Pas op de plaats.

Italië, Lucca

Een warme nacht met weinig slaap. Een van de kamergenoten, een Senegalees, kwam om drie uur vannacht binnen. Vol het licht aan en het duurde drie kwartier voor hij onder zeil ging. Ik voel me toch nog redelijk en ga om half negen op weg naar de ontbijtzaal. Tot mijn verbazing is het een uitgebreid buffet, althans vergeleken met wat ik de laatste weken heb gehad. Het zit er heerlijk in de schaduw en ik kan lekker rustig aan doen. Één van mijn kamergenoten zit er ook, bleek en een beetje beroerd. Wat later zit hij met zijn moeder aan een tafeltje. Hij komt uit Melbourne, woonde bij zijn grootouders en zij werkt al enige jaren in Londen. Nu hij klaar is met zijn studie wil hij ook naar Londen.

Na de huishoudelijke taken, de stad in gegaan voor wat boodschappen. Na drie maanden moet ik toch maar eens het scheermes vervangen 😃. Met het oude gaat het nog wel, maar het is hetzelfde als met een botte grasmaaier 😐. Meteen even gekeken naar een ander shirt. Het shirt dat ik altijd aan heb en dagelijks was, begint nu aan de rugzijde een andere kleur te krijgen... Ondanks dat Lucca een redelijk grote stad is, is er in het centrum niets te vinden.

In de stad zijn veel toeristen en ik hoor met regelmaat Nederlands spreken. Vanaf een terrasje is het altijd wel leuk om mensen te kijken en zeker in deze tijd van het jaar 😉, allerlei zomerse modetrends komen voorbij en de een is wat spannender dan de ander 😋. Het alleen lopen, dag in dag uit, daar heb ik geen moeite mee, maar in een stad heb ik het wel snel gezien. Er staan best mooie gebouwen en wat de andere culturele aspecten betreft zal er vast het een en ander te zien zijn. Maar ik ben er niet het type voor om bijvoorbeeld een museum te bezoeken. Af en toe een kerk, maar vaak ben ik er weer snel uit, cultuurbarbaar....

Als ik terug ben op de kamer is de Senegalees net wakker. In een combinatie van Italiaans, Frans en Engels praten we wat. Hij is vijf maanden per jaar in Italië om geld te verdienen voor zijn gezin met zes kinderen. Ik heb het nog even over zijn thuiskomst en het licht...ben benieuwd.

Na wat dwalen door de stad, op zoek naar een kaart van het traject richting Firenze (Florence voor Jan den Hollander, maar dat snappen ze hier niet), fotootjes maken, wat ijs, bier en in de avond natuurlijk ook nog wat eten, ben ik om tien uur terug in de 'jeugd' herberg. Er zijn niet veel oplaadpunten voor de apparatuur en dat is best lastig. Tegenover me zit een Amerikaanse, Lilly, een verslag te maken. Ze begeleidt een groep van dertig jongeren van een universiteit uit Baltimore, die hier voor een dansmanifestatie zijn. We zitten een tijdje te kletsen. Zij schiet niet op met haar verslag en ik niet met mijn blog...😄😄. Als ik richting mijn kamer ga komt een oudere Italiaan, uit Genua, waarmee ik in de middag nog had gesproken, naar me toe. Omdat ik morgen weer op pad ga, biedt hij mij een grappa aan...later dan ik had gepland lig ik op bed. Het is opnieuw ontzettend warm, maar de Senegalees heeft een ventilator geregeld.....

Jemig, je bent al in Lucca, Toscane. Ik volg je nog steeds en heb veel respect voor je Jan

Annemieke Nederhand 2016-07-28 22:27:42

Geweldig Jan, al in Lucca! Dat schiet lekker op! Ik lees overigens jouw verhalen liever dan wat er op dit moment tot mij komt via de media. Wat een wereld leven wij momenteel in. Ik word echt blij van jouw verhalen. Ga zo voort en laat ons met jouw verhalen meereizen. Groetjes Ed