Kop in de zon.

Italië, Lucca

Net als de voorgaande dagen is het inpakken, wegwezen en op zoek naar een ontbijtje. Ondanks de warmte heb ik toch goed geslapen en dat is wel 'eens' anders. Eerst nog even afscheid nemen van Diego en wat plaatjes maken. Hij gaat weer honderd kilometer pendelen. Hij woont in La Coruna en werkt bij de Guardia Civil. Op zijn18e, in 2000, is hij uitgezonden geweest naar Bosnië/Mostar. Dat was een enerverende en leerzame periode voor hem.

Het pelgrimsonderkomen is direct aan het centrale plein in Pietrasanta dus een plekje voor een ontbijtje is snel gevonden. De meeste gelegenheden gaan al om zeven uur open en dat is wel zo makkelijk. Een caffè lungo, cornetto en een foccacia con pomodori/formaggio maakt mijn ontbijt compleet.

Een tafeltje verder zit een drietal studentes, dat laatste is althans mijn inschatting, en die zijn een beetje aan het hannesen met zo'n multifunctionele telefoon om van zichzelf een foto te maken. Het ding wil alleen niet op de tafel blijven staan. Ik ben natuurlijk de beroerdste niet..... Een Duitse, Tsjechische en Italiaanse, een internationale samenstelling 😀 , het kon een vertegenwoordiging vanuit Brussel zijn. Ze lopen een deel van de VF en gaan vandaag ook naar Lucca. "Of het veel stijgen is?", dat valt nog wel mee. De afstand is misschien eerder een uitdaging, maar of ze dat beseffen weet ik niet. Volgens mij hebben ze ook niet zo'n haast om weg te komen, het zit er ook wel lekker.

Als ik het stadje uitloop, is er wat verderop een omleiding in de VF. Alles staat netjes aangegeven, maar het is wel een stukje langs de provinciale weg die op de maandagochtend erg druk is. Een kilometer verder gaat het gelukkig over een binnenweg en kan ik weer rustig lopen zonder het gevoel te hebben dat de plooi uit mijn broek wordt gereden😂.

Vanaf Pietrasanta gaat het in oost tot zuidoostelijke richting het binnenland in, weg van de kust en de zon in het gezicht. Als ik langs een bananenboom loop, kijk ik toch even of er wat in hangt. Helaas alleen wat ingedroogde restanten. Straks in een volgend stadje, Camaiore, wat fruit kopen. Als ik langs een bamboe bosje loop, zonder panda's, moet ik meteen aan de foto's van Wijnand in Japan denken. Die liep daar met Linda door een bamboe bos met stelen/stokken, naar ik meen, van dertig meter. Een iets ander formaat... Over een fietspad en later over een dijkje langs een beek/rivier gaat het pad verder. Een koppel aantrekkelijke verschrikkers poogt, of de aandacht te trekken, of de vogels op afstand te houden.

Even na tien uur loop ik Camaiore in en zie daar meteen een groentezaak. Behalve de standaard inkoop van bananen ook een pond kersen gekocht om deze al lopend op te eten. De man van de groentezaak wast ze ook nog voor me. Camaiore is een leuk stadje en ik zou best wel even willen kijken, maar naar Lucca is het nog 25 km. Het idee om de kersen te eten tijdens het lopen, klinkt makkelijker dan het is. Eten, lopen en ademhaling....toch zijn de kersen uiteindelijk op en ligt er een spoor van pitten achter me.

Op een landweggetje komt me een Nederlandse auto, althans de kentekenplaten zijn NLD, me tegemoet en stopt. Raampje open,en ja hoor Medelanders uit de omgeving van Zaandam, praatje maken etc... Ze hebben een appartement boven op de berg gehuurd. Ik kijk even waar zij heen wijst en realiseer me dat ik straks weer 'wat' omhoog moet. Dat zal de komende weken vast nog wel vaker gebeuren.

Tijdens het stuk dat omhoog gaat, komt een wandelaar me tegemoet. We maken even een praatje, voor mij een mooi rust moment en voor hem misschien een storende onderbreking. Ik denk het niet. Hij komt uit Zwisterland en loopt vanaf Lausanne naar Rome en weer terug..... Van Sienna naar Lucca heeft zijn vrouw zes dagen meegelopen om er ook iets van mee te krijgen. Dat is dus in een rustiger tempo gegaan dan dat hij nu loopt. Boven aangekomen heb ik een mooi uitzicht over het dal. Even water verversen cq bijvullen bij een tappunt, voor ik verder loop langs de licht dalende weg. Af en toe wat fietsers, de dalende gieren voorbij, de stijgende doen dat puffend...en met het overige verkeer blijft het opletten.

In een dorpje dat ik rond het middaguur passeer, is een herberg voor pelgrims. Het ziet er aanlokkelijk uit, maar het is wat te vroeg langs de route, toch twijfel ik. Ik neem wel een lange pauze, eten en schoenen uit. Die combinatie is misschien niet logisch, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het met deze warmte erg prettig is om de schoenen uit te doen.

Het energieverbruik van het lijf, als ik dat zo kan of mag noemen, ligt met deze temperaturen voor mijn gevoel een stuk hoger. Het lijkt of mijn lijf een zucht heeft naar alles wat energie oplevert. Zo dronk ik altijd koffie zonder suiker....nu dus niet. De bakjes jam gaan echt helemaal leeg, niet uitgelikt 😃, weg. Dat wordt straks thuis opletten, anders groei ik dicht. Óf ik moet weer gaan lopen!

Na de lunch moet ik nog 15 kilometer, in het zonnetje en soms wat schaduw. Het is toch weer even bikkelen. Maar met het vooruitzicht van een stop in Lucca is dat wel af te zien. Vanaf een uur of één hoor ik weer het gerommel in de bergen... Richting Lucca ziet het er nog goed uit.

Ik had verwacht dat bij nadering van de stad, deze al snel zichtbaar zou zijn. Niet dus, na 3 km langs de rivier te hebben gesjokt over een pad met kalksteen en een stukje woonwijk, sta ik in eens voor één van de toegangspoorten. Vrijwel direct daarachter kom ik bij het bureau voor toerisme. Ik heb voor mezelf twee opties, een goedkoop hotel of de jeugdherberg. In het hotel kan ik maar één nacht terecht....de jeugdherberg is geen probleem.

Met behulp van de GPS vind ik snel mijn weg tussen de toeristen door in de oude stad. De herberg is in een voormalig klooster en heeft 140 slaapplaatsen. Je hebt de mogelijkheid om daar in de avond te eten, bij mij is de pijp aardig leeg en ik heb weinig fut om naar iets anders op zoek te gaan. De was doe ik morgen wel. Tijdens het eten toch wat druppels, niet van emotie 😄.

Opmerking: Titia, de link werkt en bedankt voor de tip. Ik ga een poging wagen om deze route te lopen. Ik kan de GPS data helaas niet downloaden. Heb jij nog tips voor overnachtingsmogelijkheden langs het traject naar Firenze? Grt. Jan

Ha Jan, je lijkt te mazzelen met het weer! Da's fijn! Ook mooi dat je vrienden bent met een fietser😉👍. Je vordert gestaag, blijft hartstikke leuk om je te volgen.

Wout 2016-07-26 22:04:43

Ha Jan, wat ga je ontzettend snel, bewonderenswaardig hoor! Je moet er wel wat voor doen, maar wat kom je veel leuks en moois tegen! Lucca is een schitterend en relaxed stadje, maar dat zul je zelf wel merken. Hoewel een echt toeristisch highlight, is de Torre Guinigi met de boom er bovenop absoluut een aanrader, lekker in de schaduw uitkijken over het prachtige stadje. Als je een dag blijft en nog wel zin hebt in een trapje omhoog...molto divertimento!

Lieke 2016-07-26 22:10:46

Hallo Jan, als je me je email adres geeft, stuur ik de gps tracks, met nog een paar kleine tips. onderdak: na Lucca eerste nacht in Orentano B&B La Ginestra, daarna hotel in Vinci, Monna Lisa, jaren 60 hotel. Hotel in Artimino: was duur en dat niet waard. Er was daar wel meer in de buurt. Mijn email adres: ggoudvis@hotmail.com.