Stekeligheden

Italië, Badia Prataglia

Zoals gewoonlijk ben ik op tijd wakker, maar vandaag veel te vroeg voor het ontbijt om halfacht. Mooi de tijd kunnen nemen om nog even wat te schrijven, douchen, rustig inpakken en naar de bar aan de overkant te gaan, waar ze wel WiFi hebben, om de laatste bloemlezing te uploaden. Dan hebben jullie in ieder geval iets te lezen bij het ontbijt😄.

Gisteravond voor het slapen gaan nog een keer de route voor vandaag bestudeerd. Dag 4 en 5 voeg ik samen, de afstand is niet het probleem, ongeveer 21km, met de de hoogte meters ligt het wat anders, ongeveer 1200 meter stijgen en 600 meter dalen, alsof ik weer terug ben in het hooggebergte....maximale hoogte is slechts 1360 m. Waar ik nog het meest tegenop zie, is de oplopende temperatuur. Toch moet het te doen zijn onder de huidige omstandigheden, het is droog en de paden zijn doorgaands goed te belopen, als je tenminste het woekerende groen buiten beschouwing laat.

Na het ontbijt eerst nog wat proviand ingeslagen voor onderweg. Verse broodjes belegd met parmaham en salami en nog twee van die gele energiepillen. Ik ben niet zo van de salami, maar dit is toch wel even van andere kwaliteit én vooral smaak, dan wat ze in Nederland verkopen.

Stia uitlopend, passeer ik een oud palazzo, waarvan de toegang is opgesierd met beelden. De weg gaat nu omhoog, en over het asfalt, in de schaduw is dat makkelijk meters maken. Ik denk nog eens terug aan de voorgaande dagen/weken. De mensen die ik heb ontmoet, maar ook hoe alles gaat, de schijnbare toevalligheden, het moment dat je besluit om linksaf te gaan, in plaats van rechtsaf, leidt tot andere gebeurtenissen.......De stad zie ik al snel beneden mij en op enige hoogte heb ik zicht over de wijde omgeving, met op de diverse heuveltoppen in het dal kastelen/ruïnes. Later lees ik op een informatiebord dat ze uit de 9e en 10e eeuw zijn.

Wanneer ik wat later over een binnenweg loop, is deze voor doorgaand verkeer niet toegankelijk. Een deel van de weg is hier enige tijd geleden weggezakt...voor mij geen probleem. Mijn 'pad' gaat veelal over bestaande routes die goed zijn gemarkeerd en is makkelijk te volgen. Na het dorpje Casalino gaat het pad het nationaal park in, maar eerst nog langs de helling, het versmalt en gaat weer door struikgewas met allerlei stekelige planten en struiken. Gisteren een paarse distel, vandaag ook geel en blauw. Dat laatste zal waarschijnlijk anders worden genoemd....

In een dalletje, ondanks dat ik nog steeds omhoog moet, gaat het pad omlaag, stop ik even. Het is er heerlijk koel met geruis van een beekje op de achtergrond. Schuin voor me zie ik een hert uit de struiken komen en op het moment dat hij mij ziet, gaat hij er met grote sprongen vandoor de helling op. Dat gaat een stuk rapper dan ik dat doe, maar hij heeft ook geen rugzak denk ik dan...😁.

Gelukkig wordt het struikgewas minder dicht en loopt het wat makkelijker. Ondanks de zon is het op deze hoogte aangenaam om te lopen. Op 1100 m hoogte loop ik langs een parkeerplaats het bos in, het nationaal park Casentino. Voor de rest van de route loop ik voornamelijk over een breed pad onder de bomen en passeer net na het middaguur het klooster Enemo Cameldoli, waar Franciscus zich een maand heeft afgezonderd (lees ik). Het klooster is gesloten en gaat om 14.00 pas open. Ik loop door richting Badia Prataglia.

Na nog een half uur is het tijd voor de broodjes, pauze! Zittend op een kei, in de schaduw, is het opnieuw genieten. Nog een klein stukje omhoog door een bos met beuken en ik ben bij Monta Penna, 1362m. Dan is het alleen nog dalen en dalen naar 900 meter....bij het passeren van een camping twijfel ik heel even....er staan alleen caravans. Om drie uur stop ik vlak voor Badia bij het Rifugio Casanova. Een kamer voor mij alleen met douche en toilet. In de avond een lekkere maar 'simpele' maaltijd: pasta vooraf, boontjes met gegrild vlees en sla gevolgd door een tiramisú.

Daar waar ik tegenop zag, is reuze meegevallen. Het was op wat stekels na opnieuw een heerlijke wandeldag!

Inderdaad, voer voor bij mijn ontbijt, dank je wel voor je mooie verhalen. We zullen 't over je hebben vanmiddag bij onze bijeenkomst in Utrecht!

Paulien 2016-08-03 07:35:00

Hoi Jan, Je bent weer een flink stuk verder gelopen in mijn vakantie! Ik heb net even op de website van de refugio Casanova gekeken. Het is een heel mooie omgeving waar je nu door heen loopt. Oh ja, mocht je een wolf tegenkomen, doe hem dan de groeten van mij...

rob 2016-08-03 08:02:24

Het is hier nu nat en winderig......Jan, geniet van het mooie weer en de prachtige omgeving ook al zal het af en toe ietwat te warm zijn.

Fred Nederhand 2016-08-03 10:05:05

Hoi Jan, ik lag een flink aantal dagen achter met lezen. Schoon familie van oudste zoon op bezoek gehad voor kennismaking. Waren drukke intensieve dagen maar wel gezellig. Zoals Fred al meldde het is druilige somber weer momenteel, ook in Zeeland. Je begint al aardig op te schieten met de reis. Een ding weet ik zeker ik zal de dagelijkse reisbeschrijvingen van je gaan missen. Groeten uit Middelburg.

John van Zee 2016-08-03 12:13:38

Lees net (in het boekje over de Franciscaanse voetreis van Kees Roodenburg, dat je gisteren bij het skypen noemde) dat Franciscus in de kluizenarij van Camàldoli een paar weken is bijgekomen van een lange rondreis - waarschijnlijk te voet - door het Midden-Oosten !!! Niks gezellig bijkletsen met je collega-monniken over je avonturen onderweg ....... Andere tijden. Leuk boekje, trouwens, om ernaast te hebben als ik je verhaaltjes lees ! Hier blijft het maar regenen; hoop dat het weer snel wat opknapt, zodat ik m'n wandelingetjes in de omgeving weer kan oppakken. Voor de lol in de regen lopen, hmmm .... of het moet niet anders kunnen, straks in Italië.

Aafke Buijs 2016-08-03 13:10:57

hoi broer, ik heb al weer een tijdje niks van me laten horen, ben dus wel een grote fan van jouw leuke verhalen. Ik geniet van de fotos. De omgeving waar je nu bent vind ik wel de moeite waard. Mooie natuur en gelukkig doet het weer nu ook zijn best. Is toch lekkerder lopen, dacht ik. Nu lees ik dat de warmte natuurlijk ook niet niks is. Grappig dat jij bij die kloosters voorbij komt en ook hier af en toe onderdak krijgt. Hier is het weer halen en brengen, wordt er niet goed van. Martin zegt steeds: vorig jaar zomer was meteen voor twee jaar, die van '15 en van '16. Hier gaat alles zijn gangetje, veel werk in de tuin, en heb ook tamelijk veel dienst. Zo langzaam verheug ik me ook op onze vakantie, nog 3 weken dan gaan we naar Montenegro. Jan, haai je taai, de laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het gaat lukken. Dikke kus, je zus