Weer op pad.

Italië, Spoleto

Gisteravond na het eten eerst nog afscheid genomen van de mensen van het restaurant op de camping. Doordat ik afhankelijk ben van mijn kleine 'huisje' en mijn beperkte transportcapaciteit, was ik aangewezen op de geboden faciliteiten: winkeltje, bar en restaurant. Dat was in dit geval geen ramp. Ze hebben lekkere antipasti en over de keuken valt ook niets te klagen 😄 en als je er iedere dag een paar keer komt, kennen ze je al snel.......

Vanochtend op tijd eruit gegaan en ik kon alles droog inpakken. Kwart over zeven hang ik de rugzak om en vertrek van een nog min of meer slapende camping naar Spoleto. Voor het ontbijt hoop ik onderweg snel iets tegen te komen. Het eerste stadje, Montefalco, is ongeveer 7 km lopen en daar zal vast wel iets te krijgen zijn.

In de ochtendzon is het prettig lopen over het glooiende landschap en tussen de wijn en olijfgaarden. Na een uurtje lopen, nog voor Montefalco, passeer ik een bakker en kan ik wat kopen voor mijn ontbijt, een gevulde croissant en een stuk pizza. Helaas hebben ze geen koffie, maar met een vruchtensapje uit de koeling ben ik ook tevreden.

Vervolgens door Montefalco en daarna over een dalende weg de vallei in. Als ik Montefalco uitloop, kan ik Spoleto, ruim 20 kms verder, al aan het eind van de vallei zien liggen. Het is helder en de invloed van de zon begint al vroeg merkbaar te worden. Gelukkig is het een overwegend vlak landschap en hoef ik me vandaag alleen nog maar vóóruit te bewegen. Veel van de velden zijn al kaal, hier en daar nog wat maïs, tabaksplanten, zonnebloemen en een veld met van dat op couscous lijkende spul. Bij een bouwplaats weet ik niet of ik het goed zie, maar het lijkt erop dat ze een huis aan het bouwen zijn van een grof soort spaanplaat. Het zal vast wel iets anders zijn, niet mijn vakrichting denk ik dan maar 😁.

Bij het plaatsje Madonna della Stella, 4 huizen en een grote kerk, ga ik even een barretje in voor een kop koffie en iets met vruchten. De parkeerplaats voor de kerk is afgeladen met auto's. Ik ben net op tijd, na de kerkdienst stroomt het barretje vol met kerkgangers en ik maak snel ruimte door weer op pad te gaan.

Met uitzondering van de mensen bij de kerk kom ik, behalve een enkele auto en fietser, tot aan Spoleto nauwelijks nog mensen tegen en is het vooral stug door lopen en zoveel mogelijk schaduw pakken. Er staat wel een beetje wind, masr die heb ik in de rug, dus echt een verkoelend effect geeft dat ook weer niet. Vlak voor Spoleto een bar-restaurant ingegaan voor een glas cola. Een man met zijn dochter, die mij met de fiets waren gepasseerd, zitten daar ook en zijn nieuwsgierig waar ik heen ga en waar ik vandaan kom....en denken eerst nog dat ze mij niet goed begrijpen als ik vertel dat ik lopend vanuit Nederland kom.

Zoals gebruikelijk bij de grotere steden, moet ik eerst door wat buitenwijken voordat ik bij het centrum ben. Over een fietspad is het midden op de middag rustig op twee passanten na, 2 kleine slangen (30-40cm) kruisen mijn pad. Het onderkomen voor deze nacht is het Monastero San Ponziano (12e eeuw), net buiten het oude stadsdeel en ik ben benieuwd waar ik nu weer terechtkom. Als ik daar om vier uur aankom, blijkt dat een deel van het klooster geheel is gerenoveerd en als B&B in gebruik is, terwijl het bijbehorend kerkje ook nog steeds formeel in gebruik is. Boven de toegangspoort zie ik een afbeelding van een kruisridder. Later hoor ik dat in het andere deel van het klooster nog steeds zeven nonnen wonen.

Ik heb een redelijke tweepersoonskamer en een heerlijke douche. Na het dagelijks ritueel ga ik eerst de stad in, even rondkijken in de oude binnenstad en een biertje drinken. In een deel van de oude stadswal is de opbouw door de eeuwen goed te zien in de bouwwijze. Dat begint, volgens het informatiebord, bij 300 voor onze jaartelling. Als ik weer terug ben bij de B&B staat er bij de ingang een Nederlandse vrouw. Behalve over de WiFi problemen is ze niet erg spraakzaam tegen deze 'zwerver' 😁.

Een uurtje later vertrek ik weer om te eten. Na de zeer bescheiden lunch, foccacia met rozemarijn, vanavond maar wat uitgebreider gegeten. Antipasti met vlees, kaas en meloen vooraf, pasta met ragout (tomaten-gehaktsaus), kalfsvlees in citroensaus, gemengde salade, ijs en koffie na. Om tien uur ben ik weer op mijn kamer en ga ik plat 😴.

Die platen, dat zijn zeer waarschijnlijk Chipex platen. Vaak gemaakt van gerecycled hout en waterbestendig. Niks mis mee... Met jouw maaltijden overigens ook niet - water loopt me in de mond 😉!