Een dagje Genova.

Italië, Pedemonte

Dit keer eerst even een wat ander begin dan 'normaal'. Het is een uur of twee, 's nachts dus, dat ik naar het toilet ga en met een slaperig hoofd wat rond kijk 😴😟 een keer in mijn ogen wrijf om zeker te weten dat ik het echt goed zie....er zit een ongenode gast in de douchebak 😕. Terug in bed is het lastig om meteen de slaap weer te vatten 😔, uiteindelijk val ik wel weer in slaap, wordt het ook weer licht en heb ik geen haast.

Als ik naar het barretje aan de andere kant van de loopbrug ga voor een koffie en croissantje, is de lucht strakblauw en belooft het een mooie dag te worden. Na het 'ontbijt' ga ik eerst maar even wat 'schrijven' en kijken of ik het internet op kan. Angelo wilde wat eerder weg in verband met wat dingen die hij zelf nog moest doen en hij wilde mij de foccacia laten proeven uit zijn favoriete panificio. Het afgesproken vertrek om half tien wordt uiteindelijk tien uur. Als hij de garage opent, blijkt dat hij een liefhebber is van klassiekers. Er staat een oude Mercedes, Jaguar, Alfa en Fiats. We gaan in een Fiat, Jeep-uitvoering, op weg naar Pontedecimo.

Wijnand heeft de aansluiting in Milaan gemist en het wordt twee uur later.... Omdat hij via Genova reist, spreken we af dat ik hem daar zal ontmoeten. Dat scheelt hem al gauw een halfuur reistijd en hebben we meer tijd met zijn twee. Dan volgt voor mij de uitdaging om een kaartje te bemachtigen. Het loket is niet bezet en de kaartjes automaat wil mij ook niet van dienst zijn. Dus maar even om hulp vragen...en dan blijk ik niet de enige te zijn die een probleem met de automaat heeft. In een Tabacchi verderop blijk je ook kaartjes te kunnen kopen, dat is een opluchting. Door wat storing kost het mij meer dan een uur om in Genova (15 km verder) te komen, het lijkt de NS/pro-rail wel, maar ik ben nog steeds ruim op tijd, dus alles komt goed. Ik ben ontzettend blij (klein traantje) als ik hem na bijna een jaar weer zie.

De middag brengen we pratend, etend, drinkend en lopend door in het oude gedeelte van Genova. De tijd vliegt voorbij. Het is duidelijk dat hij bezig is met de nieuwe fase die voor hem ligt. De studie is goed afgerond en hij is nu bezig met solliciteren, want hij wil zijn eigen broek op kunnen houden. Dat is allemaal best wel lastig als je net terug bent uit Japan en je de draad weer moet oppakken. Na zevenen nemen we afscheid....ik terug naar 'mijn weg naar Rome' en Wijnand naar zijn eigen pad. De komende dagen reizen hij en Linda (zijn vriendin) met haar ouders naar Nederland.

Tijdens de treinreis is de lucht snel aan het betrekken. Angelo pikt me gelukkig op en ik ben redelijk vlot op mijn kamer. Als ik wegga om nog even wat simpels te eten, begint het te regenen en even later breekt er een heftig onweer los. Ik zit droog en heb genoeg stof (en emoties) om over na te denken.

Wanneer ik terugloop, is Angelo's vrouw, Marika ook thuis gekomen van een week Sicilië. Ik moet even binnenkomen voor een praatje en maak ook meteen wat foto's.

Leuk man, dat het gelukt is om Wijnand te ontmoeten!👍