Op naar Leuven

België, Leuven

Vandaag een relatief korte wandeling. De voetjes hebben de dag van gisteren goed doorstaan, geen zichtbare schade en ondanks het druilerige weer heb ik er wel zin. Eerst nog even rustig ontbijten. Ingrid heeft een heerlijke omelet klaar gemaakt en er staan verse broodjes, fruit etc... Beter kun je het niet krijgen.

Bij het vertrek nog even staan dubben of ik ook de regenbroek zou aantrekken, toch maar niet gedaan. Het is zonder al warm genoeg en alleen wat motregen zou geen probleem moeten zijn. Ook nu weer afscheid genomen van twee hartelijke mensen. Ingrid moet de hond nog uitlaten en loopt even met me op tot aan de anti-tankgracht van Haacht. De omgeving rond de gracht is natuurgebied en is erg rustig, niet zo vreemd met het huidige weerbeeld.

Omdat ik niet voor half zes terecht kan op het afgesproken adres in Leuven-Heverlee wil ik, ondanks het weer, toch met de lunch stoppen. Het valt niet mee om een droge stek te vinden, tot ik in Wijgmaal langs de 'Gemeenteschool' loop met langs de zijden van het schoolplein een overkapping. Even vragen of ze bezwaar hebben....of ik dan niet binnen wil komen voor een kop koffie? Daar had ik niet lang voor nodig. Eenmaal binnen blijkt dat de Gemeenteschool is opgeheven en dat het gebouw wordt gebruikt voor de 'Dagbesteding voor geestelijk gehandicapten'. De begeleidsters hebben net de lunch gehad en er is nog lasagna over. Of ik daar trek in heb, "dan warmen we nog wat op en met dit weer en zo'n wandeling kunt u dat wel gebruiken". Tsja, daar kun je toch geen neen op zeggen :-).

Natuurlijk ook wat bekijks en de begeleidsters leggen uit wat ik ga doen en dat er vast wel een steekje los zal zitten... Allemaal erg gezellig en gemoedelijk. Na wat foto's, is het tijd om gedag te zeggen en mijn pad te vervolgen. Leuven is niet ver meer.

Om drie uur in de stad. Even rondkijken, stempeltje halen in de St- Pieter, en vervolgens beland ik in het café 'Domus' met huisbrouwerij. Een café dat ook bij mijn oud NAVO collega's een grijns op het gezicht zal geven. Daar heb ik onder het genot van een biertje en een 'stukje' kaas m'n blog bijgewerkt, totdat het tijd was om richting het logeeradres te gaan. Aan het tafeltje naast mij zaten nog een stel Nederlanders die benieuwd waren naar mijn tocht en met enige verbazing luisterden naar mijn plan om naar Rome te lopen. Van de grote hoeveelheid kaas had ik genoegt over en dus maar bij hun op tafel gezet.

In tegenstelling tot voorgaande dagen slaap ik nu in een huis dat niet als woning in gebruik is, maar deels als werkruimte. Een heel pand bijna voor mezelf met alle voorzieningen. Het is toch wel een beetje kaal, je mist de gezelligheid en warmte van de voorgaande dagen en het geeft het zelfde gevoel als een hotelkamer. Niets mis mee, maar toch.......

Ja ja, cafe Domus......wat een plezier hebben we daar gehad!

Fred Nederhand 2016-05-03 10:33:47

Café Domus en de Dutch Connection... Vast jammer dat je er nu alleen was.