Terug op route.

Frankrijk, Malbuisson

De Fransoos was vanochtend vroeg weg. Vrijwel geruisloos is hij vertrokken. Gisteren had hij zich nog verontschuldigd voor zijn vroege vertrek en dat hij ons daarmee misschien wakker zou maken.

Toen het rolluik omhoog ging en ik naar buiten keek, was het grijs met regen en motregen. Roel, het was opnieuw murkenweer en volgens mij komt die term nog uit jouw koker 😁. Samen met Jean-Marc ontbeten. Zijn moeder is Nederlandse en komt uit Dinxperloo. Hij heeft er nog heel wat familie zitten, maar spreekt zelf geen Nederlands. We bekijken wat 'weer' prognoses en radarbeelden en hij besluit zijn verblijf in het hostel met een dag te verlengen. Met de extra dag in Ornans nog vers in het geheugen, pieker ik er niet over. Ingepakt tegen de regen vertrek ik op weg naar het bureau voor toerisme om voor vanavond wat te regelen.

Met dit regenachtige weer besluit ik de GR5 links te laten liggen en via de weg richting Nyon te gaan. De volgende halte is Malbuisson op een kleine 17 km van Pontarlier. Ik volg aanvankelijk een wandelpad langs de Doubs. Het water staat hoog en soms loop ik dan ook door de Doubs. Valt allemaal wel mee en is prettiger dan langs de weg en biedt een mooi uitzicht op het fort. Hierdoor vergeet ik een afslag te nemen en loop zo Cure binnen. Bij een bakker een bak koffie met een vruchtenvlaaitje genomen. Zit ik tenminste droog en kan ik bekijken waar ik fout ben gegaan. Terug langs de weg komt me een Nederlander tegemoet die de GR5 loopt. We praten even en gaan ieder ons weg.

Na het middaguur ga ik op zoek naar een eetgelegenheid. Beide restaurants zijn wegens verbouwing gesloten.... Als ik weer bij de weg kom, zie ik de Nederlander weer. Hij heeft een stukje van de GR langs het fort en door het bos gelopen en heeft besloten om, vanwege de slechte condities van het pad, via de weg te gaan. Ook voor hem is de GR5 meer een leidraad.... Samen lopen we een tijdje op. Raoul komt uit Naarden en loopt de GR5 in delen. Nu loopt hij 8 dagen en perst er dan zoveel mogelijk uit, 30-35 kilometer per dag en soms nog wat meer. Tegen tweeën passeren we een eetgelegenheid en ik stel voor wat te gaan eten. Als we met onze natte plunje binnenkomen, zijn we net op tijd voordat de keuken sluit. Even later hebben we een bord met frites, salade en een steak voor ons staan. Hij rekent met plastic af en trakteert. Ik weet me hier niet zo goed raad mee. Ik hoop dat we elkaar nog tegenkomen, dan kan ik wat terugdoen. Na deze stop is het voor mij nog een paar kilometer naar Malbuisson. Raoul loopt nog door en ik ben benieuwd of we elkaar de komende dagen nog een keer tegenkomen.

Op de camping bij Malbuisson heb ik een gîte. Eigenlijk is het een stacaravan met alle toeters en bellen. Als ik bij de receptie wat gebreken ga melden, staan daar twee oude Hollandse dametjes. Of ik iets weet van internet, want het lukt hun niet om de WiFi-verbinding tot stand te brengen. Bij de receptie hebben ze kaartjes voor het lokale netwerk gekocht. Na van alles te hebben geprobeerd, de man van de receptie snapt het ook niet, hebben we het erbij gelaten. Met de gemelde gebreken wordt niets mee gedaan en het klopt dat de afstandsbediening van de tv ontbreekt. 'Als u tv wilt kijken, krijgt u voor €3 de afstandsbediening..., nou laat maar'. Voor wat achtergrondgeluid zing ik zelf wel. Later op de avond in het restaurantje nog een snelle hap gedaan. Één van de dingen die me opvalt, is dat op de campings alles zeer beperkt open is, omdat het seizoen pas in juli begint...