Big dip!

Frankrijk, Samoëns

Vanochtend wist ik na één blik naar buiten te hebben geworpen, dat het een goede keus was geweest om de tent niet op te zetten. De hemel huilt opnieuw, het komt met bakken naar beneden en zo te zien verandert er de komende uren niet zoveel. Toch de spulletjes bij elkaar gezocht en deels ingepakt. Eerst 'het weer' nog maar even aanzien en misschien dat het nog wat verbetert tijdens het ontbijt. Nou, niet dus, eerder het omgekeerde. Ben je met een auto laad je alles in en dan ben je ook rap op weg naar de zon. Lopend kun je wel snel vertrekken, maar even de zon opzoeken is toch wat lastig.....

De verwachting voor de komende dagen is ook niet iets waar ik vrolijk van word, onbestendig met frequent neerslag. Met dit vooruitzicht en het gegeven dat je op dít moment in dít deel van de Alpen boven de 2000 meter wordt geconfronteerd met grote hoeveelheden sneeuw en het dús voor mij niet begaanbaar is, besluit ik vandaag opnieuw pas op de plaats te maken en het hele traject tot aan Briançon te herzien. Even slikken, maar de hogere passages zitten er voorlopig niet in.

Samoëns is afgeleid van 'land van zeven bergen'. Het bevindt zich als het ware in een soort putje met aan de noordwestzijde de uitgang, niet de kant die ik op moet. Toch zal ik via die omweg het dal moeten verlaten om op een acceptabele en verantwoorde wijze naar Sallanches te lopen en van daaruit richting Albertville, improviseren!

Letterlijk en figuurlijk zit alles even in een dip.....

Lichtpuntje van de dag is de gezamenlijke lunch met Olivier en zijn twee zonen. Zijn vrouw is met haar vriendinnen naar Zuid-Frankrijk en hebben daar goed weer.... Voor zijn werk is hij journalist voor een lokale krant. Dat kan hij prima van huis uit doen en bevalt hem goed. Ik kan me er iets bij voorstellen. Eind van de ochtend moest hij nog op pad om een verslag te maken over een oefening van de Brandweer met betrekking tot het bestrijden van een bosbrand. We maken er wat grappen over met alle regen die er valt. Na een heerlijke lunch (pasta, kaas, wijn en koffie) laat hij me een aperitief op basis van gentiaanwortel proeven. Een heerlijk bittertje....

Eind van de middag klaart het wat op en is er een beetje zon. Morgen zou het beter zijn....slechter kan ik me ook niet voorstellen!

Ik wordt weliswaar niet gesponsord, maar mijn hoedje, een 'Tilley hemp hat', is een uitstekende aankoop geweest. Zowel in de regen als in de zon (helaas tot nog toe te weinig) houdt deze zich prima. Dus Jo, geniet ervan!

En zo heb je toch nog wat aan de Luchtmacht Stafschool, Jan! ´Ab origine flexibilis´ en zo.

Roel de Haan 2016-06-11 18:58:47

Jan wat schrijf je toch leuk. Kan me daardoor zo goed voorstellen hoe het je vergaat. Echt leuk. Leuk ook dat je al die namen kent van plantjes zoals de Gentiaan, en in voorgaande afleveringen ook al diverse andere plantjes. Naast Meteoroloog ook al Bioloog? Gisteren overigens de Luchtmachtdagen op Vlb Leeuwarden bijgewoond. Goed om weer eens na vele decennia op dit veld te zijn. Zag dat de verkeerstoren nog steeds in volke glorie staat. Was de eerste OTTer die op de toen in dat jaar (1970) nieuw afgeleverde toren zijn diensten mocht draaien. Mijn mentor was toen Kap Herman Traas. De huidige Commandant vliegbasis is een zekere Kol. Dennis Traas. Ik zou zweren dat dat zijn zoon is. Lijkt er ook erg op. Jij kent hem toevallig niet? Herman was ooit op ons huwelijk en daar waren zijn zoontje en dochtertje ook bij. Ze waren toen nog van die kleine hummeltjes. Maar goed ik kwam daar natuurlijk zoals vele tienduizenden met mij voor de F-35 Lightning JSF. Wat een gave kist. Beide F-35s gaven ook een mooie bijdrage aan de air power demo. Wat een heerlijk geluid maken die kisten. Voor mij de sound of freedom! Jammer dat je dit historisch moment niet kon meemaken. Maar goed de Franse Alpen zijn ook mooi. En zo'n Gentiaanwortel drankje ook niet te versmaden. ik wens je weer veel plezier onderweg en zie uit naar je volgende relaas! Groet Ed

Ed Frieser 2016-06-11 19:08:56

Hoi Jan, even terugblikkend op vorige verslagen, allereerst die prachtige fotos van de lucht en de rest natuurlijk ook niet te vergeten, prachtig. In een grijs verleden ooit een Gite gehuurd in Indeviller aan de Doub. De gite had 5 slaapkamers en we hebben alle bedden geprobeerd, het varieerde van hangmat tot een (in onze ogen) kinderbed. Ook de kaas, Franse Comte, heerlijk , das dat was even een déjàvu. We genieten van je verhalen en het pure van je ervaringen. Doe rustig aan, je hebt tijd zat en geniet vooral. We zijn wel heel benieuwd naar je tocht door de bergen. We zullen het volgen! Groet Trus en Johan.

Truus Brouwer van Beelen 2016-06-11 20:13:59

Kop op Jan, die dipjes horen er ook bij. Je hebt al zoveel getrotseerd op deze bijzondere reis. Neem nog een lekker wijntje en/of bittertje en bedenk maar dat je alleen maar kan stijgen als je eerst gedaald hebt. Liefs!