Het eerste stukje Jura.

Frankrijk, Chapelle des Bois

Na het ontbijt en de boel te hebben opgeruimd, vertrek ik weer in volledige regenuitrusting. Het motregend en regend nog steeds en ik heb besloten om het vandaag toch maar bij de fietsroute te houden, dus langs de weg....

Na een uurtje stappen, stopt het met de regen en maak ik van de gelegenheid gebruik om me uit te pellen. Al langs de weg gaand zie je het landschap veranderen, overstekende koeien, de huizen met meer hout en groter, de kerken inmiddels met zink bekleed en in de dorpen aandacht voor de wintersport en zelfs heuse sledehonden. Als ik het bordje goed bestudeer lijken mij het niet alleen huskeys te zijn die daar staan afgebeeld. In Mouthe ben ik helaas te laat voor het toeristenbureau en besluit door te lopen naar Chaux-Neuve om daar wat te eten. Onderweg heb ik het regenjack toch weer aan moeten trekken, het blijft wisselen. Als ik even na half twee in Chaux aankom, is het restaurant net dicht en zoek ik maar een beschut plekje om wat te kunnen eten. Dan zijn die oude wasplaatsen een fijne uitkomst.

Er staan twee grote bakken die nu gevuld zijn met aarde. Kennelijk moeten de bloemetjes nog worden buiten gezet. Als ik daar zit, komen er twee dames om te bekijken hoe ze het zullen aanpakken. Morgen is het 'plantdag' nu nog de zon erbij.... De inmiddels bekende vragen worden gevolgd door een 'bon courage!'.

Naar Chapelle-des-Bois is het dan nog drie uur lopen over een rustige, geleidelijk stijgende weg door het bos en langs weidegronden. Het huidige wisselvallige weerbeeld, dat waarschijnlijk ook volgende week nog zal aanhouden, zet me aan het denken over het verloop van de route in de Alpen. Een stuk eerder dan gepland zal ik al begin volgende week het 'Lac Léman' (of zoals mijn broer zei, het 'meer van genever' 😃) oversteken naar Thonon-les-Bains en daarna is het al redelijk snel omhoog de bergen in. In de tweede helft van de week passages tussen 1800 en 2000 m. Ik laat het maar op me afkomen en de factor tijd is niet bepalend.

In Chapelle is het eerst wel even zoeken naar mijn overnachtingsadres. Het is een gezellig hotelletje, maar op dit moment, buiten het seizoen, is het erg stil en is de keuken dicht.....de ontvangst is niettemin allerhartelijkst met een biertje. De maaltijd is vooraf voorbereid door de vrouw des huizes en ze legt uit hoe ik deze moet opwarmen. Soep, stokbrood, rijst met varkenshaas en champignonsaus, kaas en bosbessentaart en natuurlijk een karafje rode wijn. Ik heb absoluut niet te klagen over de verzorging. Op het Franse nieuws zie ik de ellende met de overstromingen in centraal Frankrijk en andere delen van Europa, het kan dus nog veel slechter en begrijp ik nu ook de reactie van mijn zus uit Oostenrijk.

In de avond een berichtje ontvangen van Raoul, de GR5 wandelaar, hij is inmiddels aangekomen in Les Rousses, mijn volgende stop. Ik werp even een blik op de kaart en zie dat hij in die twee dagen behoorlijk is doorgekacheld. Jean-Marc, de Engelse fietser, heeft alleen maar regen en regen gehad en is van pure ellende halverwege de dag in Besançon gestopt....

hoi broer, Nou het weer wordt er niet beter op, gister een droge drukkende dag en vandaag een gigantisch onweer. Moest wel aan jou denken, gelukkig heb je meer dan een tentdak boven je hoofd. Ik geniet van de fotos, het zijn zulke mooie indrukken. De groente tuin zag er ook top uit, brengt mij ook op een idee. ben heel hard aan het duimen voor mooi, in iedergeval droog weer voor jou. Loopt toch een heel stuk lekkerder. Maar laat de pret niet drukken: achter de wolken schijnt de zon. Hou je taai en loop ze, veel plezier en geniet ervan. doei dikke kus.

anja 2016-06-05 11:15:21

Ha Jan, Weer mooie verhalen, laat het weer het mooie niet verhalen! Ik neem aan dat je een weer-app op je tablet hebt staan. Kom je iig beslagen ten ijs - waarvan ik hoop dat je dat niet op je pad tegenkomt, want het zijn barre tijden qua weer... Hier vandaag windje, blauwe luchten en 28C. Wens ik jou ook toe (hoewel die 28C niet perse hoeven...).

Wout 2016-06-05 14:15:30

Hoi Jan, jammer dat het weer niet mee zit. Mis je veel van het ongetwijfeld prachtig uitzicht. Hou de moed er in. Hier is het nu 's zomers warm. Maar ook veel koude en natte dagen gehad.