Terugblik

Italië, Cassino

Vanochtend hebben we het ontbijt genuttigd in de paticceria tegenover het B&B, rustig op ons gemak alles kunnen inpakken en om kwart voor tien zijn we richting het station getogen. Nog een laatste blik op Montecassino voor we in de trein naar Rome stappen. Aafke vraagt nog met een grijns of we nu wel de goede kant op gaan....

In Rome aangekomen is het even zoeken naar de juiste metrolijn om bij de B&B te komen, maar al snel zijn we op weg en eerder dan gepland komen we daar aan. Het plan was om in de middag nog wat 'sight seeing' te doen, maar we hebben daar beide op dat moment de energie niet voor. Wel de tijd genomen om terug te kijken op de geweldige weken die we hebben gehad en zelf maar een anti-pasti in elkaar geflanst. Morgen nog een dagje Rome met onder andere een bezoekje aan de Friezenkerk.

TERUGBLIK
De 'Cammino di San Benedetto' is een prachtige tocht die we met bijzonder veel plezier hebben gelopen en in deze tijd van het jaar omgeven is met bloemen en alle schakeringen groen.

De route is erg goed gemarkeerd en daar waar op een enkele plek door struiken of onkruid de markering wegvalt, helpt de beschrijving of de beschikbare GPS-track je wel weer op het juiste pad.

Met de overnachtingsadressen, zoals die in de routebeschrijving zijn opgenomen, hebben we zeer positieve ervaringen. De mensen zijn erg vriendelijk, gastvrij en behulpzaam.

De zwaarte van de tocht is natuurlijk een persoonlijke ervaring die ook sterk wordt beïnvloed door externe factoren, zoals de begaanbaarheid van de paden en de weersomstandigheden. Voor ons heeft het gunstig uitgepakt. Tijdens het lopen was het overdag overwegend droog op een enkele dag na, en koel voor de tijd van het jaar. De laatste dagen hebben we kunnen ondervinden wat de hogere temperaturen met je lijf en energie doen en dat het dan ook mentaal een stuk lastiger wordt.

Voor verdere informatie over de route en andere zaken die hiermee samenhangen ben ik altijd bereikbaar.

Alle vrienden, volgers en lezers bedankt voor jullie reacties. Wij hebben genoten van de tocht en hopen dat jullie een beetje van de sfeer mee hebben kunnen krijgen.

Groot avonturen , leuke verhalen en welkom thuis.