Langs de 'La Houille'.

België, Gedinne

Voor het ontbijt eerst alles ingepakt. Ik probeer nog een keer de WiFi verbinding in het huis....lukt niet. Bij navraag blijkt dat het password is veranderd, uiteindelijk met een ander password wel gelukt en uploaden geslaagd. Ik heb meteen de diverse reacties gelezen, ontzettend leuk en een steuntje in de rug. Ik hoop dat jullie me blijven volgen en blijven reageren. Mocht je een specifieke vraag hebben, dan lees ik dat zodra ik verbinding heb en dan zal ik in mijn verslagen reageren. @Ed, je kunt geen foto's meesturen met je reactie 😊

Bij het ontbijt is dezelfde Franse dame aanwezig als gisteren en een andere Fransoos. Hij praat binnensmonds en 'rapide', voor mij is dat dus niet te volgen en zodra ik klaar ben ga ik naar mijn kamer om mijn spullen te halen. Nog even afscheid nemen van de vriendelijke zusters en dan op pad. Maar voor ik kan vertrekken krijg ik nog een kaartje in de hand gedrukt met op de achterkant een stukje tekst waarin ze me een voorspoedige reis wensen, hoe ontzettend lief.

Over een geasfalteerde landweg loop ik terug naar de route. Onder begeleiding van het ritmisch tik, tik, tik.....van de stokken, het lijkt wel of ik op stiletto's loop, gaat het gestaag omhoog. In de schaduw nog even met Aafke gebeld om te horen of haar terugreis goed is verlopen. Alles was okay en fijn om haar stem weer te horen. Het is opnieuw een uitstekende dag, volop zon en een beetje wind. Compensatie voor vorige week denk ik dan maar en ik hoop dat we voorlopig blijven compenseren. Na 3 km gaat het pad het bos in en een groot deel van de dag blijft het pad door het bos gaan. Het is alsof je door één groot natuurtafereel loopt met schitterende plaatjes. In het bos kom ik nog een groep Nederlandse jongeren tegen die met een opdracht bestaande uit allerlei plaatjes en kompas, letterlijk en figuurlijk het bos zijn ingestuurd.

Om twaalf uur even een break met wat brood uit Dinant, dat is wel een beetje verfrommeld maar smaakt nog prima, en water. Voorlopig ga ik dalwaarts naar het riviertje de Houille en daarna zal het pad evenwijdig aan de rivier lopen en dus kronkelen tot aan Gedinne, maar verder geen uitzonderlijke stijgingen of dalingen. Onderweg om twee uur nog een pauze in een dorpje en daarna door naar Gedinne, waar ook de camping is. De twee voorafgaande zware dagen beginnen nu toch wel hun tol te eisen en ik ben blij dat het er na 26 km opzit.

Tent opzetten, inruimen, douchen en wat spullen wassen is vervolgens de routineuze volgorde, voordat er andere zaken aan de orde komen. In het 'restaurant' van de camping een groot bord 'Penne Bolagnaise' gegeten om de energie voorraad aan te vullen. Naast mij op de camping staat een Nederlandse knaap die een rondje België doet op de fiets. Hij is 'even' zijn nieuwe fiets aan het uitproberen.....

Morgen door naar Poupehan, dat wordt de laatste stop voordat ik La France binnen trek.

Mooi verhaal weer jan, toch maak je elke dag wel een behoorlijk aantal km als ik het zo lees. Ik doe het je in elk geval niet na, heel veel sterkte de komende dagen en ik blijf je zeker volgen.

Eric 2016-05-05 21:03:39

Hallo Jan, Succes met je mooie tocht! Leuk om je verslagen te lezen. Wij gaan zaterdag naar Rome, met het vliegtuig.. Hartelijke groeten, Annie en Coen

Annie Boerma-Hoekstra 2016-05-05 21:06:22

Dag Jan, wat fijn dat je we je voetreis zo kunnen volgen, groetjes uit Fryslân.

Geertje Postma 2016-05-05 21:33:46

Beste Jan, prachtig je verslagen te lezen. Zondag vertrek ik naar zee met mijn leerlingen voor een weekje aan boord de zeilbrik Morgenster. 13 mei weer terug. Ik kijk uit naar het vervolg van je avonturen. Groet John

John van zee 2016-05-05 21:40:04

Allemaal mensen tegen komen met hun eigen verhaal Wereldervaring Jan Grt uit Halsteren

Jan M 2016-05-05 22:15:06

je loopt elke dag behoorlijk wat km. knap hoor ik volg je verslagen elke dag ,goede verslagen de omgeving van Dinant voor mij veel o ja door een vakantie van ons daar 25 jaar geleden veel wandel plezier

jan leeuw 2016-05-05 22:17:18

Nou Jan, zojuist samen met Aaf je verslag gelezen. Wederom weer van genoten. Al bijna bij de Franse grens, je hebt de pas er goed in zitten. We kijken uit naar het volgende verhaal. Johan en Truus

Truus 2016-05-06 00:01:24

Hallo jan, mooie verhalen en ik krijg er zin in om volgend jaar naar Santiago te gaan lopen. Marijke gaat waarschijnlijk ook gedeeltes meelopen groet Michiel

Michiel en marijke 2016-05-06 08:07:23

Hoi Jan, We lezen je reisverslagen met veel plezier. Vooral mooi om te lezen dat er zoveel gastvrijheid is. Zo blijf ik geloven in het goede van de mens. krijg nu ook zelf zin in vakantie maar dan wel iets minder vermoeiend. Veel succes en plezier met je wandel (zoek) tocht.

Arjan Veenstra 2016-05-06 10:23:16

Heel erg leuk verslag, Jan. Ik heb zelf de bikkeltocht moeten missen door een blessure, maar van je verhalen krijg ik er energie van. Via deze weg, doe de groeten aan Aafke.

JakkusP 2016-05-06 14:17:24

Hoi Jan, We genieten van je mooie verhalen. Fijn te lezen dat het je goed gaat. Inmiddels de Franse grens bereikt. En dan geen Frans spreken, erg knap. Maar.... het is een kwestie van geduld voordat heel Frankrijk Hollands lult. Een fijne tocht verder. Groeten, Sjaak en Marleen

Sjaak 2016-05-06 21:33:07

Ha Jan, Mooi dat het zo goed gaat. Je moet wel een beetje op je tempo letten want anders loop je in de geplande tijd Rome ver voorbij😜. Have fun!