2 in 1

Italië, Umbria

Het heeft vannacht flink doorgeregend met regelmatig onweer. Pas na zes uur wordt het droog en begint het 'weer' een beetje op te klaren. Mijn twee kamergenoten, Beatrix en Beate, zijn redelijk op tijd uit de veren, dus kan ik ook rustig mijn gang gaan. Tijdens het ontbijt de route voor vandaag bekeken en besloten om vanwege de begaanbaarheid van de bospaden een lus in het traject glad te strijken. Dat scheelt 10 kms en 750 hoogte meters, waardoor ik het volgende traject er aan vast kan plakken.

Als ik bijna klaar ben met het ontbijt, komen de drie Italianen van gisteren (B&B Il Casserale) binnen. Hij heeft door zijn rugzak last van zijn schouders en ze weten nog niet wat ze vandaag gaan doen. Het kan zomaar anders lopen dan je had gepland....

Voor ik vertrek, toch nog even het internet op om de weersverwachting voor vandaag te bekijken. In de ochtend droog en in de middag nog enkele buien. De neerslaghoeveelheid is niet schokkend, dus mogelijk valt het wel mee. Pas tegen negenen verlaat ik het hostel en met 28 kilometer te gaan, is dat later dan ik had voorzien. Na de regen van vannacht is het flink afgekoeld en de zon wordt nog afgeschermd door de bewolking. Dat scheelt in ieder geval en maakt het een stuk aangenamer om te lopen.

Onderweg naar Lama valt er ondanks mijn alternatieve route genoeg te zien...een voormalige republiek, iemand die huis en haard verdedigt met geschut, het toppen van de tabaksplanten en voor ik er erg in heb, loop ik om elf uur Lama binnen en ga ik over op de volgende etappe.

Geleidelijk gaat het omhoog en passeer ik enkele malen een beek. Net niet diep genoeg om de slippers aan te trekken of uit de broek te moeten. Dus dit keer ben ik geen voer voor muggen. Bij een hotel annex agriturismo, eenzaam in het heuvellandschap, pauzeer ik even. Dit was een alternatief voor een eventuele overnachting, maar het is nog vroeg. Rustig loop ik door en onderweg eet ik nog wat. Af en toe is het pad lastig te volgen, maar met de GPS erbij is het prima te doen. In de richting van de kam waar ik overheen moet, begint de lucht te betrekken. Wanneer ik daar een uurtje later loop regent het af en toe een beetje, te weinig om een jack aan te trekken. Even na 3 uur ben ik op de plaats van bestemming. Het rifugio is open, maar er is niemand aanwezig en het is er klam en donker. Wat verderop is een groep scouts op zomerkamp en een van de begeleidsters wijst me de weg naar een bar met een winkeltje waar ze ook kamers verhuren.

Simpel en netjes. Alleen lijkt er geen warm water uit de kraan te willen komen, dus een koude douche! In de avond is het pasta met een tomatensalade. Een Duitser, Wolfgang, zit bij mij aan tafel. Hij loopt ook van Firenze naar Rome en doet dat alleen aan de hand van de gidsen, o.a. die van Kees Roodenburg. Hij is al een paar keer fout gelopen en het kost hem veel tijd om al lopend de route aanwijzingen te lezen. Om 9 uur gaat de bar dicht en worden we dringend verzocht om te vertrekken.....

Hoi Jan, lees nog steeds met veel belangstelling iedere dag je verslag. Het valt me op hoe gedetailleerd het is. Hoe doe je dat toch, maak je onderweg aantekeningen of beleef de tocht 's-avonds nog een keer in gedachte? Petje af voor je!!