Kustpad 5-2, van Vogelenzang naar Katwijk

Nederland, Katwijk aan Zee

Het inpakken van de rugzak, om alles weer z'n plekje te geven, neemt toch zo'n eerste keer wat meer tijd in beslag. Gelukkig is het droog, wel bewolkt en is de tent nauwelijks nat. In de campingwinkel wat krentenbollen en mandarijnen gekocht voor straks als ontbijt. De eerste paar kilometers doen zeer aan de benen. Niet raar na zo'n dag als gisteren. Terwijl ik richting de Zilk loop, kijk ik uit over de bloembollenvelden, maar veel staat nog niet in bloei. Dus geen fraaie plaatjes kunnen schieten. Na 4 kilometer in de duinen een rustige plek gevonden voor het ontbijt met helaas geen koffie. Het is vandaag, zaterdag, aanmerkelijk drukker met wandelaars, maar ook veel joggers. Sommige blijven even staan en maken een praatje, willen vooral weten waar de tocht heen gaat. Bij Langevelderslag gaat de route twee kilometer over het strand, goed voor de protesterende bovenbenen. Tijdens de lunch even de voeten wat lucht gegeven, een kleine inspectie gedaan en een blaartje geprikt. Komt de EHBO 'uitrusting' toch nog van pas!
Na de lunch de weg vervolgd door de dennenbossen. Lopend door de duinen en over de boulevard van Noordwijk langs diverse bekende hotels, komen de herinneringen van vroeger weer boven, zoals de vakanties in het zomerhuisje bij Oom Bram en tante Jannaco en het 'helpen' in de groentewinkel van Opa. Op de boulevard van Noordwijk kan ik het niet laten om toch even een 'harinkie' te happen. Niet te versmaden en wel verdiend. Van Noordwijk is het ongeveer 6 km door het Koepelduin naar Katwijk. Een wandelpad langs een fietspad, eigenlijk een beetje saai. Uiteindelijk verloopt de wandeling voorspoedig en ben ik na 25 kilometer om vier uur op de camping. Een mooie tijd om de tent op te zetten, te douchen en een lekker biertje te scoren. Een restaurantje op de boulevard vlak bij de camping had spare-ribs met frites als daghap voor €6,50.....en een lekkere 'Karmeliet' voor het spoelen.
Vanuit het tentje en na het eten nog even contact gezocht met Aafke om voor zondag wat af te spreken en vervolgens op tijd op één oor.