De overgang!

België, Limal

Het gezamenlijk ontbijt met Inge, Jeanne (twee dames) en hun kleine meid is gezellig. De kleine is bepaald niet éénkennig en brabbelt er vrolijk op los. Jeanne geeft begeleiding op de Univ. van Leuven aan biomedische studenten en daarmee hebben we dus een klik. Leuk om zo nog te praten over dit soort zaken met een knipoog naar onze zoon in Japan.

Inmiddels is het droog geworden en tegen tien uur vertrek ik richting Wavre en Limal. Leuven ligt op de grens van het vlakke land en de aanloop naar de Ardennen. Doordat ik aanvankelijk het dal van de Dijle volg, valt het met klimmen en dalen nog mee. Het pad is eerst nog goed te doen, maar na een half uurtje lopen gaat het over in een natuurpad. Dus na de regenachtige dagen van de afgelopen week is het letterlijk en figuurlijk aanmodderen. Onderweg kom ik nog een andersoortig 'backpacker' tegen. Van schrik is hij/zij bleek uitgeslagen. Ondanks dat modder een goed effect schijnt te hebben op de huid, hou ik het na 10 km voor gezien en besluit het hoger op te zoeken. Dan maar wat meer asfalt en heuvels.......

In Ottenburg duik ik een kroeg in voor een kop koffie. Zelf heb je niet zo snel in de gaten hoe je verschijning is als je daar binnenkomt. Maar met hoedje op, regenjack aan en een redelijk gevulde rugzak achterop, gaan alle blikken meteen in jouw richting en krijg je ook direct commentaar. Grijns....... Oh ja, ik ben dus inmiddels aangeland in het Franstalig gedeelte, een extra dimensie aan de reis.

Na de opwarming gaat het door richting Wavre. Als ik de stad ben gepasseerd is het nog ongeveer 3 km tot aan het overnachtingsadres in Limal. Af en toe hoor ik flarden van gegil dat geleidelijk luider wordt. Blijk ik achter het Walibi park langs te lopen.

Eind van de middag op de plaats van bestemming. Omdat de vrouwe des huizes, Margriet, pas later op de avond thuis komt, is afgesproken dat de sleutel aan een haakje hangt.... wat een groot vertrouwen in de medemens. Eerst de schoenen en gaiters afgespoten en te drogen gezet, vervolgens mijn hele hebben en houwen verplaatst naar de garage en de zaken die ik nodig heb naar de slaapkamer en dan een heerlijke douche.

Voor een warme hap moet ik toch nog een stukje lopen naar het centrum. Na wat te hebben rondgekeken, duik ik maar een luxe cafetaria in voor een snelle hap en in de supermarkt ernaast haal ik vervolgens wat fruit en een yoghurtje.

Margriet is toch nog eerder thuis gekomen dan verwacht en in de avond hebben we nog een tijdje zitten bomen onder het genot van een biertje. Een actieve, fitte en kwieke dame, die aanmerkelijk meer wandelervaring heeft dan ik. Leuk om te luisteren naar haar verhalen, anekdotes en de tips die ze heeft. Naast wandelen houdt ze zich ook bezig met tuinieren en beeldhouwen. Ze heeft een aantal mooie dingen staan, zowel figuren als sculpturen. Ik vind het knap als mensen dat kunnen, daar ben ik wel jaloers op.

Hoi jan ik ben een beetje achter met lezen, ben veel in de tuin aan het werk geweest en heb tamelijk veel dienst. Vandaag heb ik vrij en het weer is niet van je weet wel, dus tijd om achter mijn tablet te zitten en lekker lezen waar je bent en wat je beleeft. Hoe kom je aan al die adressen, je slaapplaatsen? hou jet taai en wandel ze