In gezelschap.

Italië, Pietralunga

Vanochtend was er nog steeds geen warm water, dus ik was heel snel, klaar wakker 😄. Buiten is het heerlijk fris en er staat ook wat wind. Dat belooft een mooie wandeldag te worden. Voor het ontbijt wordt bovenop de kamerprijs vijf euro extra gerekend, maar dat is dan ook afgepast aan hetgeen je neemt. Wanneer ik om een tweede kop koffie vraag, is dat geen probleem, maar die moet wel apart worden afgerekend 😕. Ik vraag waarom, en ze rekent me voor; 1 koffie, 2 croissants en een vruchtensap is samen 5 euro. Een extra koffie is dus 1 euro bijbetalen....😷.

Ondertussen komt Wolfgang ook beneden, hij is er helemaal klaar voor. Het is naar Pietralunga 18 kms met 2 heuvels ( 508m stijgen). Ik schat in dat dit, onder de huidige omstandigheden, in iets meer dan 4 uur te doen is. Als ik naar boven ga voor mijn spullen en een laatste toiletbezoek, je kan het maar beter kwijt zijn, vertrekt hij alvast. Zijn tempo ligt wat lager. Als ik hem 10 minuten later heb ingehaald begrijp ik ook wel waarom, in de eene hand de twee gidsen en met de andere houdt hij een katoenen boodschappentas met flesjes water vast, die over zijn schouder hangt. Oh ja, hij rookt ook nog.... Over vlakke of dalende paden gaat het nog wel, maar zodra we omhoog moeten, heeft hij het er moeilijk mee. Ik diesel dan rustig door en wacht boven op hem.

Het is wel even wennen om zo samen op te lopen. Ik ben er toch erg aan gewend geraakt om mijn eigen weg te gaan. Het is ook wel weer eens wat anders. Toch is het niet zo dat je tijdens het lopen veel praat. Dat heeft vooral te maken met de paden waarover je loopt, het blijft toch opletten. Even na twaalven zijn we in Pietralunga. Een klein dorpje boven op een heuvel met een historisch centrum. Ik heb in het hotel, dat voor pelgrims goedkope kamers aanbiedt, gereserveerd. Morgen is het dan naar Gubbio wel 28 kms en bijna 700 m stijgen, maar als ik op tijd kan vertrekken, zal dat geen probleem zijn. Wolfgang loopt nog door, zodat hij morgen een wat kortere dag heeft. We lopen elkaar de komende weken vast wel weer tegen het lijf.

Na het reinigingsproces even rondkijken in het 'centrum', 4-5 straten, want er zijn op straat overal 'kunst' schilders (met een kleine 'k') en dan wat simpels eten. Plankje met kaas, vlees en een wijntje erbij. Daarna met Aafke gesproken om wat vastere afspraken te maken over de aankomst in Rome en onze gezamenlijke wandeling richting Sienna en Firenze.

In de avond heerlijk buiten op een terrasje gegeten en daar kwam ik de drie Fransen weer tegen.....het ging gelukkig weer goed met zijn schouder. De dames zullen hem wel even onder handen hebben genomen.

Aan de tafel schuin tegenover mij zit een jong Nederlands stel met vier kleine kinderen, waar ze de handen aan vol hebben. Nog even mee gesproken, maar dat gaat toch wat lastig met vier van die blagen, die recht hebben op aandacht. Ik moet er wel om grinniken, vooral hoe de jongste de penne probeert te eten. Met een vork gaat lastig, dus dan maar met de hand.....gaat niet zo heel veel beter.

In het hotel nog een ijsje en dan is het voor vandaag 'basta'.

Je kunt na vandaag in minder dan 200 km Rome bereiken, maar dat heb je vast al bekeken...😉. Dat betekent tussen de 8 en 10 dagen, maar laten we zeggen over twee weken.... en moet je welhaast Rome hebben bereikt. Of je moet nog een omzwerving gaan maken, dat kan natuurlijk ook, tijd genoeg en waarom ook niet? De Reis is immers het doel, niet de bestemming. Toch? Op voorwaarde dat je je verhaaltjes blijft schrijven en illustreren met je foto's mag je wat mij betreft gerust nog een omweg maken... Zo zien wij ook nog wat van Italie! Mits Aafke dat goed vind natuurlijk.... 😉

Wout 2016-08-09 01:11:22

Hallo jan, Leuke verhalen, mooie foto's. Grote bewondering dat je zo'n afstand af kunt leggen in je uppie. Ik heb vanmorgen maar even met Aafke gebeld, dat leek me ook niet altijd gemakkelijk. Ik zou het niet leuk hebben gevonden zo lang mijn mannetje te moeten missen. Maar ze red zich best, een taaie uit het Bildt . Nog even doorbijten en dan kunnen jullie samen nog even genieten van het mooie Italië . Veel succes met de laatste lootjes. Groetjes, Maartje.