Silenzio.

Italië, Piemonte

Vanaf half zeven begint in de slaapruimte iedereen een beetje in beweging te komen. Het was een rustige nacht, geen snurkers of andere bijgeluiden. De hele meute gaat richting het zuiden naar Ventimiglia en ik zal in oostelijke richting geen medegangers(sters) hebben. De Duitse dames, die gisteren druipend arriveerden (niet van het zweet), hebben de spullen niet helemaal droog kunnen krijgen en vertrekken met drijfnatte schoenen, erg vervelend en hoe bekend.

Vanaf nu is het voorlopig 'gemiddeld' omlaag en laat ik de 2000-plussers achter me en dat heeft niets met leeftijdsdiscrminatie te maken. Rustig daal ik af door het dal, genietend, de zon tegemoet en overal waar ik kijk, zie ik de marmotten wegschieten. Een enkeling blijft nieuwsgierig zitten om te kijken naar die vreemde snuiter. Ik blijf dan even staan, net zo nieuwsgierig 😀.

Het dal vernauwt zich tot een doorgang van slechts enkele meters en daarachter ontvouwt zich een nieuw panorama. Een kloof die langzaam breder wordt met aan weerszijden bossen en steile wanden. Het dorpje Canino (1370 m) zie ik wat verderop beneden in het dal liggen. Het pad kronkelt langs een van de wanden omlaag. Ik voel me er erg nietig.

Eerst nog via rotspaadjes, maar al snel loop ik weer tussen één meter hoog gras en ander groeiend/bloeiend spul en daarbij allerlei soorten en formaten vlinders, ook weer die blauwtjes. Ik weet nu ook waarom ze zo op een kluitje zitten.....op uitwerpselen. Het zijn dus eigenlijk de strondvliegen onder de vlinders. Nog een stukje bos en ik loop Canino binnen, een paar huizen, een kerkje en smalle straatjes. Daarbij bestaat het uit een hoger en lager gelegen deel. Scheelt nog net geen kilometer (niet in hoogtemeters 😁). In het lagere gelegen Canino is ook een rifugio/bar/ristorante "Foresteria di Canino" voor mij de gelegenheid om even te pauzeren. Een leuke, gezellige locatie met 'free-wifi', dus meteen mijn schrijverij van gisteren kunnen uploaden en de laatste reacties gelezen...de GPS staat op 1665km, mijn verhaaltjes worden gelezen voor het slapen gaan 😴 en bij het ontbijt 😶. Ik blijf de reacties zeer waarderen, hoe kort ze ook zijn 👍.

Na Canino moet ik weer over een col, een klim van 200 m 😄, een peulenschilletje met de ervaring van voorgaande weken. Onderweg tref ik een oudere dame met een klein rugzakje, die kruiden en jonge scheuten van planten aan het plukken is. Ze komt uit Savona, is een paar dagen in deze omgeving en plukt de kruiden voor pesto en soep. Ze vertelt me hoe ze de soep maakt, 'heel simpel en smaakt prima'. Op de col aangekomen heb ik 'uitzicht' over het dal waar ik morgen doorheen trek.

De hangbrug waar ik me zo op had verheugd, is enigszins beschadigd als gevolg van wat 'steenslag' 😕. Er is gelukkig een omleiding die bovenlangs gaat en een mooi uitzicht over het dal en de vernielde brug geeft. De volop bloeiende brem geeft wat kleur en bedwelmd de hele omgeving met zijn geur. Ik ben blij dat ik geen last heb van hooikoorts! Om half twee kom ik bij het Rifugio Mongioie aan. Er zitten een aantal mensen te eten, niet overdreven druk, maar wel gezellig. Ik beland in een amusante discussie, het Franse woord voor hoofd is 'tête', in het Italiaans betekent dit iets heeeel anders....😂 daar sta je dan als Hollander met je goeie gedrag. Het was een vrolijk gezelschap en ik heb me prima vermaakt.

's Middags een tijd zitten praten met Ngima, een Nepalees die 9-10 maanden per jaar bij het Rifugio werkt. In Nepal werkt hij het resterende jaar als gids, maar door het afnemende toerisme is het niet mogelijk om daar nog van rond te komen. Dan ben je toch even een puur tijdje van huis om de kost te verdienen. Zo heeft iedereen zijn verhaal.

Om halfacht is het aan tafel. Pasta met kaassaus en pasta met groente, kalfsrollade en gebakken aardappeltjes, gevolgd door nog wat regionale kaas. Het is zoveel, dat ik het niet op kan krijgen. Mijn tank is in ieder geval weer nokkie vol voor de wandeling van morgen.

Dag Jan. Ook in Italië lezen we je verhalen. En kijken op welke afstand jij aan het zwoegen en genieten bent. Ongeveer 200 km van ons verwijderd. Na een weekje "Lago's" verlaten we het land weer. Fijn verblijf verder en een voorspoedige tocht. Groeten.

Sjaak en Marleen 2016-07-07 08:07:40

Net terug uit Rome en je komst aldaar aangekondigd. Ze wachten met smart op je Jan en zullen je met open armen ontvangen. Maar eerst nog wat meters maken. Respect hoor! Liefs!

Isabelle Hulsman 2016-07-07 08:27:31

Hoi Jan.Het is iedere keer genieten van je verhalen..Al die natuur om je heen,de mensen en dieren.Het is zo leuk om te lezen.Hier in Stavenisse zijn vandaag ook 2 mensen vertrokken op de fiets naar Rome,wie weet kom je ze nog tegen. In ieder geval blijf genieten en vooral schrijven en je harinkje wacht op je als je terug bent. Groetjes

Marja van Haaften. 2016-07-07 13:24:04

Hallo Jan, Ik lees trouw iedere ochtend je verslagen als ik mijn mailbox open. Het wordt tijd om de bergmarmotten vaarwel te zeggen en ik hoop dat je na een regenachtige periode bergwandelen nu weer wat meer van het mooie weer mag gaan genieten. De start van mijn FLO heeft iets van onthaasten en daarnaast bestuurlijk en sportief inspannen dus toch iets anders dan bij jou ;-). Succes met het vervolg van je reis naar Rome. Addio amico mio.

jan van helvert 2016-07-07 13:34:25

Mooie tocht door de Franse en Italiaanse Alpen Jan! Ik probeer aan de hand van kaarten je voettocht te volgen. Dat lukt vrij aardig, en maakt jouw tocht echt tastbaar voor mij! Kan het zijn dat jouw marker van de rifugio Don Barbera een beetje te noordelijk staat? Is op jouw positie in Pindat niet op de kaart te vinden. Wel wat zuidelijker vlak bij de Franse grens. In ieder geval een mooie "wandeling" verder, ik lees met je mee.

rob 2016-07-07 13:48:04

Hoi Jan, regelmatig lees ik je geweldige verhalen, en je steeds goed blijvende humeur. Knap, hoor !

Marianne 2016-07-07 19:03:41

Ha Jan, interessante observatie: jouw verslagen zijn dagopeningen en -sluitingen. Maar ze ademen dan ook ontspanning en af en toe wat bezinning, dus zo gek is dat niet ;-) Veel plezier aan de voet van de bergen! Groet, WP