Een grens overschreden !

Frankrijk, Sedan

Vanochtend op tijd opgestaan en voordat ik mijn spulletjes ga inpakken eerst nog even wat eten. Er staat geen wind en de tent staat in de schaduw, dat dus wordt een drijf natte tent meenemen...een kilo extra aan vocht. Voor 9 uur ben ik op pad en ga eerst het dorp in om wat boodschappen te doen. Ik ben op deze zaterdagochtend duidelijk niet de enige die zijn boodschappen vroeg doet en bij de bakker staan de mensen zelfs buiten in de rij. Uiteindelijk ben ik dan na een half uur wachten pas echt aan de wandel. In het dorp eerst nog een stukje omhoog en dan vervolgens een redelijk vlak stuk langs de Semois en dus relaxed. Dat wordt al snel verstoord door een stelletje oude knakkers, mijn leeftijd denk ik, die het zelfde pad met 8 auto's willen nemen en mij passeren in een stofwolk. Een kwartiertje later staan ze in colonne op het pad, dat niet veel breder is dan de auto's. Er zijn wat gaten, stenen, en diepe plassen, dus dat wordt lastig voor ze, want een paar van de auto's zijn echt geen terreinwagens 😂 een 'beetje' leedvermaak heb ik dan wel. Ik wurm me zo goed en kwaad als het gaat erlangs. Het meerendeel probeert te keren en een drietal wagens blijven mij op de hielen volgen en roepen of ik niet opzij kan gaan. Ze komen er wel uit en wachten maar tot het pad breed genoeg is. Ik heb het een beetje gehad met die eikels. Ik moet even de frustratie van me afschrijven.

In Corbion aangekomen, is het tijd voor een pauze. Een heerlijke koffie met daarbij een klein glaasje advocaat met slagroom. Normaal ben ik niet zo van de advocaat, maar in dit geval is het brandstof. Nog even en dan ga ik de grens over en ligt België achter mij. 'Les Ardennes, ce sont passer.' of iets dergelijks. Tot aan Sedan is het nog 14 km, waarvan een groot gedeelte door het bos en dan is het toch maar afwachten hoe de paden aan die kant van de grens zijn. Ik ben inmiddels op de GR14 aangekomen die ik ook na Sedan nog een 150 km zal blijven volgen tot aan Bar-le-Duc.

Bij de grens is een heel bosperceel omgeploegd....geen mijnenveld, er is geen controle en met mijn rugzak vol met spullen loop ik Frankrijk binnen. Pffff, dat was een eitje. De eerste kilometer is omhoog over een pad dat vorige week zeer waarschijnlijk nog een modder bende was en waar ik dan geen goed woord voor over gehad zou hebben. Nu is het uitgedroogd en moet je alleen oppassen hoe je de voeten neerzet. Daarna kom ik over een breed pad op het hoogste punt en is het bijna alleen nog maar dalen. Met de lunch, op een zonnige plek voor het drogen van de tent en een schaduw plek voor mij, even de voeten uit de schoenen.

Zodra ik het bos uitloop is de warmte duidelijk voelbaar, even slikken. Maar met het eind in zicht, nog 7 km te gaan, moet het kunnen. Als ik me omdraai om te zien waar ik vandaan kom, zie ik dat de lucht inmiddels aan het betrekken is. De hogedrukinvloed is kennelijk aan het afnemen en het zou me niets verbazen als ik begin volgende week wat buien ga krijgen. Het laatste deel richting Sedan gaat via een aantal memorials. Een aantal veldslagen rond 1870, WOI en WOII, waaronder een militaire begraafplaats met 'slechts' 2400 slachtoffers. In het gebied waar ik de komende weken doorheen trek, zal ik vast nog wel vaker dit soort memorials tegenkomen.

In Sedan rond de klok van vijf aangekomen op de camping 'municipal' eenvoudige en gedateerde voorzieningen, maar wel schoon. Voor 5 euro mag je ook niet teveel verwachten. De locatie is in ieder geval fraai gelegen aan de Maas. De Maas zal ik de komende 2 weken nog wel een keer tegenkomen. Bij de weg, de teller op de GPS staat op 363 kilometer.

Vanaf de camping heb ik meteen even wat eten ingeslagen voor morgen, zondag. Geen idee wat er dan open is aan winkels en beter mee, dan om verlegen. Morgen heb ik een rustdag ingelast om wat te wassen en schoon te maken en om me voor te bereiden op de komende week. Ook wel goed om de diverse spieren en de voetzolen wat rust te gunnen. In de pizzeria mag ik mijn tablet aansluiten op het stroomnet, zodat ik nog wat kan werken aan het verslag. Heerlijke pizza gegeten met een lekker glaasje wijn erbij.

Ons kleine Belgenlandje ligt alweer achter je, Frankrijk zal een grotere uitdaging zijn :-)