Vertrouwde omgeving.

Italië, Ferentillo

De opkomende zon schijnt net over de berg heen, lange schaduwen, mooi strijklicht en een geweldig uitzicht. Ik sta te genieten als ik de wijdsheid om me heen zie. De bergen en heuvels als decor, verdwijnen in de verte in het ochtendlicht. Ik probeer het te vangen in een plaatje, maar de beleving die ik erbij heb, is lastig vast te leggen.

Na een verlaat ontbijt, acht uur, stap ik op en vergeet bijna mijn paspoort, oeps.. Het programma voor vandaag is, 15 kms lopen, 1140 m dalen en 354 m stijgen. In Ferentillo eindig ik op ongeveer 290 m boven zeeniveau. Ondanks de droogte hier boven op de kam staan hier toch ook wel weer aardige plantjes langs de kant van het pad, weliswaar voornamelijk distels, maar ook af en toe een bloemetje. De hagedissen schieten voor mijn voeten weg en ook de minder snelle platte variant kom ik op de weg weer tegen.

Na een kilometer begint de eerste afdaling, eerst nog rustig, maar dan toch een wat steiler stuk met veel gruis en losse stenen. Voetje voor voetje en goed kijken waar je wat extra grip kan vinden. Gelukkig is het niet zo'n heel lang stuk, maar gezien de meters die ik nog naar beneden moet, zal het vast niet het enige lastige stuk zijn. Daarna gaat het een stuk minder steil en kronkelt het pad langs de steile helling en langs imposante rotswanden. Op zo'n gruizig pad blijft het altijd uitkijken, opeens zit ik plat op mijn achterste. Gelukkig is het alleen stof dat er opwaait en is de enige schade een deukje in het zelfvertrouwen. Ik ben weer gewaarschuwd!

Tijdens die eerste afdaling kom ik een paar keer andere lopers tegen die onderweg zijn naar Assisi. Zo ook een drietal jongere mensen, Eduardo, Prezilia en Salumé. Als we even staan te praten, vraagt de één 'bent u niet degene die vanuit Nederland is komen lopen?' Dat hadden ze gisteren gehoord van twee Duitse 'pelgrims'. Ik denk een paar van de mensen uit Valfabbrica. Even later komt er nog een jonge gast naar boven, hij loopt van Rome naar Assisi, en die gaat snel door. Na een kwartiertje wat te hebben gekletst ga ik weer op pad.

Het kost me uiteindelijk bijna 2 uur om de 5 km lange afdaling af te leggen en in het dorpje Le Cese te komen. Bij het kleine kerkje staan een paar tafels en stenen krukken in de schaduw. Even een korte pauze en wat drinken. Gelukkig mag ik dan weer klimmen. Ondanks de zon en de warmte, gaat me dat voor het gevoel toch beter af. Als ik op het 'colletje' ben aangekomen, heb ik een mooi uitzicht op het vervolg van de route. Ferentillo kan ik nog niet zien, dat ligt in het dal achter een scherp afgetekende berg recht voor me.

Over een verlaten asfaltweggetje gaat het gestaag omlaag met uitzicht op de bergen. Als ik bijna beneden ben zijn de 15 km voorbij en moet ik nog een behoorlijk stuk afleggen. In het kleine stadje aangekomen, ga ik eerst wat drinken en een broodje eten voor ik doorga. Als ik langs de minicamping loop, weet ik dat ik daar niet mijn tentje op zal slaan....en ga ik door naar de B&B aan de andere kant van het stadje. Er staan dan 19 kilometer op de dagteller en ik ben blij dat ik de route van gisteren niet heb samengevoegd met die van vandaag. Langs de hellingen zie ik op diverse plekken restanten van burchten. Dan vraag ik me altijd weer af hoe er in die tijd werd geleefd en hoe het landschap er toen heeft uitgezien.

Voor het avondeten ga ik op advies van de dame van de B&B naar het Rifugio Mola del Sacramento, net buiten het stadje. Het is inmiddels bewolkt geworden, de voorbode van een ander weertype? Bij een grote steile rotswand zijn ze aan het klimmen, ik moet meteen aan Wijnand denken en ben benieuwd of hij nog af en toe gaat 'boulderen'. In het rifugio had ik eerst ook willen overnachten, maar ze waren helaas vol. Het ziet er prima verzorgd en netjes uit. Lokale specialiteiten: diverse antipasti, daarna drie verschillende potjes met linzen, stoofvlees en iets met tomaat-paprika-bonen en vervolgens panacotta met vruchten na (heerlijk). Het eten in deze bergachtige omgeving is wat zwaarder dan ik de afgelopen week heb gehad, maar ik kan het wel gebruiken.

Voldaan en verzadigd keer ik terug naar het B&B......

Hoi Jan, volg je nu wat onregelmatig want ben op vakantie op Java en Bali maar blijf genieten van je escapades. Ga zo door!

Fred 2016-08-18 15:05:37

Hey Jan, in één woord geweldig. Soms vraag ik me af of die enorme slinger en de daaraan gekoppelde bergje op bergje af in je route een vorm van zelfkastijding is of gewoon omdat je er veel plezier aan beleeft. Vooralsnog houd ik het bij het laatste. Nog even en je kunt met je nagels de deur aantikken van het grote Rome. Super!!