Even doorhalen....

Frankrijk, Champlitte

Het plannen van een nieuwe route is zonder wandelkaarten best wel lastig. Zoals Ed al had opgemerkt, loopt de 'Via Francigena' (één van de pelgrimsroutes naar Rome) via Langres en Besançon. De 'volgers' die hier wat meer over willen lezen, verwijs ik graag naar de website 'pelgrimswegen.nl'. In mijn voorbereiding had ik mij echter volledig georiënteerd op de oostelijke GR routes en heb ik geen rekening gehouden met de nu gemaakte switch, waardoor het mij ontbreekt aan gedetailleerde informatie. Improviseren dus en maar zien hoe het loopt, hoe toepasselijk 😂.

Het grootste voordeel van het alleen stappen is dat je alleen rekening hoeft te houden met je eigen fysieke gestel. Mocht een keuze voor een traject verkeerd uitpakken, dan ben jij de enige die door de zure appel heen moet bijten. Na wat wikken en wegen, vooral gebaseerd op aanwezigheid van 'onderdak', heb ik gisteravond besloten om naar Champlitte te lopen, geschatte loopafstand 36 km. In Champlitte zijn diverse voorzieningen aanwezig, waaronder zelfs een camping, dus onderdak hoeft geen probleem te zijn.

Vanochtend een strak blauwe lucht en het ziet er goed uit voor vandaag. Mario, als uitgerangeerde meteoroloog😃 kijk ik nu vooral naar 'het moment' en de ontwikkelingen gedurende de dag. Geen aanvullende informatie vanuit de modellen. Op het weer heb ik toch geen invloed, dus is het gewoon gaan. In de Alpen wordt het zeer zeker een ander verhaal in verband met de veiligheid, maar dat duurt nog even.

Voor een ontbijtje haal ik wat croissants bij de bakker en met een kop koffie erbij zit ik even later in het restaurant van gisteravond i.v.m. de beschikbaarheid van WiFi. Dan kan ik onderwijl de diverse reacties lezen en er eventueel op reageren in mijn verslag. Leuk om dit zo te kunnen doen en wat een leuke reacties. Ik zie dat ik ook zelf een reactie kan plaatsen, maar ik heb geen idee hoe dit overkomt en laat dat maar.

De vragen van Jo: waarom gaat iemand 5 maanden van huis, lopen naar Rome, wat beoog je er aan over te houden en wat gaat er dan in je hoofd om? Dat laatste probeer ik zo goed mogelijk en binnen de fatsoensnormen 😐 in mijn verslagen weer te geven. De eerste 2 vragen zijn voor mij met elkaar verweven. Ik wil graag tussen/over de bergen wandelen en de GR5 door de Franse Alpen wordt ook als aanlooproute naar Rome gebruikt. Ik loop alleen wat verder door naar het zuiden.... De andere vraag, er is geen vooropgesteld doel en daar heb ik ook geen direct antwoord op en waarom er iets aan over willen houden. Ik zie wel hoe het loopt. Laten we zeggen dat ik beoog mijzelf weer te kunnen herkennen. Niet dat ik in mijn werk bij de KLu een 'rol' heb gespeeld, ik heb altijd getracht zoveel mogelijk bij mezelf te blijven, maar ik besef wel dat diverse gebeurtenissen in het verleden van invloed zijn geweest op mijn leven en denken. De komende maanden zal ik hier vast, bedoeld of onbedoeld, op terugkomen.

Gisteren ben ik geëindigd met heuvel op en vanochtend aan de andere kant van de stad is het heuvel af. Oud en nieuw zie ik hier gecombineerd worden in de lift en de stadswal op de achtergrond, grappig. Ondertussen heeft zich wat bewolking gevormd, maar niet verontrustend. Als ik verder afdaal en richting Chalindrey loop, zie ik de stad achter mij geleidelijk verdwijnen. De 12 km naar Chalindrey over asfalt zijn niet de gezelligste.... Onderweg passeer ik een kanaaltje dat even verderop in een tunnel verdwijnt en waar het spaarzame scheepvaartverkeer ook nog wordt geregeld.

In Chalindrey maak ik om elf uur even een pitstop, bakkie koffie en oriënteren op het verdere verloop van de route. Een man vraagt of ik op pelgrimstocht ben en of ik niet iets wil drinken. Mijn voorraad is nog op peil en ik bedank hem vriendelijk. Gelukkig gaat de doorgaande weg over in een wat meer landelijke weg, maar het blijft oppassen. Rustig doorstappend en nadenkend over de diverse vragen, o.a. die van Jo, kom ik rond een uur of één aan in een dorpje (gehucht) waar een klein barretje is, 'Chez Nicole'. Als ik daar binnen kom, zitten er twee wat oudere mannen. Ik vraag of je daar wat kunt eten.... uiteindelijk blijken het twee (voormalige) Amsterdammers te zijn, die al vanaf 1979 in dit dorpje wonen, werken en drinken.

Met nog 20 km te gaan, vertrek ik weer. Onderweg kom je diverse leuke dingen tegen die ervoor zorgen dat de stemming goed blijft. Bijvoorbeeld een hout kunstenaar, waarvan de "Koning" in Steenbergen nog wat kan leren, kleurrijke luiken, bloemetjes en allerlei beestjes..... De 'Via Francigena' kruist mijn pad veelvuldig met extra lussen en ik ben blij dat ik deze op dit moment niet volg. Als ik langs de Marne loop, zie ik langs de tegenoverliggende oever een bever. Ik wil nog een foto maken, maar 'Willem' of 'Ed ', heeft mij al in de gaten en smeert hem snel.

Iets verderop komt een dame op fiets mij tegemoet. Ik groet haar vriendelijk en doe een stapje opzij (what else). Wat later passeert zij mij weer, houdt in, begint een gesprek en fietst een eindje met me op. Ze spreekt redelijk goed Engels, voor mij maakt dat het wat makkelijker. De camping waar ik naar op weg ben, staat goed aangeschreven en heeft ook een bescheiden restaurant. Met de restaurants in het dorp heeft zij niet zoveel, zijn niet schoon. Dat scheelt mij dan weer een loopje naar het dorp.

Even later is de camping in zicht en het ziet er goed uit. Het sanitair is om door een ringetje te halen. Dat zie je wel eens anders.....

Dat van die Alpen en het weer kan ik bevestigen, Jan. Afgelopen maandag, na een weekendje wandelen in de buurt van Simplon, flink wat sneeuwval op 1400m en hoger tijdens passage van een koufront. Koud, glad en een slecht zicht, maar ook mooi hoor. Wandel ze!

WP 2016-05-26 09:08:05

hoi Jan, Als je het mij vraagt heb je de hele familie mee in je rugzak,,,,,,, we lezen allemaal je spannende verhalen en leven met je mee. Aan de aantal kilometers te zien ga je goed. Rome komt steeds dichterbij. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het met je in de alpen gaat. wij zijn nu bij wout en nynke. Gisteren waren we bij de tantes op bezoek en hadden eenheerlijk avondmaal: gebakken slibtong en schol, om je vingers erbij af te likken. Het was een gezellige avond. Vandaag lekker naar het strand, het is prachtig weer. Nou broer hou je taai, en wandel ze. dikke kus!!!!

anja 2016-05-26 10:34:37

Jan, het spreekwoord klopt, alle wegen leiden naar Rome.

Koos Herbrink 2016-05-26 12:57:11

Je houdt de moed er goed in Jan Het plezier spat er nog steeds af Leuke verslagen weer en veel succes Groet uit Halsteren

Jan M 2016-05-26 17:42:55

gaat goed jan. de alpen zal wel andere koek zijn. maar je moet het ene been voor het andere zetten. wout en nienke, anja en martin, gerda en klaas hebben woensdag vis bij ons gegeten. dat was de vis die jij nog eens zou komen eten. we konden ze niet langer bewaren. heerlijk. gr.

jannaco en bram 2016-05-29 11:37:06

Binnen de Royal Navy noemde ze dat "single Observers Forecasting". best leuk om te doen trouwens. Mario,