Bijzondere mensen.

Frankrijk, Bar-le-Duc

Als ik beneden kom, heeft Odile het ontbijt klaar gezet en ligt er op de tafel in de keuken voor mij een compleet lunchpakket klaar; gekookte eitjes, fruit (banaan en mango) en 2 sandwiches in folie. Als ik wil mag ik het meenemen, hoeft niet. Hoe hartelijk en zorgzaam. De mango is lastig mee te nemen en dat begrijpt ze. Mijn schoenen had ze bij de haard gezet en zijn voor het eerst sinds dagen droog.

Na het ontbijt inpakken en op pad. Ze laat me via haar achtertuin uit (siertuin, een aantal fruitbomen en een stukje voor groente), dan kom ik meteen op de route! Ik neem afscheid van dit bijzondere mensje. Ze vraagt nog of ik haar vriendin, namens haar, een paar kussen wil geven. Waarop ik vraag of ze dan eerst wil bellen, anders zet haar vriendin me zeer waarschijnlijk op straat 😀. Onderweg gaan er diverse gedachten door mijn hoofd, hoe bijzonder het is dat je als wildvreemde zo wordt ontvangen, de warmte, de hartelijkheid en het zorgzame. Dat blijft nog heel lang na sudderen en ik besef dat ook dit weer één van die pareltjes op mijn pad is.

Het is vandaag bewolkt, droog en koel, dus prima wandelweer. De route loopt deels langs de weg en door het bos. Mijn keuze om ook 'even' een stukje door het bos te gaan, pakt toch iets anders uit. Een aanvankelijk goed begaanbaar pad gaat over in begroeiing, markering is goed, maar in 'no time' loop ik tussen onkruid en gras tot een meter hoog....en zijn de schoenen drijfnat. Zodra ik de mogelijkheid heb ga ik weer richting de weg.

Na twee uurtjes lopen is het tijd om even te pauzeren en wat van het lunchpakket te gebruiken. De sandwich, een halve baquette, is belegd met een heerlijke paté en sla, zo lekker. Onderweg is het rustig en de enige verbaasde en nieuwsgierige blikken die ik krijg, zijn van de koeien die vervolgens, zoals ik inmiddels gewend ben geraakt, met me mee lopen. Dat blijft leuk. Na wat dorpjes te zijn gepasseerd, nader ik al vrij vlot in de middag Bar-le-Duc. Het adres waar ik moet zijn heb ik ingevoerd in de GPS en is dan makkelijk te vinden. Een klein stukje nog door de stad en in het centrum, voila.

Als ik aanbel, geen gehoor. Kan zo zijn, omdat we geen exacte tijd hebben afgesproken en ik zou bellen. De straat ligt aan de rivier en ik ga even op een bankje zitten. Ik zie dat Aafke en Gertie Gerritsen een SMS-je hebben gestuurd. Aaf maakt zich een beetje ongerust, geen updates, gaat het wel goed. Alles OK en ik bel morgen even. Gertie wil mijn planning weten, want ik ga wel erg vlot en lig voor op schema...... Gertie neemt volgende week o.a. mijn nieuwe schoenen en kaarten van Italië mee naar Vroncourt la Cote, voor mij een belangrijk stukje logistieke ondersteuning ☺. Hij en zijn vrouw hebben daar een boerderijtje gekocht om op te knappen en volgende week gaat hij die kant op. Even terug ge-sms'd dat ik de komende week het tempo wat omlaag schroef.

Als ik met Mamie (Marquerite-Marie) bel, de vriendin van Odile, is ze verbaasd dat ik er al ben. Ze was in de tuin bezig was, waardoor ze de bel niet hoorde. De ontvangst is hier weer net zo hartelijk. "Wil je wat drinken? en ik zal ook wat eten maken". Even later zit ik aan een biertje en een paar gebakken eitjes, op het terras in het zonnetje..... "Je hebt een stuk gelopen, dus rustig blijven zitten". Mamie is lerares Frans geweest op hetzelfde gymnasium als Odile en tot voor twee jaar was ze daar directrice. Aangezien ze ook goed Engels spreekt, is dit voor mij een uitgelezen moment om de kennis van de Franse taal verder bij te puinen. Een struise dame die van aanpakken weet. Het huis waarin ze woont heeft ze grotendeels zelf opgeknapt en ze is nu bezig met het reorganiseren van de tuin. Stapels hout, diverse grote stukken steen en ander spul heeft ze al geruimd en staan klaar om te worden afgevoerd. Een behoorlijke klus. Op de begane grond woont haar moeder en zij gebruikt de boven-etages. Geen aanleun- maar onderbouwwoning. Met een ladder gaat ze van het balkon annex terras de tuin in. Naast haar huis en tuin bezigheden, is ze ook redactrice bij het blad 'Maisons Paysannes de France', misschien dat dat bij sommige van jullie iets zegt, en is ze een groot liefhebster van klassieke muziek. Wat betreft dat blad is dit niet alleen gericht op Frankrijk, maar over heel Europa. Er staat bijvoorbeeld ook een artikel in over de restauratie van een boerderij in Zeeland. In de avond weer heerlijk gegeten en zoals ze het hier gewend zijn met een glas wijn erbij en vervolgens afgesloten met heerlijke Franse kaas. Aafke hoeft nog niet bang te zijn dat ik uitgemergeld thuis kom.....

Schitterend verhaal weer jan en leuk om te lezen dat je wel hele aardige en mooie mensen op je pad vindt. Succes met het vervolg.

Eric 2016-05-15 15:13:43

Jan wat is het toch heerlijk om jou te volgen. Dat je leuke mensen ontmoet komt ook door jou zelf: je bent gewoon een leuke vent waar de mensen graag contact mee maken.Spreek je een aardig woordje over de grens of is het handen- en voetenwerk? Knuf van ons, Ivonne en Fons

Ivonne en Fons 2016-05-15 15:46:26

Ik leef me helemaal in jouw grote reis Jan. Wat leuk om jouw belevenissen te lezen. Je schrijft ook heel beeldend! Zet m op! Komende dagen trouwens een stuk minder wind en stabieler, droog weer met wat hogere temperaturen overdag. Rugas over jouw omgeving! :-)

Mario 2016-05-15 16:58:59

Los van je zeer beeldende verslagen, dat van de koeien ken ik vooral uit mijn jeugd (nieuwsgierig) meesjokken, moet je van jou ook nog in Van Dale duiken. Je kunt inderdaad je taal ook bij puinen, maar dat het veel gebruikt wordt? Wat een fantastische ontmoetingen, daar kun je stokoud bij worden; het zijn parels die volgens mij je veel lichter doen lopen. Vergeet niet je linkerbeen voor de rechter te zijn en oudoe.

Johan 2016-05-15 17:40:18

Jan, Ik geniet van je verhalen en bijzondere ontmoetingen.

Leo Settels 2016-05-15 18:03:02

Ik volg je en lees je verhalen met plezier. Je hebt een leuke schrijfstijl. Veel succes verder en ik hoop je helemaal tot t einde te volgen. Veel wandelplezier, Annemieke