Herinnering.

Italië, Greccio

Wat die slang betreft, weet ik niet of het wel een waterslang was. Er was geen water in de buurt, het was bijna op de top van de heuvel en ook geen kraan of gardena aansluiting te bekennen. Ik heb de foto's nog even goed bekeken en ook geen 'kiwa' keurmerk kunnen ontdekken 😃. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en altijd weer leuk om te lezen.

Ondanks het heerlijke bed heb ik door de warmte en straatgeluiden een onrustige nacht gehad en sta ik een beetje gammel op. Na wat koud water en wat beweging, begint het lijf weer in normale doen te komen en de computer tussen de oren draait ook weer snel naar behoren. Het ontbijt staat vanochtend in schril contrast met de overdaad aan ruimte in mijn slaapzaal en kingzise bed. Het enige voordeel is dat alles al klaarstaat en ik aan het ontbijt kan beginnen wanneer het mij uitkomt. Door problemen met het internet lukt het mij niet om het verslag van gisteren te uploaden

Half acht trek ik de deur achter me dicht en loop door de nu nog stille straten Rieti uit. Over de brug en dan langs het riviertje de Velino. Het is nu nog heerlijk koel en de verwachtte neerslag is ook gisteren uitgebleven. Doordat ik aan de zuidkant van het Centrum ben, loop ik al snel buiten de stad en voor mij uit zie ik richting het noordwesten in de verte Contigliano en Greccio tegen de volgende heuvels aan. Maar eerst ga ik nog langs het Franciscaner klooster Fonte Colombo.

Voordat de route van de doorgaande weg afbuigt, kan ik bij een winkeltje nog een aanvulling op mijn ontbijt kopen. Als ik straks 'boven' bij het klooster ben, is dat een mooie beloning, hou ik mezelf maar voor 😀. Het is een kleine 200 m omhoog, aanvankelijk een pad met losse stenen, maar wat later verbreed het pad zich en is vervolgens goed te belopen waardoor ik toch nog redelijk snel bij het klooster ben. In de kapel zijn mensen aanwezig en ik maak maar geen foto's. De binnenplaats van het klooster straalt rust uit. In een hoek hangt het dikke koord voor het luiden van de klok, "ik durf het haast niet te vragen, maar zou ik misschien....." toch maar niet gedaan 😉.

Op een rustig plekje in de schaduw eet ik mijn broodje met rauwe ham. Vanuit het klooster komt een Franciscaner kloosterling/monnik die met een auto wordt opgehaald. Mijn gedachten gaan onmiddellijk terug naar die ochtend bij de Franciscaners in Besançon. Ik vond dat toen heel speciaal en zo voel ik dat nu nog steeds. Een jonge man opent het winkeltje, het is nog dicht, maar ik mag wel even kijken. Als ik weg ga, krijg ik van hem een hanger met het 'tau-teken'. Het symbool dat voor de Franciscaners staat voor zegen en vrede. Er is natuurlijk nog meer over te vertellen en ook op internet zijn er diverse verhandelingen over te vinden.

Na nog wat te hebben rondgekeken, vervolg ik mijn pad heuvelafwaarts weer de vallei in. Inmiddels is de temperatuur lekker aan het oplopen, en loop ik vooral in de schaduw van mijn rugzak. Via het oude deel van Contigliano, natuurlijk ligt dat weer wat hoger, loop ik richting de doorgaande weg. Het is twaalf uur als ik een bar passeer en eigenlijk heb ik wel trek. Een biertje en een stuk pizza gaan er in als de gebruikelijke koek. Nog een kop koffie en even gebruik maken van free wifi... Een uurtje later begin ik aan het laatste stukje naar Greccio. Ik kan helaas niet terecht in het pelgrimsonderkomen bij het klooster en zal op zoek moeten naar een alternatief.

Even na twee uur ben ik in het dorpje dat slechts een paar straten telt, maar wel een plein met een fontein heeft.... Ik beland uiteindelijk in het plaatselijke hotel evenals een paar andere lopers uit Duitsland, een stel en twee oudere mannen. Het ziet er binnen erg netjes uit, maar de kamer haalt het niet bij mijn 'suite' in Rieti 😄. Maar in de grote tuin met diverse zitjes in de schaduw, is het onder het genot van een biertje heerlijk toeven.

Een wandelingetje door het dorp is met 10 minuten bekeken, maar vanaf het gesloten hotel restaurant Belvedere heb ik vanaf het lege terras, zoals de naam al aangeeft, een mooi uitzicht over de vallei en zie ik aan de overzijde Poggio Bustone. Ik ben blij dat ik de e-reader bij me heb om wat te lezen. 's Avonds heb ik in het hotel gegeten. Een prima antipasti, maar de mixed gril viel tegen. Het kan ook niet altijd goed zijn....

Wat die slang betreft, denk ik dat het inderdaad een andere soort moet zijn, Jan, ...... maar welke ? `t Is net als met paddenstoelen, hoe meer je leest, hoe meer je gaat twijfelen. Geniet weer van je wandeling, vandaag, en de natuur in al z'n facetten !!! Hier in Steenbergen is het regen, regen, regen, net als gisteren. Als jíj maar droog loopt ! Knuffel.