De Kalmthoutse heide.

België, Kalmthout

Vanuit het warme dons de koude buitenlucht in. Dat is even wennen, maar gelukkig is het droog (behalve de tent) en kan ik snel op pad. Eerst even wat krentenbollen inslaan voor ontbijt en een lekker belegd broodje halen bij de dorps slager voor de lunch. Voor mij is dit de afgelopen maanden een vast adres geworden voor als ik een broodje wilde hebben voor onderweg. Een aanrader voor iedereen die vanuit Huijbergen een wandeling of fietstocht wil gaan doen. Onthouden, voor vers belegde broodjes naar Slagerij Wisse in Huijbergen!

Zo in de ochtend op een doordeweekse dag kom je in het bos en op de heide het eerste anderhalf uur geen mens tegen. Pas als je Kalmthout nadert begint het wat 'drukker' te worden. Een groot contrast met de weekeinden, wanneer het met name aan de Belgische kant erg druk kan zijn, maar dat terzijde. Onderweg ontmoet ik een oudere man die bezig is met het onderhoud van de routering van de GR5. Hij doet het deel vanaf Wouw door geheel België, lopend met fietsje in de hand. Voordat het wandelseizoen begint moet het af zijn. Hij vraagt of ik de GR5 bewandel. Zelf heeft hij de GR5 tot aan Genève gelopen, "een erg mooie route om te lopen" verzekerde hij mij.

Eind van de ochtend aangekomen bij het station de Heide en heb ik de eerste 41km afgelegd. De kop is eraf!

Volgende week woensdag hervat ik de wandeling. Tijdens de komende maanden zal ik per week verslag gaan doen en afhankelijk van de internettoegang zal mijn blog dan ook wekelijks worden ververst.

Hey John... Mooi man, je had t er weleens over...een voetreis naar Rome.. maar echt doen is iets anders! Opmerkelijk dat je mijn voornaam gebruikt voor deze tocht!! zal zijn reden hebben. Heb nog een tip voor je...kijk goed naar de wolken, die vertellen je veel over het weer..... Jan suc6 op deze uitdaging, maar zoals ik je ken gaat dat helemaal goedkomen.

Jan Effting 2016-04-22 08:45:45

Mooi dat je reis in goed weer is begonnen. En als je bij storm en regen in je tentje schuilt, heb je tijd voor je blog. Het valt me op dat de einddatum van je reis is gespecificeerd. Is dat een door Pindat opgelegde verplichting?

Jaap Heijstek 2016-04-22 09:18:34

Wow, even naar Rome lopen! Heel veel plezier toegewenst!

JakkusP 2016-04-22 10:20:10

Leuk, om die reacties te lezen en goed voor de motivatie. @ Jaap, einddatum heb ik zelf zo gezet en deze kan ik altijd nog bijstellen mocht het langer gaan duren ;-). Groetjes, Jan

JohnTube 2016-04-22 10:50:48

Petje af Jan.....eerste verslag leuk en interessant om te lezen, wacht met spanning op de volgende updates!

Fred Nederhand 2016-04-25 12:02:35

Ha Jan, Leuk te lezen dat het goed gaat Ik verheug me al weer op je volgende schrijven,,, Groet uit Halsteren

Jan M 2016-04-25 17:23:03

Eindelijk begonnen, zet hem op Jan… Ben zelf weer vol met Audio bezig, nu weet ik waarom je de achternaam Tube gebruikt. Ik heb net weer wat buizen besteld voor de versterkers, goede keuze Jan want versterkers zijn het Hart van de installatie. Dus…, niet te veel zuipen in belgie want dat is niet goed voor je hart! Neem wel een lekkere blond/dubbele hoor. Groeten, Teus