Afsluiting.

Italië, Rome

Met twaalf man op een warme slaapzaal duurt het erg lang voordat het ook maar iets afkoelt. Daarbij heeft de stedelijke omgeving ook nog eens zijn invloed. Ondanks de weinige bijgeluiden, snurkers e.d., is het voor mij een onrustige nacht en pas tegen de ochtend zak ik een beetje weg. Toch ga ik er om zeven uur uit en na een frisse douche begin ik weer wat te leven 😟. Het ontbijt is vanaf halfacht tot negen, maar iedereen is al aanwezig als ik om kwart voor acht aanschuif en eerst maar eens een kop koffie neem 😀. Alberto en Vicente, twee Spanjaarden die onafhankelijk van elkaar een pelgrimsroute lopen, gaan de stad in om een route langs zeven kerken te lopen en vragen of ik mee wil.... Ik ga er vanuit dat ik met Aafke ook nog wel langs wat kerken ga, dus hou ik me bij mijn eigen plan.

De Friezenkerk gaat pas om 10.00 uur open en het is een half uur lopen, dus heb ik nog wel even de tijd om wat met de foto's te doen en met Aafke wat af te spreken voor als zij morgen in Rome aankomt. Onderweg naar de kerk kan ik meteen kijken naar een wifi mogelijkheid voor tussen de middag. Dat was goed gepland, maar gisteren niet goed gelezen. De kerk is niet de gehele week open, dus sta ik daar. Dan toch maar naar het naastliggende Vaticaan. Na even gevraagd te hebben waar ik moet zijn, gaat het redelijk vlot. Nog wel even door de veiligheidscontrole, zoals op het vliegveld, en dan sta ik in het centrum van de kerkelijke macht. Bij de hoofdingang staan nog wel twee leden van de Zwitserse garde in de bekende outfit, maar voor een groot deel is de bewaking in handen van politie. Eenmaal binnen gaat het redelijk vlot en hoef ik maar even te wachten. Het testimonium, waarbij ik aanvankelijk iets had van 'so what', krijgt voor mij aan het eind van deze periode toch een andere betekenis, het is 'De afsluiting van een bijzondere wandeling'.

Na nog wat te hebben rondgekeken bij het Vaticaan en met mij vele toeristen, ga ik weer richting het pelgrimsonderkomen om daar, bij één van de barretjes wat te drinken en het verslag van gisteren te uploaden. De verbinding is niet al te snel, maar uiteindelijk lukt het. Achter me zit, naar later blijkt, een groepje jongere mensen uit Slovenië. Ze hebben een congres in de omgeving, maar hebben vandaag een dag vrij in het programma om Rome te bekijken. Ik herken dat wel, het kan ontzettend saai zijn dat soort conferenties.....😃.

Onderweg naar het pelgrimshuis kom ik twee gasten van gisteren tegen die naar huis terugkeren, voor hen zit het erop, zoals voor de meesten die hier aankomen. Een enkeling gaat door of vertrekt van hier. Als ik weer in het pelgrimshuis ben, zijn er weer nieuwe mensen gearriveerd. Een paar waren tijdens de aardbeving in Spoleto. Ze waren behoorlijk geschrokken en hebben in de nacht een uur op het plein voor het hotel doorgebracht. Omdat iedereen zoveel mogelijk uit het getroffen gebied werd weggehouden, hebben ze hun tocht helemaal om moeten zetten, inkorten dus. Wat heb ik geluk gehad.

In de avond is het met het eten gezellig en als we daarna met zijn allen nog even buiten zitten wordt er een gitaar voor de dag gehaald. Goede sfeer en leuke mensen, een mooie afsluiting van de dag en mijn vier maanden solo op pad.

Hiermee is een eind gekomen aan mijn verslagen van een voor mij bijzondere periode. Voor mij was en is het beschrijven van de dagelijkse dingen, hoe onbenullig soms, belangrijk. Je ziet zo veel en vergeet zo snel.

Alle lezers en volgers bedankt voor de aandacht, steun en de (lieve) reacties die ik op mijn verslagen heb gekregen. Ik vond het bijzonder om dit te mogen doen en zonder de support van Aafke was dit niet gegaan. Ik ben blij als ik haar over een paar uur weer bij me heb om dan samen ook nog een paar weken te kunnen genieten.

Ik blijf de komende weken een blog bijhouden op 'Pindat' over onze wandeling over de Via Francigena van Rome naar Sienna of Firenze. Ook deze zal te lezen zijn, maar ik zal jullie niet meer lastig vallen met mailtjes over updates. Wees gerust onze virtuele reisgezel op een wat 'ander' pad dan de laatste maanden.

Voor de lezers die plannen hebben om te gaan lopen en meer informatie willen hebben over de route die ik heb gelopen, planning, gebruik GPS of andere zaken, vraag het gerust. Ik wil graag helpen.

De groetjes en voor velen tot gauw, eind september ben ik weer thuis.

Jan (John Tube)

Jan, nogmaals van harte gefeliciteerd, wat een prestatie, man. En je verslagen heb ik altijd als interessant ervaren, nooit "onbenullig", hoor. Ik blijf je volgen, geniet jij maar van je weerzien met Aafke en van heerlijk Rome en ik hoop je gauw weer te spreken. Allerhartelijkste groet, - Jaap

Jaap Heijstek 2016-08-30 09:14:48

Ik ga ze missen Jan die prachtige beschrijvingen. Ook vanuit Limburg nogmaals gefeliciteerd. En als je zin hebt loop je toch gewoon even naar Zuid-Limburg. Kippenendje vanuit het westen des lands. 😅 Een mooie voortzetting met Aafke. Groeten uit Nuth Ed en Jet

Ed Frieser 2016-08-30 09:27:04

Jan, bedankt voor de mooie reisverslagen. Na een praatje met Aafke, kreeg ik van haar het ' Pindat' adres en heb al je verslagen gelezen en ervan genoten.Een tocht en uitdaging om nooit te vergeten. Geniet nu de maar van het weerzien met Aafke en jullie gezamenlijke wandeling. Groetjes Netty

Netty Dupain 2016-08-30 10:47:58

Ik heb genoten van je verhalen. Groet, Hans Smits (Jura reis)

Hans Smits 2016-08-30 11:00:26

Jan, het was een mooie reis en ik ben graag deelgenoot geweest. Ik moet zelf nog maar eens nadenken of en hoe ik mijn vergelijkbare plannen in de toekomst gestalte ga geven. Je hebt een mooie prestatie geleverd, maar of het je daar om ging...? Ben vooral heel benieuwd wat het je gebracht heeft in de overgang van de ene levensfase naar de andere. Hoop je graag weer eens te spreken. Groeten aan Aafke.

rob 2016-08-30 11:08:40

Beste Jan, "fan herte lokwinske" met het volbrengen van de kuier naar Rome. We hebben genoten van je verslagen, wel jammer dat de Friezenkerk nu juist gesloten is. Nog hele fijne weken toegewenst, ook de groeten aan Aafke morgen, lieve groet van Koos en Geertje uit Sexbierum.

Geertje Postma 2016-08-30 11:17:57

Beste Jan, met diep respect wil ik je complimenteren en feliciteren met het behalen van je eind doel. Ook voor Aafke dikke complimenten. Ik besef goed dat de verslagen van vrienden en familie een belangrijke ondersteuning zijn geweest voor jou, maar het is niets vergeleken met de steun van je vrouw Aafke. 4 à 5 maanden alleen thuis alle dagelijkse beslommeringen tot zich moeten nemen en dan ook je man op afstand weten te ondersteunen en motiveren in een voor hem zo belangrijk doel. Top Aafke! Arja en ik wensen jullie nog heel veel wandel plezier voor de komende weken. Overigens dank voor de mooie en leuk lezende verslagen. Groetjes Arja en Theo

Arja en Theo 2016-08-30 12:05:31

Dank Jan. Het was leuk om te lezen. Ik moet op zoek naar een ander boek ;-) Veel plezier met Aafke!

WP 2016-08-30 14:05:30

Gefeliciteerd !

Annie & Coen 2016-08-30 14:39:09

Gefeliciteerd en veel plezier samen!

Mario 2016-08-30 22:02:20

Gefeliciteerd, een hele prestatie. Geniet samen met Aafke van de volgende wandeling-uitdaging!

Marianne 2016-08-30 22:38:41

Gefeliciteerd met deze prestatie. Nog een fijne tijd met Aafke. Herman en Annelies

Annelies Hendriks 2016-08-31 12:28:36

Jan we hebben genoten van je reis verslag. Gefeliciteerd met je prestatie top !!!! We zie elkaar weer in november op de terugkomdag . Groetjes ook aan Aafke geniet samen nog heerlijk van een paar weken wandelen.

Arjan en Lenie Veenstra 2016-08-31 15:36:26

Prachtige ervaring Jan, mooie herinnering, dit dagboek. Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van Italië samen met Aafke. Groeten Martine

Martine 2016-09-04 13:51:10

Hoi Jan, ik ben net terug uit Z-Frankrijk. De Mt Ventoux opgefietst voor Kwf en in het bijzonder Inermezzo, een inloophuis voor menesen met kanker en hun familie. Zo komt er een einde aan jou grote reis,gefeliciteerd. Gepland en gedaan. Op naar...? Groet, Gillis

Gillis 2016-09-04 20:54:51

hoi jan, het was bizonder om je te volgen gedurende je reis. wij hebben genoten van je verslagen en foto's. geniet nog van een paar wandelweken met aafke. groetjes, ook van klaas en gerda

jannaco en bram 2016-09-06 10:41:43

Gefeliciteerd met het behalen van je doel Rome, dat was een hele trip. Ik heb met volle teugen genoten van het verslag van je wandelreis. Mijn belangstelling ging vnl uit naar de verslagen van je pelgrimstocht van Florence-Assisi-Rome. Dit omdat wij, mijn man, ik en nog 3 familieleden dit pad in 2017 willen gaan doen. Ik ben momenteel naar informatie aan het zoeken over meer overnachtingsmogelijkheden. Als het voor jou uitkomt, kun je mij die dan mailen? En kun je me misschien vertellen hoeveel een overnachting gemiddeld kost in Italië? Mijn man en ik hebben tot nu toe camino's in Spanje gelopen, momenteel loopt mijn man, Rudy, de camino del Norte in Spanje. Nog veel loopplezier met je vrouw Aafke en hopelijk hoor ik van je. Met vriendelijk groet, Nelleke Dominicus Email: nellekedominicus@gmail.com