een beetje meezit ben ik er even na zevenen. Het weer zit in ieder geval mee en met het zonnetje in de rug sjouw ik door langs de weg. Aangekomen in het centrum van de 'stad', ik had nooit beseft dat Steenbergen zo groot is, even gevraagd. Het lokale hotel-restaurant annex bar is vol, maar de dame achter de bar belt even en na een minuut of wat ben ik bij de B&B. Een zeer slecht lopende oude dame laat mij mijn kamer zien, groot genoeg voor vier personen en prima om een dagje te bivakkeren. Zij gaat achteruitlopend de trap af en verteld nog het een en ander, zo is er een andere gast die onderweg is naar Compostella.

Zodra ik mijn spullen op de kamer heb geparkeerd, ga ik terug naar het restaurant. Ze hebben in de avond alleen een kleine kaart, pizza's, hamburgers, kebab en entrecote. Ik zal er toch aan moeten wennen dat men doorgaans in de middag uitgebreid eet. Maar een entrecote van 300 gr met een berg friet en een beetje salade zorgt ook voor de nodige vulling. Een bord vol, het is zo weg, geen idee waar ik dat heb gelaten....oh ja, de wijn erbij was ook prima😀.

Een gast, die aan een tafeltje achter mij zit, blijkt de Compostella ganger te zijn. We raken in gesprek en hij spreekt verrassend goed Frans, Engels en ook nog een mondje Nederlands. Hij komt uit Duitsland en loopt ieder jaar 2-3 weken van het traject. Een langdurig project, maar hij is afhankelijk van zijn werk. Het is voor mij in het begin lastig om te schakelen met de taal. Ik ga van Frans naar Engels naar Duits naar Frans en pas na een kwartiertje zit er wat structuur in, grumpff. Gondrecourt ligt aan één van de aanlooproutes naar Compostella vanuit Duitsland. Voor zijn routes bespreekt hij alles van te voren, geen verrassingen, en dat heeft tot gevolg dat hij morgen 32 km moet lopen om bij zijn volgende overnachtingsadres te komen, eigenlijk te ver. Ondanks dat hij alles van te voren bespreekt, loopt ook hij tegen de beperkingen op van de Franse dorpjes wat betreft de voorzieningen. Samen lopen we terug naar de B&B.

Hi Jan, Eigenlijk heb ik een slecht bericht voor je. Onze oud-collega uit het VNO bestuur Hans Voogd is helaas plotseling afgelopen vrijdag 13 mei overleden. Zijn crematie is zaterdag 21 mei. Maar desalnietemin toch een goeie reis en ik blijf van die ontzettend leuke verslagen van je genieten. Groet Ed

Ed Frieser 2016-05-18 21:11:51

Ha Jan, du hast jetzt plus d'un dixième of your trip er op zitten. You're closer to Lac Leman als zu Hause! Onze deelneming met je collega - deed mij terugdenken aan een vergelijkbare situatie met een collega van mij. Ik vernam dat bericht boven op een berg waar ik telefonisch bereik had. Je wordt daar dan wel even stil van.

Wout 2016-05-18 23:43:32

Hoi Jan, je hebt de laatste dagen weer het een en ander meegemaakt. Leuke verhalen. Goede reis verder. Ook de groeten van Gerda en Klaas