Piano.

Italië, Liguria

Eerst nog even terug naar gisteren. Bij het 'agriturismo' net oost van Santa Mario del Taro, werden we hartelijk ontvangen. Mooie ruime kamers met aparte badkamer, menig hotel kan daar nog wat van leren. Een tijdje met het Duitse stel, Marijke en Sebastian, zitten praten over de route. Zij lopen de Alta Via vanaf La Spezia in tegenovergestelde richting en dan is het altijd prettig om ervaring over de route en slaap mogelijkheden uit te wisselen. Zo is aan het eind van mijn route van vandaag een restaurant, dat ook een aantal kamers had, gesloten. Een kilometer of drie verderop is wel een B&B.

Het eten was heerlijk, met vooraf antipasti om de vingers bij op te eten. Nu had ik ook een gigantische trek en smaakte het me allemaal uitstekend, toch zitten mijn vingers er nog aan.

Vanochtend bij het opstaan, merk ik dat de voeten het gisteren behoorlijk te verduren hebben gehad en nu erg gevoelig zijn. Vandaag maar proberen om rustig aan te doen en het loop tempo laag te houden.

De Alta Via maakt vanaf Passo de Faiallo (inmiddels alweer een dag of wat geleden) diverse lussen. Voor de afspraak met Wijnand had ik de eerste lus al 'glad gestreken', en zo ook de twee afgelopen dagen en dat bevalt me eigenlijk wel. Vandaag gaat de route in het begin wat zuidelijker en over wat toppen....ik vind het na gisteren wel best en pak wel een wat kortere weg, dat scheelt mij 2,5 uur lopen tot de Passo di Cento Croci.

Na het ontbijt worden we naar de Passo de Bocco gebracht, maar eerst nog het dorpje in voor wat inkopen. Voor mij zijn dat wat van die gele energiepillen, maar het Duitse stel moet ook avondeten inslaan. Hun route eindigt vandag op een bergtop zonder voorzieningen in de directe omgeving. Dus kamperen en zelf koken. Op de pas nemen we afscheid en vervolgen we onze eigen routes.

Ik loop een uurtje langs een rustige en schaduwrijke weg, met bloemetjes in de berm 😊, voordat ik weer aansluiting heb op de Alta Via richting Monte Ventarola. Over een uitloper hiervan gaat het pad richting de top met een mooi uitzicht over de omgeving en de vallei. De vegetatie krijgt ook een meer mediterraan karakter en ondanks dat het doorgaans nog redelijk groen is, zie je inmiddels toch ook de invloed van de droogte en warmte.

Waar ik een maand geleden op zoek ging naar een enigszins droog plekje voor een pauze, zo ben ik nu op zoek naar een plekje met schaduw en wat wind. En dat is nu toch wel gemakkelijker 😃. Ondanks dat de markering van de route erg duidelijk is, loop ik in gedachten een afslag voorbij en kuier dus rustig door naar beneden. Na een kwartiertje geen markeringen te hebben gezien, kijk ik op de GPS.....😕. Ik loop inmiddels 200 m lager dan de route, maar hoef niet helemaal terug. Iets verder kan ik een ander pad nemen en met wat extra zweetdruppels 💦 ben ik weer op track.

Bij de Passo di Cento Croci staat een monument ter nagedachtenis aan de strijd die de partisanen in 1944 hier hebben geleverd met de Duitsers. Dit is overigens niet de reden van de naam van de pas. Die schijnt zijn oorsprong te hebben in een verder verleden, met struikrovers en ander gespuis... Bij een camper met Luxemburgs kenteken die daar staat, vraag ik wat water en natuurlijk volgt er een praatje. Altijd weer leuk.

Dan nog even 3 kilometer doorlopen naar het B&B. Ik hoop dat er plek is, want anders zal ik de noodvoorziening moeten gebruiken. In het zonnetje is het toch nog even aanzetten. Er is gelukkig plaats en net als gisteren is het een heerlijke plek met hartelijke mensen. Of ik ook wil eten? Er komt nog een Italiaans stel, maar die zijn wat verlaat en of ik dan bezwaar heb om ook later te eten. Dat 'verlaat' wordt nog een keer verschoven en dat is niet naar haar zin. Ze kookt zelf het eten en ik kan me er iets bij voorstellen.

Wij gaan dus toch om half acht aan tafel en tsja, het is 'gewoon' weer erg lekker en ook gezellig om zo te praten. Het Italiaans gaat me steeds beter af, vind ik 😉. Als het later wordt en het stel er nog steeds niet is, begint ze zich toch ook ongerust te maken...uiteindelijk zijn we om tien uur klaar met eten en arriveert het stel. Ze hebben vanaf 0700 gelopen en zij zit er nu een 'beetje' doorheen.

Half twaalf ga ik naar de kamer om de route voor morgen te bekijken.

Natuurlijk zitten je vingers er nog aan Jan, die lik je af 😂😂😂. Telkens als je over dat eten schrijft, wil ik naar Italie. Het was hier de afgelopen dagen niet te harden van de hitte, maar er komt verkoeling. Geniet van het mooie mediterrane landschap enals jullie hierna gaan emigreren en een B& B beginnen, reserveer voor ons een Kamertje.😉😉

Truus Brouwer- van Beelen 2016-07-20 18:33:24

Jan. het is genieten van je blogs. Wij kijken alweer uit naar 22 augustus, dan vliegen we weer naar Bergamo en met de trein naar Pavia. Dan kunnen we onze route vervolgen. Veel wandelplezier (straalt van af) en succes ermee!!