LAW 5-2, Van Katwijk naar Den Haag Centraal station.

Nederland, Den Haag

Na een onrustige nacht met van tijd tot tijd regen en motregen, dus een natte tent, op tijd opgestaan. Gelukkig is het inmiddels gestopt met regenen en met het beetje wind dat er staat en een opkomend zonnetje is het tentje al snel 'droog'. Aangezien het winkeltje op de camping om 9 uur open gaat heb ik de tijd om rustig de boel te pakken en ondertussen na te denken hoe ik het gedaan zou hebben als het nog steeds zou regenen. Dat zal onderweg naar Rome vast wel een keer (of vaker) gebeuren en juist op de momenten dat je er niet op zit te wachten.

Het pakken ging wat vlotter dan gisteren en al snel sta ik in de winkel om vers afgebakken broodjes te kopen, een croissantje, wat eiersalade, fruit en een yoghurtje. Wat wil je nog meer....uhh, een bak koffie! Helaas, dat is dus afkicken. Na het ontbijt op pad. De route loopt langs de camping en ik loop al snel in het duin. Af en toe een blik naar achteren om te zien hoe Katwijk geleidelijk achter de duinen verdwijnt. Nog enige tijd kun je de 'Universel Murad Hassil' zien liggen. Dit is een tempel van de Internationale Soefi Beweging en ligt in de duinen van Katwijk aan Zee vlak bij/naast de camping.

Aanvankelijk is het nog rustig, maar al snel wordt het drukker. Vooral veel fietsers (die van de 'sportieve' met helmpjes op en sommige ook met te dikke buiken) en hardlopers. Gelukkig loopt het pad veelal door het duin enige tientallen meters van het fietspad, maar wel enkele kilometers door mul zand duin op en af. Bij tijd en wijle langs restanten van de 'Atlantik wall' en mooi gelegen vennen. Om half elf aangekomen bij paviljoen Wassenaar en tijd voor een bak koffie. Na de koffie een duinpan in en vervolgens omhoog naar een uitzichtpunt. Naar het noorden is Katwijk nog goed te zien. Naar het zuiden kan ik ook Den Haag met zijn markante hoogbouw waarnemen, maar dat is toch nog een rot eind weg, slik.

Gelukkig wordt het pad beter, minder zanderig, en loopt het een stuk aangenamer. Van de blaar van gisteren heb ik geen last en kan dus lekker doorstappen. Door de duinen van Meijendel, langs het oorlogsmonument op de Waalsdorpervlakte, 't Haagsche Bos en de Bezuidenhout is het tot aan het station, op een enkel stukje na, door natuurgebied en parken. Heerlijk, alleen op de zondag erg veel mensen......., maar dat mag de pret niet drukken. Vooral niet als je, in het zonnetje zittend met je gat op het mos langs het pad, voeten luchtend, genietend van een paar heerlijke broodjes met salade, mensen van diverse pluimage langs ziet komen. Sommige blijven staan voor een praatje en anderen passeren enigszins verbaasd.

Kwart voor vier ben ik bij het station, voldaan, en dan zit deze testcase erop. Gelukkig een paar leermomenten gehad waar ik wat mee kan, al zal het niet te vergelijken zijn met wat waarschijnlijk nog op mijn pad gaat komen. Met het schitterende weer van de afgelopen dagen was het prettig om te doen en begint het steeds meer te kriebelen om richting Rome te gaan. Toch zal dat anders zijn naarmate de weken verstrijken en de dagplanning van uur tot uur kan wijzigen, 'het loslaten' zal best wel eens moeilijk kunnen zijn. Gelukkig haalt Aafke me straks bij het station in Bergen op Zoom op en hoef ik niet te bussen.

De komende weken zal ik tot het vertrek naar Rome wat minder lopen in verband met het vertrek van Aafke naar Japan.

Met goede moed gestart. Houd de moed erin en succes!👍🤓

Ed Frieser 2016-04-16 23:43:43

Ed, bedankt! Groetjes aan Jet!

JohnTube 2016-04-17 17:07:47

Leuk verslag, Jan! Ga je volgen! Succes!

Cor van Emst 2016-04-19 01:13:05

Mooi man! Veel plezier. Ga je volgen.

Roel de Haan 2016-04-19 11:37:20

Mooie challenge, ga je zeker volgen. Veel plezier!!