Een stukje Via Francigena.

Frankrijk, Dampierre-sur-Salon

Gisteravond voor het slapen gaan nog even gekeken hoe vandaag te lopen. Na het asfalt geweld van gisteren wil ik een stukje van de'Via Francigena' doen en dan hoop ik wat minder asfalt te hoeven te verteren. Straks eerst even naar het 'Office du Tourisme' om te kijken of zij me aan wat informatie kunnen helpen over de route, maar eerst de boel aan de kant en ontbijten bij het 'restaurant'. Het was vannacht helder en behoorlijk fris. Daar had ik verder geen last van, maar in de tent 'regende' het, dus hoop ik dat de tent een beetje droog is tegen de tijd dat ik klaar ben met het ontbijt.

Een viertal motormuizen op doortocht naar het zuiden zijn hun route voor de dag aan het bekijken en dat geeft mij de gelegenheid om een blik te werpen op hun kaart voor mijn eigen overzicht. Ik zal blij zijn als ik weer in de buurt kom van mijn eerder geplande route, zodat ik weer wat meer informatie heb, maar dat zal nog wel even duren. Onderwijl een praatje gemaakt met ze. Ze blijken uit België te komen en spreken ook nog eens Vlaams en dat is nog steeds wat makkelijker voor mij😊.

Later dan gepland vertrokken, maar wat maakt het ook uit. Bij het 'Office du Tourisme' zijn ze zeer behulpzaam en geven meteen aan wat de overnachtingsmogelijkheden langs de route zijn. Dampierre-sur-Salon lijkt de beste optie, maar ligt op een relatief korte afstand. We zien wel. Vervolgens nog wat inkopen doen voor onderweg en tegen elf uur ga ik dan eindelijk op pad. Het is schitterend weer en er staat een klein beetje wind. De 'Via Francigena' is hier goed gemarkeerd en volgt voornamelijk landweggetjes. Dat is toch een stuk aangenamer lopen dan al dat asfalt.

Ik realiseer me dat ik vandaag een maand non-stop onderweg ben. Al stappend heb je het niet zo in de gaten, maar de natuur is in die vier weken behoorlijk veranderd. De bomen staan volledig in blad, de grote gele vlakken van koolzaad zijn inmiddels verdwenen, uitgebloeid en de zaadpeulen ontwikkelen zich nu snel. In de middag zie ik dat ze op een aantal percelen al aan het oogsten zijn.

Halverwege de dag bij Framont steek ik 'Le Salon' over. Er wordt middels een bord gewaarschuwd voor mogelijk overstromingsgevaar, daarachter ligt een in redelijke staat van ontbinding verkerend bootje. Die zal in geval van nood niet veel meer kunnen uitrichten. De brug biedt een mooie gelegenheid voor een uitgebreide pauze. Lekker in het zonnetje genieten en ik kan ook de 'was' van gisteren nog even drogen.

Een uurtje later stap ik op voor de rest van het traject. De temperatuur is inmiddels redelijk gestegen en mijn waterverbruik navenant. Op sommige gedeelten van het wegdek is het getik van de stokken veranderd in tok, tok. Zolang het geen plop, plop wordt en ik ze niet met kracht uit het wegdek hoef te trekken valt het nog wel mee😂. Als ik Dampierre inloop, wordt ik aangesproken door een man die in zijn tuin bezig is. Of ik wat water wil hebben.....dat komt goed uit want ik ben er doorheen. Ik vraag of hij een zwembad aan het maken is. Nou neen, het wordt een vijver voor Koi-karpers, "het zwembad ligt daar", wijzend naar een ander deel van tuin, dat ik net niet kan zien. Ik schat dat de grootte van de bak die hij nu aan het maken is op 8x3,5 m en 1.6 m diep. Goed voor 10 à 20 vissen. We praten nog een tijdje over Nederland en mijn tochtje naar Rome. Na een halfuur stiefel ik weer door voor de laatste 2 km.

Als je Dampierre binnen komt, valt het contrast tussen de oude kerk en wat oudere woningen, met een afgrijselijk (vind ik) uit glas opgetrokken hotel onmiddelijk op. Smaken verschillen.. Eerst even naar het 'Office du Tourisme' voor een slaapplek. Ze hebben hier in het stadje ook opvang voor Pelgrims en misschien kan ik daar terecht. Geen probleem, maar ik moet wel zelf koken. Ach, dat moet kunnen. Er wordt ook meteen gevraagd of ik voor morgen al een slaaplek heb en vervolgens wordt ook dat geregeld.

Acceuill Croq'lousirs is een soort van buitenschoolse opvang, waar met name tijdens de schoolvakanties gebruik van wordt gemaakt. Ook pelgrims kunnen hier tegen een kleine vergoeding terecht. Ik ben de enige die hier slaapt en heb het hele gebouw voor mijzelf. Dit geeft meteen de mogelijkheid om de tent goed te laten drogen. In de slaapzaal liggen een aantal matrassen en hele kleine strechers, ik mag kiezen. Voor het gebouw staan een aantal picknick tafels waar ik nog even kan nagenieten van deze dag. In de keuken is het even mijn weg zoeken en duurt het een tijdje voor mijn hap klaar is. Ondertussen nog even bijpraten met Aaf.