Primo tappa!

Italië, Norcia

Vanuit het B&B is het door een verstilde stad naar beneden richting het busstation. Vanochtend heeft het nog geregend, maar inmiddels klaart het op. Een enkele vroege vogel en alleen wat mensen van de reinigingsdienst zijn op straat en wanneer we passeren klinkt er een vriendelijk buongiorno. Gelukkig hebben we met de bus meer geluk dan met de trein en na even wachten, we zijn natuurlijk veel te vroeg, zijn we onderweg naar Norcia. 40 kilometer oostelijk van Spoleto en in de Appenijnen. Onderweg zie ik het landschap ruiger worden en weet dat we de komende dagen nog wel wat klimmetjes gaan krijgen. Later op de dag blijkt dat Aafke er niet veel van heeft meegekregen, te veel bezig met of het met het lopen wel zal gaan.
Voor acht uur stappen we bij Norcia uit de bus en nemen bij een kiosk ons eerste shotje 'caffè'. Dan dwars door het door de aardbevingen geteisterde stadje naar het centrale plein waar onze tocht begint en waar de 'Basilica di San Benedetto' staat die in 2016 grotendeels is verwoest. De aanblik ervan maakt op ons beide veel indruk en benadrukt hoe betrekkelijk alles is.
Eerst gaat het nog langs een bedrijventerrein, maar al snel lopen we tussen de velden met klaprozen en andere kleurrijke bloemen. Na zes kilometer gaan we de heuvels in over een pad met veel losse stenen, beetje puinachtig en lastig lopen. Pas gestort omdat het oorspronkelijke pad door erosie waarschijnlijk nauwelijks meer begaanbaar was. Boven aangekomen vlakt het wat af en zien we tussen het hoge gras een vos rondlopen op zoek naar wat muizen als hapje tussendoor. Voor ons ook tijd voor een korte pauze om de brandstof wat aan te vullen. Rustig dalen we vervolgens af om de gewonnen hoogtemeters weer prijs te geven. Een kilometer of vier voor Cascia maken we een wat langere stop bij een restaurantje om wat te eten, een uitgebreide antipasti schotel lijkt ons wel wat. Met Cascia in zicht, zal het niet zover meer zijn......en zoals we inmiddels wel moeten weten, valt dit vaak tegen. Een sterke afdaling kost toch meer tijd en in Italië is het meerendeel van de dorpjes op de top van een heuvel neergezet. Dus opnieuw klimmen, een kuitenbijtertje, en beiden vinden we het wel mooi voor vandaag als we bij de B&B zijn aangekomen.... waar we dus nog eens een aantal trappen op moeten om op de kamer te komen. Na het was-ritueel even nog wat rondkijken waarbij we in de basiliek St. Rita belanden waar het een drukte van belang is. Een of andere speciale mis lijkt het. Een volle kerk en iedereen, behalve die enkele Nederlandse wandelaar, zingt mee. Inmiddels is het sterk aan het afkoelen als we weer bij de B&B zíjn. Nu alleen nog een maaltijd scoren voor we te bed gaan. Aaf d'r benen hebben het goed gehouden, mijn kuiten voelen opgeblazen...., nog even de nacht afwachten en kijken hoe het er morgenochtend mee staat.

Indrukwekkend hè, Norcia. En al die cabins voor de bewoners even buiten de stad. En dan hebben we het nog niet over de dorpjes daarna die net zo goed getroffen zijn. Pff, heeft veel indruk op me gemaakt. Enneh, die enorme kerk in Cascia: lelijk hè?