589!

Italië, Vallerosa

Vanochtend heb ik met enige verbazing mijn ontbijt genuttigd. Niet dat er iets aan het ontbijt mankeerde, dat was prima verzorgd met wat kaas, diverse vleeswaar, koffie etc.... Maar de houding van de nogal forse jongedame van het hotel. Ze had een zwaargewicht judoka kunnen zijn, lang en stevig. Ze zit nauwelijks drie meter van me af, onderuitgezakt in een soort schommelstoel, te 'spelen' met haar smartphone en er kan met veel moeite een flauw glimlachje af. Het zal nog wel te vroeg in de ochtend zijn....

Vandaag heb ik geen haast, eigenlijk is dat een vreemd woord in de context waarin ik naar Rome stap, om naar Selci te gaan. Het is ongeveer 19 kilometer en de hoogteverschillen vallen mee, dus piano, piano....op de rem 😀. Eerst nog even door de nauwe straatjes en bij de groenteboer wat bananen halen voor onderweg. Daarna is het afdalend over een lange trap naar de doorgaande weg, 500 en tig treden. Ik heb ze niet geteld, maar voorgaande lopers schijnen dat wel te hebben gedaan 😒. Halverwege heb ik zicht op de omgeving en de heuvels die vandaag het 'werkterrein' zijn. Van boven gezien lijkt het vlak....

Na de trap is het een stukje asfalt en dan hooguit 40 meter omhoog. Peanuts zou je zeggen, vergeet het maar. Pas dan voel ik dat de benen het zwaar hebben na de hoogtemeters van gisteren en ben ik blij dat het een kort klimmetje is. Gelukkig gaat het vervolgens over de rug van de heuvel met aan weerszijden mooie vergezichten. Zoals de heuvel zich door het landschap slingert, zo verloopt ook de weg. Veel extra meters om hemelsbreed één stap te zetten, alsof je dronken over een slingerend pad de berg opgaat.

Om van de ene heuvel naar de ander te komen, moet je door een dal, hoe logisch. In dit geval ook weer een beekpassage. Deze staat niet droog en is nogal modderig. Met een beetje uitkienen waar ik mijn schoenen zet, kom ik zonder probleem aan de andere zijde. Daar is het steil omhoog over een uitgedroogd k(l)eihard pad met op sommige plekken flink diepe tractor sporen. Ik moet er niet aan denken om hier onder regenachtige condities omhoog te moeten lopen, kruipen.... Voordat ik boven bij de weg ben, verdwijnt het pad tussen het mij zeer geliefde struikgewas....na wat bramen een corrigerende tik te hebben gegeven, bezorgen ze me toch nog een haal 😠. Het is gelukkig maar een meter of vijftig door de struiken en dan is het leed weer geleden.

Glooiende asfaltwegen brengen mij verder en geven me weer de ruimte. Ik realiseer me steeds meer dat Rome erg dichtbij is en ik de afstand in een paar dagen zou kunnen overbruggen, maar ook dat dat weinig zin heeft. Aafke komt de dertigste aan, dus ik heb de tijd. Daarna is het voor mij drie weken 'uitlopen', ontwennen en voor Aafke drie weken vakantie. We gaan er in ieder geval van genieten.

Even na twaalven stop ik bij een bar/pizzeria voor de lunch. Ik hou het simpel; twee stukken pizza, een erwtensalade en een glas wijn. Na anderhalf uur ga ik voor de laatste 6 kilometer en passeer daarbij ook nog de kerk Santa Maria Vescovio. Deze is gebouwd op/bij een Romeinse nederzetting en stamt oorspronkelijk uit de 8e eeuw, is een paar keer herbouwd en schijnt aan de wieg te hebben gestaan van het katholicisme.

Dan is het nog 2 kilometer extra en weer een stukje omhoog om bij mijn overnachtingsadres te komen. Gelukkig ligt het langs de route en kan ik de extra meters morgen in mindering brengen. Tegen drieën ben ik bij het 'ristorante La Vecchia Quercia' waar ik hartelijk wordt ontvangen door Giuseppe, alias Pino. Voordat ik naar mijn kamer kan, krijg ik eerst wat te drinken en olijven met wat brood.

De kamer is prima verzorgd en het avondeten nog meer, ik geniet.