Kleine wereld.

Italië, Firenze

Vanochtend op tijd op en de tent nat van de condens ingepakt. Onderweg moet ik hem dan maar even opzetten om te drogen. De foccacia met tomaat, die ik nog van gisteren over had, is nu mijn ontbijt. Om zeven uur loop ik van de camping af het bos in. In de schaduw is het heerlijk koel en gaat het voornamelijk berg afwaarts richting Signa, aan het riviertje de 'Arno' met af en toe een mooi uitzicht over de vallei. Onderweg gaat het pad nog langs een archeologische vindplaats met graven van de Etrusken.

Om half elf loop ik Signa binnen waar het vanwege de markt gezellig druk is. De eerste 15 kilometer zitten er weer op. Als compensatie voor het simpele ontbijt, er is altijd wel een reden te verzinnen 😃, nu maar even een kop koffie met iets lekkers erbij. Ondanks de drukte heb ik toch snel een plekje gevonden waar ik even kan zitten. Op de markt meteen wat fruit en een belegd broodje gekocht voor straks als lunch.

Vanaf Signa is het tot de buitenwijken van Firenze 9 km langs de rivier over een fietspad. Er is weinig tot geen schaduw en de zon doet zijn werk.... Af en toe een korte stop en wat drinken. Bij het passeren van een kwekerij moet ik toch goed kijken of het klopt, er hangen inderdaad kiwi's aan de planten......

Aan het eind van het fietspad kom ik bij een park waar ook een tappunt is voor water. Ik ben niet de enige die zijn watervoorraad moet bij vullen en sta even te wachten. Op het moment dat ik me even omdraai, komt het Belgische stel van gisteren aanfietsen. Zij zijn ook op weg naar Firenze....dat is een leuk weerzien.

Het park is een mooie gelegenheid om de tent te laten drogen, even lekker te zitten en de voeten te laten afkoelen, want die hebben best wel wat te verduren met deze warmte.

Na een uurtje pak ik de boel weer in en loop door het park richting de stad. Het is nog een kilometer of 4, maar zo onder de bomen is dat een stuk aangenamer dan zojuist op het fietspad. Toch is ook nu de warmte voelbaar en bij het passeren van een zwembad met bar/restaurant besluit ik daar toch even wat te drinken. Het bar/restaurant gedeelte is natuurlijk ook toegankelijk voor de zwembadgasten....daar sta ik dan, bepakt en bezakt, tussen de gebruinde lijven in bikini's en zwembroeken. Alsof je bij een ijskraam op het strand staat....😄.

Als ik het park uitloop, moet ik nog 2,5 km door de stad naar het hostel. Warm en uitputtend. Het is even zoeken, want de nummering van de panden verspringt en dat is logisch nietwaar. Het onderkomen is prima, zeer schoon en fris. Met 6 man/vrouw op een kamer, alles is gemengd, ook de doucheruimtes. Ik kan er niet mee zitten. In een centrale ruimte staan hapjes en koude en warme dranken vrij ter beschikking. Iedere kamer heeft een balkon, dus ook het drogen van de kleding is geen probleem.

Wanneer ik de stad wil ingaan om te eten, komt één van de kamergenoten binnen. Dennis, een Taiwanees, die vier maanden door Europa reist. Hij vraagt waar ik vandaan kom en wat ik doe en of ik mijn naam wil zetten op de Taiwanese vlag die hij bij zich heeft.....daarna vertrek ik richting centrum. Even rondkijken en dan wat eten in het restaurantje dat ze bij de hostel aanbevolen.

Een gezellige tent met een goeie ambiance, lekker eten en afgesloten met een limoncello en ook nog grappa..... Hier wil ik 'straks' ook met Aafke naar toe. Ik hoop dat ze het ook kan waarderen.

Vanmorgen mijn zondagochtendrit met fietsmaatjes gereden. Hebben het nog even over je gehad. Volgens René Burgering loop je nu door het warmste deel van Italie en er komen nog wat warme dagen aan.... Rustig aan, tijd zat en genoeg drinken!