Een feestje.

Italië, Stroncone

Vandaag loop ik het laatste stukje van een lus in de route. Het is eerst nog naar het noordwesten om dan bij het klooster van Greccio af te buigen naar Stroncone, dat westelijker ligt.

Onder een strakblauwe lucht loop ik om kwart over acht het dorpje uit. Naar het klooster is het 2 km over een licht dalende weg en die eerste kilometers zijn dan ook snel onder het rubber van mijn schoenen doorgegaan. Bij de parkeerplaats aangekomen is het al redelijk druk op deze zondagochtend. Via een trap gaat het omhoog naar een kerk en een kapelletje, waar het nog drukker is. Een grote groep nonnen is net aangekomen.

Ik kijk eerst nog wat rond, maar besluit al snel om aan de wandeling omhoog te beginnen, 400 m stijgen. Aanvankelijk is het een smal pad met wat losse stenen en de inmiddels bekende bramen, maar halverwege sluit het aan op een geplaveid pad en loopt het makkelijk omhoog. Een oudere Italiaanse man wacht even om mij te laten passeren. Hij is 79 jaar, heeft last van één heup, maar loopt met stok in zijn eigen rustige tempo naar boven. Vroeger liep hij ook veel in de bergen, maar helaas kan hij dat niet meer. Ik vind het nogal wat zoals hij dit toch 'even' doet.

Als ik over het hoogste punt (970 m) heen ben, gaat het vervolgens enkele kilometers over een plateau met wat lichte begroeiing en stukken (droog) gras. Dat is na de klim heerlijk ontspannen lopen. Om half elf ben ik bij Prati, het lijkt meer een op vakantieoord dan een dorp. Het is hier erg druk en het doet me denken aan afgelopen maandag toen ik vanuit Spoleto langs Monteluco liep. Bij een bar met terras pauzeer ik even en neem een koffie met een croissantje. Het is vandaag een korte route, dus doe ik rustig aan voor ik aan de afdaling (600m) naar Stroncone begin.

Een paar kilometer gaat het over het asfalt om dan vervolgens over een redelijk steil pad snel te dalen. In de gids staat vermeld dat het een lastig pad is. Dit is de eerste keer dat ik dit zie staan en ben 'benieuwd'. De eerste 2 kilometer is het slecht te belopen, veel losse stenen van diverse formaten en ik moet erg oppassen om niet onderuit te gaan. Ik vraag me af of hier jaarlijks iemand met een karretje langs gaat om de stenen aan te vullen. Dan wordt het geleidelijk beter en passeer ik een kapelletje waar ook een watertappunt is. Even het water aanvullen en dan weer door. Na een paar keer de slingerende asfaltweg te hebben gekruist, zie ik het middeleeuwse Stroncone voor me liggen. Als ik het stadje binnenloop, beland ik op een pleintje waar mensen bezig zijn met de voorbereidingen voor een feest.

Ik kijk even op de GPS waar ik heen moet voor mijn overnachtingsadres. Een dame die dit ziet komt naar me toe en vraagt of ze kan helpen. Het B&B kan ik wel vinden, maar ik ben wel benieuwd naar de festiviteiten.... Ze loopt met me mee naar een informatie punt en ik krijg meteen wat foldertjes. In de avond is er een grote maaltijd op het plein in de oude stad. Dat klinkt mij goed en ook bekend in de oren.

Voor het B&B moet ik verder naar beneden het dal in, dus vanavond weer terug omhoog... Bij 'Emily' een spontane ontvangst, een gezellige dame laat me mijn kamer zien. Het ziet er prima uit. Ik krijg wat te drinken en even later komt ze met een bordje 'bruchetta' met tomaat en basilicum.

Eind van de middag loop ik naar en vervolgens door het oude Stroncone, smalle steegjes en veel trappetjes. Een biertje op een terrasje, boekje erbij, het leven moet worden geleefd! Vanuit de stad komt onder de poort een 'optocht' met trommelaars en volgt er een soort van opening. Om half acht sluit ik me aan bij de rij voor het eten. Je geeft aan op een formuliertje wat je wilt hebben, betaalt en vervolgens is het vanaf acht uur aan tafel. Het is prima georganiseerd. Ik schat dat er voor 250 man plaats is en er worden twee rondes geserveerd. Het gaat dus de hele avond door. Het eten is prima, ziet er goed uit en smaakt heerlijk. De bediening wordt gedaan door jonge meisjes uit het dorp onder begeleiding van wat ouderen. Een enthousiast geheel. Later op de avond is er op het lager gelegen terrein muziek waar ik nog een tijdje zit te praten met het Duitse stel. Zij stoppen er na vandaag mee. Ik denk vanwege de tegenvallende afdaling....

Ik daal af naar mijn slaapplek.

Ik zie het al voor me die lange tafel, het eten, de vrolijke mensen .....de gezelligheid. Ben je trouwens wel op de goeie slaapplek aangeland, ik dacht dat je 's-avonds weer omhoog moest ? (grijns)