Aan de poort van Rome.

ItaliΓ«, Roma

Vanochtend na het opstaan eerst mijn tablet opgestart om van de foto's een collage te maken. Ik krijg echter een vreemde melding en de mailaccount werkt niet meer. Ben ik bijna anderhalf uur aan het klunzen om de zaak weer op orde te krijgen. Uiteindelijk dus toch gelukt en draait alles weer naar behoren. Ik kan in ieder geval rustig ontbijten en de foto's komen dan vanmiddag wel.

Tijdens het ontbijt staat de televisie aan met het nieuws en de ontwikkelingen in het door de aardbeving getroffen gebied en natuurlijk ook de onvermijdelijke discussies met allerlei 'ervaringsdeskundigen' die we ook in Nederland vaak voorgeschoteld krijgen na ingrijpende gebeurtenissen. Het geeft weer stof tot nadenken. Vandaag is een dag van nationale rouw afgekondigd om de slachtoffers re gedenken. Tijdens de wandeling van vandaag heb ik daar weinig van meegekregen. Ook in de stad is het enige zichtbare de vlag die halfstok hangt bij de overheidsgebouwen. Hoe vreselijk ook, 'life goes on'... Bij de kerk staan net als anders, vrolijke mensen klaar voor een trouwerij. een meisje op straat probeert met jongleren wat geld te verdienen.

De wandeling.
Fris en fruitig verlaat ik om negen uur het hotel. Er staat geen wind en de zon is er weer vroeg bij vandaag, of ben ik laat. Eerst nog een stukje door de stad en daarbij blijf ik zo veel mogelijk in de schaduw. Bij een winkeltje even een belegd broodje gehaald voor onderweg. De eigenaar wil wat meer weten over mijn tocht en roept zijn zoon erbij, die een beetje Engels spreekt....dat valt erg tegen. Maar met half Italiaans en een beetje Engels komen we een heel eind. Wat later komt zijn vrouw er ook bij staan, die het hele verhaal nog eens in een enkele zin van hem te horen krijgt.

Vanuit de stad is het meteen een dal in en aan de andere kant zie ik een steile helling. Dat wordt nog even zweten, maar het is waarschijnlijk ook de laatste keer, de helling bedoel ik dus. Vanaf Monterotondo loop ik net als gisteren weer door glooiend agrarisch gebied met eerst nog wat boomgaarden, maar dat verandert snel. De bomen maken plaats voor akkerland, alleen is het graan al geoogst, het stro tot balen en rollen verwerkt en resteren voornamelijk de stoppels. Op sommige plaatsen is men de keiharde grond aan het bewerken met kleine tractoren op rupsbanden.

Via een geleidelijk stijgende weg loop ik tussen wat huizen met blaffende honden door. Boven op de heuvel aangekomen zie ik Rome in de heiige lucht voor me liggen, met de koepel van de Sint Pieter als een markant herkenningspunt. Nog even...... De route gaat door een natuurreservaat, maar ik zie daar nauwelijks iets van terug in het landschap. Op enkele bossages na is het voornamelijk landbouwgebied. Waarschijnlijk heb ik onderweg te veel natuur gezien om hiervan onder de indruk te raken. Wel passeer ik een gebouw met een aanduiding van het natuurgebied, heb ik het dus toch gemist. Ik ga niet terug om het nog te bekijken 😁. Wel maak ik van de picknickplaats gebruik om even in de schaduw mijn broodje te eten en wat te drinken.

Dan is het nog twee kilometer voor ik de eerste buitenwijk van Rome met nieuwe appartementencomplexen binnenloop. Met deze warmte kan ik de verleiding van een 'gelateria' niet weerstaan....heerlijk bosvruchten ijs 😊. Daarna opnieuw de warmte in en dat valt tegen. Tussen de huizen over asfalt wordt het steeds warmer en ik loop vrijwel recht de zon in, en ondanks mijn hoedje weinig schaduw. Dus nog even een stop ingelast om de dorst te lessen en de voetjes te koelen. Dan gaat het via een zone met kantoorgebouwen en andere complexen naar een oudere buitenwijk. Hier kan ik gelukkig in de schaduw lopen en bereik ik vervolgens de wijk Monte Sacro waar mijn slaapplek is in de Villa Maria Rosa Molas, een voormalig convent, maar nu in gebruik als hotel dat nog wel door de 'orde' wordt beheerd.

Bij een groentestalletje heb ik weer druiven gekocht, dat bevalt me wel na zo'n wandeling. Langs een parkje, waar wat restanten zijn van een tombe uit de Romeinse tijd, is het nog een klein stukje lopen. Drie uur ben ik op de plaats van bestemming. Dit is de laatste stop voor ik morgen de resterende 7 kilometer afleg naar de St Jan in Lateranen, de kerk die het eindpunt is van de Franciscaanse voetreis.

Samen met Aafke zal ik waarschijnlijk woensdag de paus gaan bezoeken, maar daarover later meer.

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Truus Brouwer 2016-08-28 08:40:48

In één woord geweldig Jan. Proficiat!! En wat hebben we genoten van je belevenissen, gedachten en beschrijvingen van de omgevingen waar je doorheen liep. Klasse. Je moet echt een engeltje op je schouder hebben gehad dat je net voorbij het epicentrum was van die aardschok. Zou de heilige Franciscus je tocht hebben gevolgd van daarboven? πŸ˜‡πŸ‘ΌπŸ™ Steek maar gauw een kaarsje aan zodra je aankomt in de St Jan. Die gladiolen heb je echt verdiend met een vet leren medaille. πŸ’πŸ’πŸŽ–Heel veel genoegen op dit laatste stukje en een heel fijn weerzien met Aafke. En nu maar snel naar de loop-afkickkliniek. πŸƒπŸ»πŸ‘°πŸ˜‚ Ed πŸ€“πŸ‘

Ed Frieser 2016-08-28 09:43:34

Rome! Gefeliciteerd. Respect en een diepe buiging. Geniet er straks maar lekker van samen met Aafke. Ben benieuwd naar woensdag en je bezoek aan de Paus. groetjes, Jan

jan 2016-08-28 11:18:57

Ha Jan, PROFICIAT gehaald zonder kleerscheuren een mooie prestatie neergezet! Volgens mij een ervaring die je mooi in de pocket hebt! Als afsluiting de balkonscene en iedereen zich maar afvragen wie die man in die witte kleren naast jullie is! Veel plezier straks (want wat zijn die paar nachtjes nog....) samen met Aaf! hartelijke groet, Wout

Wout 2016-08-28 13:35:42

De Paus?? Toch geen stoute dingen onderweg gedaan die nu opgebiecht moeten worden? Nee zonder gekheid ... ook een diepe buiging van mij Jan! Geniet er van komende dagen/weken met Aafke van een welverdiende en gegund samenzijn. Groetjes van Ellen en mij.

Mario 2016-08-28 16:58:39

Ha die Jan, mooi om te lezen dat je 'aangekomen' bent. Gefeliciteerd en nog heel veel mooi vakantiedagen met Aafke toegewenst! Doe voor mij de groeten aan de Paus. Ciao!

Jakkus 2016-08-28 17:12:40

Van harte gefeliciteerd Jan, wat een prestatie. Hoop dat je nog lang nageniet van dit feestje (soms afzien) voor lichaam en geest.

Hanneke 2016-08-28 17:18:04

Van harte gefeliciteerd Jan, wat een prestatie. Een hoofd vol herinneringen die ze je nooit meer wegnemen. Bedankt voor het delen van de tocht. Nog gezellige dagen, Mvg Jap

Jan 2016-08-28 20:02:00

De Sint-Pietersbasiliek in zicht. En de Sint-Jan van Lateranen. Oudenbosch? Flauw! Van harte gefeliciteerd, Jan! Geweldige prestatie. Veel plezier nog. Groeten, WP

WP 2016-08-28 21:37:09

Ha de Finale! Jan, proficiat. Ik vind het prachtig, heb al je verslagen met belangstelling gelezen, ze waren een welkome afleiding in turbulente tijden. het viel me alleen een beetje tegen van je dat je aan stamppot denkt terwijl je van de italiaanse haute cuisine kunt genieten. Wie doet nu zoiets .. Geniet er nog van zolang je in Italie bent! ik wens jullie een fijne vakantie en veel plezier toe. Hartelijke groeten en alle goeds, Alessandra

Alessandra Liberto 2016-08-28 23:29:07

Je zult intussen al onderweg zijn naar de St Jan. Volg je in gedachten. Wow, top gedaan, man. Levensgenieter!

Jaap Heijstek 2016-08-29 08:31:34

Jan, proficiat met het behalen van je einddoel, Rome, een knappe prestatie. Ik heb met veel plezier je reisverhalen gelezen en je foto's bekeken. Ik wens je samen met Aafke nog een fijne tijd toe in ItaliΓ«. Groeten Henk.

Henk van de Waardt 2016-08-29 10:36:19

jan gefeliciteerd met je prestatie van wereldformaat. geniet van de weken met aafke en doe haar de groeten van gerda, klaas, jannaco en mij. groetjes.

jannaco en bram 2016-08-29 10:42:30

Petje af Jan, mooie prestatie. Nu je toch in de (wandel) mood bent kan je ook het laatste stukje naar Napels wel even doen (geintje). Veel plezier in Roma!

Mario Bertelink 2016-08-29 10:49:18

YUhu, je bent er!!! honderdduizend kussen voor deze te gekke prestatie. goed dat je een legertje engeltjes mee had en dat je zonder kleerscheuren aangekomen bent. Ik zal het wel missen, jouw leesvoer. Wij wensen jullie nog heel fijne dagen met elkaar, jullie zullen wel blij zij elkaar weer te zien ga er lekker van genieten. Wij gaan donderdg op weg naar Montenegro, neem mijn tablet mee, misschien schrijf je nog verder wat jullie met zijn tweeen beleven. Als ik het goed begrepen heb gaan jullie nog verder wandelen. Jan nogmaals gefeliciteerd je bent een kanjer. mooie groetjes en een dikke kus, Martin en anja

anja 2016-08-29 10:56:42

Prachtig dat je er zo goed als bent, Jan. Voor mij ook wel weer bijzonder omdat het veel herinneringen aan onze eigen tocht naar Rome oproept en, helemaal apart, over twee weken loop ik letterlijk in jouw voetsporen met een groep die ik van Rieti naar het St. Pietersplein meeneem. Ik wens je voor de laatste stappen pace e bene toe. Pellegrini per sempre! cor