Testcase!

Italië, Leonessa

Vanuit het hotel ziet het er mistig uit, maar ik heb goede hoop dat het snel optrekt. Met het vooruitzicht van het 'bultje' en de daarop volgende daling van 700 meter hebben we besloten bijtijds te vertrekken. Kwart voor acht lopen we het hotel uit en Leonessa in. Eerst even langs de super voor een belegd broodje voor onderweg. Enroute is er tot Poggio Bustone namelijk niets te verkrijgen, dus zelf brandstof meenemen.

De zon brandt de mist snel weg en Leonessa ziet er dan wat vriendelijker uit, maar blijft toch wat troosteloos. Met een laatste blik op de 'zonnige' kant van de stad lopen we over een verlaten asfaltweg, evenwijdig aan de rivier door het dal. Rustig stijgend in de schaduw, heerlijk. Af en toe een bloemetje op de foto, Aafke kan het niet laten, en bereiken we na wat kilometers het begin van het bergpad. Moment voor een korte stop en om een laagje uit te doen. Het gaat gestaag stijgend over een goed te belopen pad door een fraai beukenbos naar 1400m. Een stevige boswandeling zullen we maar zeggen waar we beiden van genieten. Aangekomen bij een bergweide, met wat koeien en later ook nog een groepje paarden, versmalt het pad, maar is nog steeds goed te belopen. Verder stijgend tot 'grenspaal 454' op de grens van de Pauselijke staten met het oude Koninkrijk der Twee Siciliën, op 1510 meter. Het hoogste punt van vandaag en tevens de hele route. Een mooi moment om even in het zonnetje te zitten, de rug te drogen en te eten, voor we afdalen naar Poggio Bustone op 800 meter.

Inmiddels is de bewolking aan het opbouwen, nog niet dreigend, maar het is toch nog een aardig stukkie lopen en ik zie het niet zo zitten om tijdens de afdaling te worden overvallen door een bui. Dus gaan we eerder dan we hadden gewild weer op pad. De afdaling gaat voornamelijk door een beukenbos, een modderig pad dat door het vele afgevallen blad nog redelijk te belopen is. Wel af en toe wat glibberen, gladde wortels en stenen. dus rustig aan. Na anderhalf uur afdalen, de beenspieren zijn inmiddels behoorlijk verzuurd, zien we het klooster San Giacomo bij Poggio beneden ons. Dan is het toch nog een redelijk stuk over rotsachtige ondergrond verder afdalen en met 'slappe' knieën komen we op een gruizig vlak pad.

Bij het klooster even zitten en rondkijken, een oase van rust en een prachtig uitzicht over het dal. Dan nog langs de weg verder naar beneden en al snel lopen we Poggio binnen. Voor mij bekend van mijn wandeling naar Rome. Dus linea recta, via kleine steegjes, verder naar beneden, naar de lokale gelegenheid voor een ijsje en een biertje. Het B&B is hemelsbreed 50 meter daar vandaan, maar ligt ook 50 meter hoger. Dus via trappen/steegjes weer omhoog. Kunnen de spieren nog even ontwennen.....

Schitterend B&B tegen de helling aangeplakt, met een magnifiek uitzicht over de vallei. In de verte kunnen we de bestemming van morgen zien liggen, Rieti. Vanuit het westen komt een dreigende lucht opzetten en tegen de tijd dat we willen gaan eten bij Albergo Francesco, ook een oude bekende, komt het met bakken naar beneden. De pluutjes komen weer van pas. In het restaurant zit een ouder Nederlands echtpaar uit Best. Zij lopen een deel van de Franciscaanse voetreis en blijken ook mijn blog van de vorige keer te hebben gelezen. Zowel de Gps route die zij gebruiken als het boekje met de routebeschrijving geeft hun toch wel wat problemen. Terwijl we aan heten zijn, het is inmiddels donker, komen er nog twee dames met rugzak en druipend van de regen binnen. Ze hebben het zo te zien helemaal gehad en zijn op zoek naar een overnachtingsplek. Na een verrukkelijke maaltijd gaan wij weer omhoog naar onze slaapplek. Alles is heel gebleven en geen overdreven spierpijn of pijnlijke gewrichten. Test geslaagd, nu nog afwachten hoe we morgen wakker worden.

Grappig hè om ook nu in Poggio Bustone te komen. En morgen ook in Rieti natuurlijk. Goed te horen dat het meevalt met de spierpijn. Het weer is oké, maar ook niet meer dan dat.