Gemist.

Italië, Liguria

Ik hoef vanochtend geen haast te maken want ik kan toch pas vanaf 8 uur ontbijten. Er staat een stevige zuidelijke wind en naar het zuidoosten zie ik tegen de bergen bewolking. Waarschijnlijk als gevolg van de vochtige lucht vanaf de Middellandse Zee die wordt opgestuwd en dan condenseert. Nog even op de Noorse weersite gekeken, er is in de omgeving van Genua in de middag kans op wat neerslag. Ik heb er gelukkig toch geen invloed op en zie wel hoe het uitpakt.

Het fietsende Italiaanse stel staat voor het hotel met panne. Één van de bagagedragers van de mountainbikes moet worden gerepareerd, dus hebben ze de hulptroepen van thuis ingeroepen en wordt de zaak zo goed mogelijk gefikst. Hat materiaal heeft natuurlijk behoorlijk te lijden onder deze terrein condities. Het biedt mij de gelegenheid om te vragen hoe ze dat nu doen met de steile passages in de route....daar gaan ze dus toch wel omheen. Dus niet de fiets op de nek en lopen 😶. Toch vind ik het evengoed een hele prestatie om over deze paden te fietsen, dat is niets voor mij.

Na het typische Italiaanse ontbijt, toast en jam, begin ik aan het tochtje naar 'Passo del Faiallo'. Tussendoor moet ik eerst nog over de 'Monte Beigua', met 1287 m de hoogste top in de omgeving. Het redelijk begaanbare pad gaat na een paar honderd meter over in een brede (afvoer)goot en ik ben blij dat het droog is. De groen uitgeslagen stenen, klei en puin zijn de getuigen van onstuimigere dagen waarop je hier liever niet wilt lopen. Met nog wat water of modder hindernissen erbij en het parcours voor een survivalrun is gereed. Dat had ik dus beter niet kunnen denken....even later liggen een vijftal 'hindernissen', modder en half vergane boomstammen om eventueel niet door de modder te hoeven, op mijn pad 😕. Als ik wat uit mijn broekzak wil halen, tref ik daar ook de sleutels van de hotelkamer aan, sh... later met de post maar terugsturen.

De bewolking neemt steeds verder toe en als ik om elf uur boven ben bij Monte Beigua, loop ik er dus in. Op de top is naast een uitgebreid zendmastenpark, wat door de bewolking nauwelijks is te zien, een rifugio en ga ik voor een kop koffie en wat te eten. Omdat het nog te vroeg is voor een lunch neem ik twee stukken taart. Als ik vertrek maak ik binnen tien minuten een aantal foto's van de zendmasten en een kapelletje, zodat de wisseling in bewolking goed is te zien ....

Vanaf de top is het een breed pad dat op hoogte boven langs de berg gaat met een fraai uitzicht over de Middellandse Zee, althans als het helder is. Er staat een behoorlijke wind en flarden bewolking drijven over het pad. Ik ben blij dat mijn hoedje windvast is. Bij een informatiebord langs het pad zie ik gelukkig nog iets van het panorama dat aan mijn zicht onttrokken is. Het ziet er prachtig uit, op de plaat.......😂.

Ik kan redelijk vlot doorlopen, wordt niet 'gehinderd' door de korte stops voor het nemen van in dit geval grijze foto's. Het enige frisse en vrolijke wat er te zien is zijn de diverse bloemetjes. Ik kan me zelf daar niet toe rekenen, vrolijk wel, maar over dat frisse heb ik mijn bedenkingen. Onderweg kom ik naast een verloren sok ook nog een groepje Italiaanse wandelaars tegen. We raken natuurlijk in gesprek. Zij lopen speciaal voor het weergaloze uitzicht langs deze route. Ik ben dus niet de enige die iets meer had willen zien.

De laatste 2 kilometer is het weer afdalen over een rotsig pad met later ook wat slingerende wortels van de dennen waar ik langs loop. Het klaart tijdelijk even op en heb ik toch nog wat zicht op de omgeving. Bij het hotel aangekomen, met de toepasselijke naam 'La Nuvola sur Mare', merk ik toch dat ik het een beetje heb gehad... Na een heerlijk lokaal gebrouwen biertje van de tap, 'Marcus Faber' uit Genua, naar de kamer. Douchen, wassen etc.... Met de wind buiten hangt mijn was horizontaal en droogt toch, ondanks de bewolking.

Als ik in de avond tijdens het eten, zoals uit één van de reacties viel op te maken, is het inderdaad hier inderdaad fantastisch, naar buiten kijk raak ik gebiologeerd door het schouwspel van de voortrazende en wervelende bewolking waarmee de luchtstroming rond de bergen en het hotel zichtbaar worden. Een spectaculair gezicht, vind ik!

Voor het eten nog met Wijnand gesproken om iets af te spreken voor donderdag. Het wordt een rendez-vous in Pontedecimo. Hij arriveert daar om kwart over elf. Ik ga hiervoor van de route af en moet nog even uitzoeken, puzzelen, wat voor mij het makkelijkste is. Dus kaart en GPS erbij.....en even niet schrijven aan het blog.

Aahhh, wat jammer, even geen blog .... !!! Hoewel ik het heerlijk zou vinden om je weer thuis te hebben, betrap ik mezelf op de gedachte dat - eenmaal thuis - er ook geen (bijna) dagelijkse verhaaltjes meer zijn, 't is een klein beetje verslavend, Jan (grijns) ! Ontzettend leuk dat je met onze Wijnand kon afspreken, op het moment dat ik dit schrijf zitten jullie waarschijnlijk al aan de lunch ... Heel veel plezier samen en geniet van het samenzijn !!! In gedachten ben ik bij jullie.

Aafke Buijs 2016-07-14 13:33:57

Hoop op meer zicht voor je, dat zou toch wel leuk zijn!