Even rustig!

Italië, Leonessa

Na de regenachtige dag van gisteren worden we vanochtend wakker met het zonnetje. Op 1000m weliswaar wat fris, maar een stuk aantrekkelijker om de dag mee te beginnen. Vanaf het balkon hebben we een schitterend uitzicht over de vallei. Aan de ene kant het dorpje en naar de andere kant wat optrekkende mist en in de verte de besneeuwde toppen. Vandaag een vrij vlak traject naar Leonessa en een niet al te grote afstand. Dus besluiten we rustig aan te doen en eerst het historische dorpje door te lopen, omdat dat er gisteren niet van kwam.

Waar normaal het venijn in de staart zit, was dat vandaag bij de kop. Vanuit Monteleone is het eerst 200m redelijk stijl omlaag over een smal paadje met gelukkig weinig modder, maar wel veel bloemetjes die het tempo niet bevorderen. Daarna gaat het, op een enkel bultje na, over een vrijwel vlak landelijk pad door naar Leonessa. Het is heerlijk weer om te lopen en we moeten het tempo bewust laag houden om niets te forceren en ook om geen orchideeën te missen, zucht. Op de vierdaagse vallen per slot van rekening ook de meeste mensen op de 3e wandeldag af. We staan een tijdje stil bij een pracht stel grijsblauwe koeien met kalveren. Één van de koeien is de stier aan het 'versieren' maar hij heeft er zo te zien maar weinig zin aan. Genoeg kalveren denkt hij waarschijnlijk.

Tegen eenen lopen we Leonessa binnen en zoeken eerst iets voor de lunch. Iets van antipasti en wat te drinken, het is al snel goed. Daarna richting het hotel. Het heeft 4 sterren, maar die zijn vooral aanwezig op de buitenmuur. Het is schoon en verzorgd, maar van de man achter de balie of TV gaat weinig spontaans uit. Op de kamer het vaste ritueel van wassen en douchen. Aafke presteert het om bijna de gehele kamer blank te zetten......douchegordijn hing net niet binnen het riggeltje en dus loopt het water over de vloer en niet richting afvoer. Het is ook erg knullig aangelegd. Maar de vloer is in ieder geval weer schoon.

Als we wat later op pad willen, regent het pijpenstelen. Dan maar in het hotel wat vertier zoeken. Nou niets dus, zelfs geen bak koffie te krijgen. Dus met de plu het stadje in en wat rond gekeken. Beetje troosteloos, zeker met het regenachtige weer. Ook hier weer de tekenen van aardbevingsschade, zoals onder andere bij de Franciscaner kerk waar de hele voorgevel wordt 'onderstut'. Bij een supermarkt wat hapjes gekocht, heerlijke olijven, kaas en wijn. Helaas maar één glas, dus lekker delen. Daarmee komen we de resterende middag tot het avondeten wel door. Morgen een pittig dagje met veel hoogtemeters.

Leonessa kon mij niet bijzonder bekoren. Ik verbaasde me ook wat over die vier sterren, maar het meisje achter de balie was vriendelijk. Vorig jaar werd de kerk nog niet gestut, maar toen kon ik er niet in; ik zie nu de deur open staan. Die tekenen van de aardbevingsschade blijven nog een paar dagen helaas. Veel plezier morgen!

Everdiene 2018-05-17 18:21:09

....lijkt wel of het weer opnieuw een lange neus maakt naar de weerman... of heb je het zo gepland? Duimen voor beter weer! Desondanks veel plezier samen!

Wout 2018-05-17 20:05:16

Heerlijk om je verslagen te lezen! Het is nog maar afwachten of ik dit jaar zelf de mogelijkheid heb om te gaan lopen, dus ik zal het met jouw verslagen moeten doen. Ik gedachten loop ik mee, voelt ook alsof ik zelf onderweg ben. Veel plezier!