Relaxed door de Valleé de la Loue.

Frankrijk, Mouthier-haute-Pierre

Op dezelfde wijze gekleed als ik kwam, zo vertrek ik vanochtend, naar Mouthier-haute-Pierre, ingepakt en wel tegen de regen. Het is grijs en grauw, het motregent, geen weer om vrolijk van te worden, maar het deert mij op dit moment niet. Na een dag als gisteren, waarbij ik het merendeel van de dag binnen heb gezeten, vind ik het zelfs wel lekker om, ondanks de regen, weer op pad te gaan. Zéker met de wetenschap dat ik straks in Mouthier een dak boven me hoofd heb en er een bed voor me klaar staat. Het is alleen jammer dat met dit weer deze bijzonder fraaie vallei niet tot zijn recht komt, maar misschien verandert dat nog in de loop van de dag. Zoals onze ma zei, "Het is zoals het is en het gaat zoals het gaat". En wat dat laatste betreft heb ik absoluut geen klagen. Op wat kleine ver(her)stel werkzaamheden na, houdt zowel materiaal als lijf zich tot nu toe prima.

De rivier "La Loue" stroomt na alle regen met kracht door het dorpje Ornans en ik vraag me af hoe sommige panden deels op de oever en deels op palen in de rivier, dit door de 'jaren' heen kunnen weerstaan. Het zal vast ook wel eens fout gaan. Net buiten Ornans passeer ik een kerkhof. Het ligt een stuk lager dan de weg en ik kan het goed bekijken. Het ziet er erg verzorgd uit, daar kunnen ze bij ons nog wat van leren.

Vanaf de weg loop ik een pad op dat, ondanks de vele regen, zeer goed begaanbaar is, en dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Je hoort en ziet het water overal naar beneden stromen. Bloemetjes, heel veel akelei (voor ik commentaar krijg, die staat niet op de foto), en onkruid tieren welig, het is een vrolijk geheel. Als ik op een wat droger moment een plaatje schiet, zie ik wat wandelaars naderbij komen. Eerst denk ik nog dat het Johnny en Henny zijn, maar als ik een rode paraplu zie dan weet ik dat het ze niet kunnen zijn. Het had best mogelijk geweest want we lopen aardig gelijk op.

In Vuillafans aangekomen, zoek ik een cafeetje op voor een break, even een kop koffie. aan de muur hangen diverse oude metalen reclame platen, waaronder één met een mooi levensmotto, "Live, Love & Laugh". Die moet ik onthouden. Wat later passeren de wandelaars die ik al eerder had gezien. Twijfelend kijkend naar het cafeetje lopen ze door, om even later toch binnen te komen. Na een kwartiertje pak ik mijn boeltje weer op en vertrek. Het is wat droger en helderder geworden, maar mijn jack hou ik toch nog maar even aan. Maar goed ook, want ondanks dat het droog is, 'regent' het in het bos. Het pad klimt en daalt, af en toe gaat het wat hoger langs de wand (goed voor de kuiten) met een mooi uitzicht..en langs diverse campings. Ze zien er met dit weer niet echt aantrekkelijk uit....

Na Vuillafans is het even klimmen want de 'La Loue' perst zich hier door een nauwe kloof, wat ik vanaf het pad helaas niet kan zien. Als ik na een uurtje in Lods aankom, is het met nog 2,5 km te gaan een mooi moment voor de lunch, een dagmenu voor weinig. Als ik vertrek is het 'weer' wat opgeklaard. Ik laat het jack uit en begin aan een steil klimmetje en dat valt na een 'zware' lunch niet mee. Een sober uitziend kerkje ziet er van binnen fraai verzorgd uit. Achter de kerk zijn wat Franse volkstuintjes, waarvan ik even een plaatje moet schieten voor Aaf😊. Op mijn gemak kuier ik verder richting Mouthier, een indrukwekkende natuur ontplooid zich voor mij en al snel arriveer ik op mijn fraai overnachtingsadres.

Dat geeft mij ook even de tijd om in het dorp rond te kijken. Als ik naar het kerkje loop, zie ik daar militairen bezig. Pal naast de kerk staat een pantservoertuig en wat verderop staat een shovel in camouflage-kleuren. Het levert een wat vreemd plaatje op. Aan het begin van de avond blijkt er een commando overdracht te zijn van een compagnie van de genie. Aangezien ik morgen onderweg naar Pontarlier weinig tot geen locaties zal tegenkomen waar ik wat zou kunnen eten, loop ik nog wat door op zoek naar mogelijkheden voor de foerage. Er is een kruidenier met een redelijke keuze....hij is morgen echter gesloten, dus meteen maar inkopen doen. Wat voor mij nieuw is, is dat je hier je brood per gewicht kan kopen. Er liggen grote ronde broden en zelfs een halfje is voor mij teveel. Hij snijdt zonder problemen één derde af en legt het op de weegschaal.

Als ik begin van de avond ga eten, is de commando overdracht van de genisten inmiddels aangevangen, een voor mij zeer herkenbaar ceremonieel. Na afloop van de ceremonie marcheert de compagnie af onder gezang van ik denk het compagniesslied. Flashbacks van mijn eigen commando overdracht, vorig jaar november, gaan door mijn hoofd. Wat was het fijn om zó, na 39 jaar luchtmacht, afscheid te kunnen nemen en wat lijkt het alweer lang geleden...

Gaat goed zo. Hoop op beter weer voor je. Zuiden van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk momenteel wel heel erg nat. Als je morgen verder gaat lijkt het er nu op dat je langs de rand van een regenzone loopt. Zal duimen dat je een beetje mazzel hebt! Op naar Zwitserland!

Wout 2016-06-01 19:30:10

Als ik je foto's van de huizen in Ornans zie, pal aan het water, moet ik aan onze vakantie in Wales denken en het restaurant (in de plaats met de héééle lange en onuitspreekbare naam, het Guinness book of records waardig) waar we lunchten, boven het kolkende water, met de kajakjes waarin de bemanning met veel moeite de bocht om èn ook nog rechtop probeerde te blijven. Èn ...... het gigantische bord macaroni met roomkaas van Wijnand (denk jij nu); zelfs voor een grote eter (toen) was dat een hele klus ! Van de beelden die ik net op het journaal zag over de wateroverlast in Duitsland en Frankrijk en Zwitserland werd ik wel een tikkie onrustig, eerlijk gezegd. Ik weet, je loopt niet in zeven sloten tegelijk, en je loopt niet daar, maar toch ..... Grappig (volks)tuintje, trouwens. De onze ziet er overigens ook weer picobello uit ! 'Bloed, zweet en tranen' heeft het gekost, maar dan heb je ook wat. Na een paar dagen van overvloedige regenval kan ik morgen waarschijnlijk weer opnieuw beginnen, maar ach ... is deel van de lol. Veel (wandel)plezier de komende dagen, met genoeg droge perioden om het leuk te houden !! Ik kijk al weer uit naar je volgende reisverslag.

Aafke Buijs 2016-06-01 21:38:20

Hoi broer, Ja je gaat goed he. Ik hoop dat het weer nu een beetje beter gaat worden voor jou. Hier is het sinds zondag een vreselijk natte boel. In het Innviertel grote overstromingen, veel huizen onder water en vrachtautos die van de straat weggespoeld worden. Ik hoop dat dit weer jou niet treft. Toen we van NL naar A reden kwamen wij in een gigantische hagelbui, het leek wel of we beschoten werden. We moesten gewoon aan de rand van de snelweg blijven staan, toen moest ik wel even weer aan jou denken, zoiets kan jij niet gebruiken. Voor de tuin is de regen wel even nodig geweest, maar wat te veel is, is te veel. Met al die nattigheid komen natuurlijk ook weer hele kollones slakken, die mijn groentetuin belageren. Die moeten natuurlijk weer verwijderd worden, een soort bezigheidstherapie. Nou broer hou je taai, ik ben al weer nieuwsgierig op je volgende verhaal en fotos.

anja 2016-06-03 11:26:08

Hallo Jan, Wat is het leuk om je blog te lezen. Zo herkenbaar. Wij gaan inderdaad, zoals we in jouw verslag lezen, aardig gelijk op. We zien dat je op 1 juni naar Pontarlier zou gaan en wij zijn daar op 1 juni 's morgens vertrokken. Inmiddels zijn wij vandaag in Lausanne aangekomen. Gelukkig iets beter weer dan gisteren toen het de hele dag regende, maar dat zal bij jou niet anders geweest zijn. We hopen op beter weer. Heel veel succes en geniet ervan! Vriendelijke groeten van ons.