Een gewendag!

Frankrijk, Brunissard

Strakblauw, helder en niet koud, yes!

Het tentje is niet zo heel nat, maar ik pak hem toch liever droog in. Dus rustig aan opruimen en eerst ontbijten. Als ik net zit, komt de Tsjechische man, waar ik gisteravond nog mee heb zitten praten, binnen en vraagt of ik vannacht nog iets bijzonders heb gehoord of gezien? Bij hem hebben ze in de nacht de tent opengesneden en diverse waardevolle zaken meegenomen, terwijl hij lag te slapen. Ik moet er niet aan denken, dan wordt je toch wel even raar wakker....

Later dan ik eigenlijk wilde, vertrek ik even na negen uur. De temperatuur gaat rap omhoog en er staat geen wind. Vanaf de camping is het de eerste kilometers rustig aan warm lopen, om vervolgens via de GR5 alleen nog maar te stijgen tot aan de 'Col de Ayes' op 2477 m. Een lange klim, maar zonder verkeer, dat is toch wel even wat anders. Briançon laat ik al snel beneden me en het duurt niet zo lang voordat de stad niet meer zichtbaar is. Tot aan het gehucht Ayes op 1700 m is het een 'verharde' weg, gruis en kiezel met af en toe wat asfalt. Onderweg passeer ik nog een paar 'wild'kampeerders. Ik denk dat ze nog liggen te pitten.

Het loopt vandaag wel moeizamer dan anders, waarschijnlijk een combinatie van de hogere temperatuur en geen wind.... In Ayes hou ik dan even een korte stop, wat drinken en eten. Na Ayes wordt het een smal paadje, slingerend en soms steil klimmend tussen bomen en struiken door, afgewisseld met stukken gras 'versierd' met bloemetjes. Op 2000 m laat ik de bossages achter me en zie ik de Col, er ligt nauwelijks sneeuw. Een mooi moment om een plekje te zoeken voor de lunch. Wat verderop liggen een paar mooie rotsen om het me zelf gemakkelijk te maken.

Eenmaal geïnstalleerd passeert een wandelaar komend vanaf de Col. Hij maakt een 'rondje' door Frankrijk met een traject door de Alpen en is nu zes weken onderweg. Ik geniet verder van mijn lunch en het uitzicht, en af en toe schiet er een alpenmarmot zijn schuilplaats uit. De laatste 300 meter is het bikkelen. Volop in de zon, gelukkig staat er nog wat wind, en over een pad met veel puin en al 1000 m in de benen valt dit niet mee. De temperatuur is beduidend hoger dan ik tot nu toe gewend ben en die zal alleen maar stijgen de komende weken. Wat zal ik de bewolking gaan missen😋😷....

Op de Col heb ik een schitterend uitzicht, mooie plaatjes.... Aan de zuidkant ligt een plakkaat sneeuw waar ik omheen moet en daarna is het afdalen naar Brunissard waar ik een gîte opzoek. Rustig over de steile paadjes met losliggende stenen en gruis zak ik af, het dal in naar 2100 m. Daarna wordt het pad wat makkelijker te belopen. Het voetje blijft een beetje zeuren, ondanks dat ik de inlegzolen heb vervangen. Gelukkig is het vandaag verder geen lang traject meer. Als ik omhoog kijk, zie ik dat iemand zijn schoenen is verloren op een vreemde plek... Om half vier arriveer ik op de plaats van bestemming.

Vanavond met een stel Fransen, lopers en fietsers, gegeten. Lastig om de discussie te volgen .....maar even goed gezellig.

Morgen een wat langere wandeling via de 'Col Fromage', op 2300 m, naar Ceillac.

Col de Fromage.... Moet een Hollandse kaaskop zich helemaal thuisvoelen! 😉

Wout 2016-06-22 22:07:28

Wat een prachtige bergetappe Jan, geniet ervan voor je weer op de vlakte bent!