Vivaldi

Italië, Rieti

Gisteren in de supermarkt wat spul gehaald voor een ontbijtje. Even geen toast of een verpakt croissantje, maar een gekookt eitje en brood met kaas. Nog even wat schoonmaken en dan de stad in. Ondanks het fraaie weer is het nog rustig. In het centrum van de stad, boven aan de 'heuvel', zijn ze allerlei kraampjes en eettentjes aan het opzetten. Ook de welbekende foodtrucks zijn goed vertegenwoordigd. Voor ons niet zo uitnodigend....

Via straatjes en steegjes, enkele kerken en palazzo's, verkennen we de stad. Op uitnodiging van een gedistingeerde oudere man belanden we onverwacht in het 'Teatro Flavio Vespasiano', waar een uitvoering van 'De vier jaargetijden' wordt verzorgd door een strijkers ensemble. Geen Jaap van Zweden, maar toch erg leuk en in een bijzondere ambiance. Ik ben erg benieuwd hoe het zou zijn om hier een opera bij te wonen.

We besluiten om dit keer een wat uitgebreidere lunch te gebruiken en het in de avond wat simpeler te houden, dat zou toch moeten lukken. Verse streekproducten en een lekkere wijn...genieten dus. Eind van de middag hebben we afgesproken voor een rondleiding door het 'Sotteranea de Rieti. Een enthousiaste gids vertelt ons over het ontstaan en de ontwikkelingen van Rieti als stad en leidt ons rond door de 'benedenstad' Leuk en erg interessant, omdat er zo ook voor jezelf wat puzzelstukjes op hun plaats vallen bij de diverse gebouwen die je in de stad ziet. Als we aan begin van de avond teruglopen, begint het wat te regenen. Als dit het weerbeeld voor de komende twee weken is, overdag zonnig en eind van de middag regen, hebben we absoluut geen klagen.