Zeezicht!

Italië, Liguria

Na een dag als gisteren is het, ondanks het schitterende 'weer', lastig om de knop weer om te zetten. Waarschijnlijk omdat we elkaar al zo'n lange tijd niet direct hebben gesproken en gezien. Toch moet ik nog een stukje verder....

Bij het ontbijt zie ik het nieuws met de berichtgeving over de aanslag in Nice. Ik heb er geen woorden voor. Dit soort kamikaze acties kun je helaas niet voorkomen.

Zoals ik eergisteren mijn eigen weg zocht naar beneden het dal in, zo vertrek ik vandaag vanuit Serra Riccò weer omhoog richting de Alta Via. Eerst een stukje asfalt en dan zou dat volgens de kaart over moeten gaan in een pad. Dat stuk asfalt gaat prima. De lucht is strakblauw, maar ik loop in de schaduw en er staat een beetje wind. Maar dat pad, wat er vervolgens zou moeten zijn, is heel andere koek. Op de GPS is er niets van te vinden. Er zijn wel wat paden, maar die lijken naar huizen te lopen. Na een kwartiertje gezocht te hebben, denk ik het spoor te pakken te hebben. Hemelsbreed ben ik op slechts 200 m van de Alta Via. Sluip door en bramentakken wegslaand, ga ik in de goeie richting. Voor me uit hoor ik iemand aan het werk.....als ik bij een weide kom, staat daar een boer met een strimmer. Wanneer hij mij ziet, zet hij het apparaat uit en als ik hem vertel waar ik heen ga, wijst hij mij de weg. Nog 25 m en ik ben weer op het pad.

Via de kam gaat het naar het zuidoosten met uitzicht op het gebied waar ik eergisteren heb gelopen, ben afgedaald èn de Middellandse Zee. Daarmee heb ik ook meteen wel al het moois over het pad verteld, want het loopt evenwijdig aan de steile helling met veel gras. Ik moet dus goed opletten waar ik mijn voeten neerzet om niet uit te glijden en ook nog eens de bramentakken ontwijken of neersabelen. Zachtjes uitgedrukt, niet prettig en niets voor mij 😔. In de route beschrijving lees ik dat het richting Scoffera alleen maar erger wordt en het pad vaak nauwelijks zichtbaar is....zo expeditionair ben ik nu ook weer niet aangelegd en ik ga op zoek naar een alternatief. Montoggio wordt het einddoel van vandaag, daar zal ik dan wel weer verder zien. Grootste manco is het gebrek aan goed kaartmateriaal voor het verdere traject.

Bij de afdaling passeer ik een paar huizen waarbij iemand mij aanroept. Ik zie wel een stal, maar zie niemand....even later verschijnt er een lachend gezicht van een vrouw die bezig is haar dieren te verzorgen. Ik moet even komen kijken. Ze heeft daar een veulen van een week oud en is daar erg trots op 😀. De rest van de beesten bestaat uit ezels, geiten, kippen en konijnen Vervolgens de vragen waar ik vandaan kom en naar toe ga, Lisette heet ze.

Ik vervolg de afdaling en passeer de restanten van oude glorie. Ik vermoed dat het iets van een steenfabriek is geweest. Er staan ook een paar nieuwere gebouwen en er is een kerkje. Ik krijg de indruk dat er ook een opvang is voor jongeren of dat ze hier weer op de 'rails' worden gezet. Onder begeleiding van twee ouderen bewerken ze een stuk land en zijn bezig met reparaties aan de wand onder aan de weg.

In Montoggio ga ik op zoek naar een slaapplek, waarbij ik in een hotel beland. Met de fikse buien in de avond, gedurende de afgelopen dagen, trekt het mij niet om de tent op te zetten. Ik ben teveel ge(ver)wend geraakt aan een vast dak boven mijn hoofd, toch een luxe poppetje geworden 😁. Uiteindelijk blijft het droog en rustig.

Hmm, een machete in je rugzak zou op dit soort stukken wel handig zijn; ben je notabene in Europa. Hoop dat je inmiddels een beter begaanbaar pad hebt gevonden met toch dat mooie uitzicht, dit schiet niet echt op .... Succes ! Ik rijd zo richting Heitelân voor Dirk's verjaardag, zal ze de groeten van je doen.

Aafke Buijs 2016-07-16 08:46:50

Super Jan dat je weer even bij hebt kunnen praten met Wijnand! Loop ze weer vandaag, je doet het prima :-)

Fred 2016-07-16 10:01:25

Hoi, Jan een prachtige tocht met hindernissen en je hebt groot gelijk dat je lekker een hotelletje pakt. Ik zie mezelf nog niet over en door het bramenstruikse 😡 binnenpad worstelen. Ik dacht al te zien dat Aaf weg is en lees net dat zij richting elders is. Wat een weelde deze communicatie, ondanks dat je een eind weg bent is het net of we mee Lopen. Ook wel heel bijzonder dat je Wijnand hebt ontmoet. In je vorige verslagen lees ik regelmatig dat je een Noors weerbericht raadpleegt. Dus ik aan het zoeken geslagen en heb de app YR gevonden. Is dat degene die jij gebruikt? nou Jan nog een klein stukkie😩😩😩 en je hebt het volbracht. De wereld staat in brand maar niemand kan je dit meer af nemen, chapeau!

Truus Brouwer-van Beelen 2016-07-16 11:09:33

gaaf jan dat je wijnand na zo lange tijd hebt ontmoet en dan nog wel in italie. zal je goed hebben gedaan.